Omschrijving van de case
Zomerkrachten en de vakantiemedewerkers, die bestaan uit een jong publiek, moeten getriggerd worden om te solliciteren bij La Place. Het digitale marketingbureau WeConnect die de campagne heeft uitgevoerd, werkt al geruime tijd samen met La Place. Toen zij ons vroegen om een recruitmentcampagne op te zetten om voor de zomer genoeg personeel te werven, hebben wij gekozen voor een aanpak die bestond uit een handvol campagneonderdelen.
De hamvraag is natuurlijk: wat vinden jongeren belangrijk aan een vakantiebaan?
De hamvraag is natuurlijk: wat vinden jongeren belangrijk aan een vakantiebaan? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is er een brainstormsessie georganiseerd met een focusgroep bestaande uit een aantal jongeren die de doelgroep representeren. De eerste vervolgstap van de campagne was een social advertising-campagne om de pay-off ‘De Lekkerste Bijbaan van Nederland’ te ondersteunen en bij te dragen aan de brand awareness. Binnen dit onderdeel kon er direct overgegaan worden tot sollicitaties.
La Place Quiz en La Place Squad
De tweede stap was het uitzetten van de ‘La Place Quiz’. Hierdoor kon er uitgevraagd worden of de deelnemers in het bezit waren van een rijbewijs. Door het inzetten van gamification kon er data afgevangen worden en in ons Customer Data Platform, EffectiveProfiles, worden opgeslagen. Hiermee werd verdere targeting geoptimaliseerd.
In de derde campagneflow werden influencers uitgenodigd om een dag te werken bij La Place.
In de derde campagneflow werden influencers uitgenodigd om een dag te werken bij La Place. Hierdoor zijn de websitebezoekers en de quiz-deelnemers erg gestegen. Ook heeft dit voor leuke content gezorgd. Tijdens de vierde campagneflow zijn de huidige medewerkers van La Place ingezet om sollicitanten te werven. Hiervoor is een challenge opgezet, genaamd de ‘La Place Squad’, om een referralcampagne op te zetten.
“Dankzij deze campagne waren we in staat om nog specifieker onze doelgroep te targetten.”
In totaal heeft deze campagne maar liefst 438 gemeten sollicitaties opgeleverd voor La Place. La Place was zeer tevreden met dit resultaat en benoemt dan ook “Dankzij deze campagne en tools van WeConnect, waren we in staat om meer awareness te creëren én om nog specifieker onze doelgroep te targetten!”
Wat was de impact van de case?
Door de inzet van deze wervingscampagne heeft La Place maar liefst 438 gemeten sollicitaties binnengekregen. Ook zijn er maar liefst 8.918 profielen opgeslagen die in vervolgcampagnes kunnen worden ingezet. Door de inzet van verschillende campagneflows is er meer awareness ontstaan rondom het Employer Brand van La Place én kunnen we nog specifieker de doelgroep targeten. Een win-win situatie wat betreft kosten en effectiviteit.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Door het inzetten van verschillende campagneflows en eigen tools heeft WeConnect voor La Place een unieke en vooral relevante campagne kunnen opzetten. Door middel van ons Customer Data Platform EffectiveProfiles en onze website personalisatie tool SmartWeb heeft er een hele specifieke targeting kunnen plaatsvinden. Deze inzet heeft ervoor gezorgd dat er met heel weinig budget-waste maar liefst 438 gemeten sollicitaties zijn geweest en 8.918 profielen zijn opgeslagen.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Bureau WeConnect: Paul Brinkhof (Managing Director), Iris van Wijngaarden (Client Team Manager), Maxime Lammerts (Client Manager), Vera Lubbers (Community & Activation Manager), Frank Beunk (Data Specialist), Elif Aşkın (Visual Designer)
Klant La Place: Lobke Buenen (Teamlead Recruitment Marketing & Employer Branding Jumbo en La Place), Iris van Riswick (Recruitment Campagne Coördinator)
Ook kans maken op een Werf& Award 2020?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.