Gem. leestijd 3 min  250x gelezen

Hoe meer zwemleraren worden verleid een duik in het diepe te nemen

Het is al jaren een van de meest schaarse functies: zwemleraren. Met als gevolg dat steeds meer kinderen zonder zwemdiploma blijven. Een nieuwe campagne wil dan ook meer mensen verleiden een duik in het diepe te nemen. Hoe kreeg die vorm?

Hoe meer zwemleraren worden verleid een duik in het diepe te nemen

In sommige delen van Amsterdam haalt bijna 15% van de kinderen géén zwemdiploma. Terwijl zelfs in een toch niet al te grote gemeente als Waalwijk ook al maar liefst 560 (!) kinderen op de wachtlijst staan voor zwemles. Een belangrijke oorzaak is duidelijk: personeelstekorten. Lang niet alle zwembaden in Nederland hebben genoeg zwemleraren. En vacatures blijken vaak lastig in te vullen. ‘Op dit moment zijn er weinig tot geen schoolverlaters die zijn opgeleid tot zwemonderwijzer’, vat de Waalwijkse wethouder Timon Klerx het probleem samen. ‘Voor de toekomst baart dit wel zorgen.’

Jaarlijks staan bij zwembaden en zwemscholen gemiddeld 1.100 vacatures open.

Net als veel andere branches, lukt het veel zwembaden eigenlijk al jaren simpelweg niet om voldoende personeel aan te trekken. Jaarlijks staan bij zwembaden en zwemscholen gemiddeld 1.100 vacatures open, met name voor zwemdocenten, horecapersoneel en toezichthouders. Dit tekort aan personeel vormt een bedreiging voor de continuïteit van zwemlessen, sportactiviteiten en de algemene toegankelijkheid van zwembaden in Nederland. Reden waarom de werkgevers in Zwembaden en Zwemscholen (verenigd in WiZZ) recent een nieuwe arbeidsmarktcampagne lanceerden.

Doel van de campagne

Momenteel dreigen veel zwembaden door de personeelstekorten hun lessen te moeten verminderen, bezoekersaantallen te moeten maximeren of openingstijden aan te passen. Met de campagne wil de zwembadsector dat voorkomen door op een positieve manier onder de aandacht te komen bij mensen die graag iets willen betekenen voor anderen. Daarnaast richt de campagne zich op mensen die al een baan hebben, maar een nieuwe loopbaan ambiëren in een sportieve en gezonde branche. Ook schoolverlaters behoren volgens WiZZ tot de beoogde doelgroep.

En het gaat trouwens niet alleen om zwemleraren. De campagne wil bijvoorbeeld ook mensen voor in de horeca aanspreken. De campagne benadrukt de maatschappelijke en sociale functie van het zwembad: ‘een wereld vol enthousiaste medewerkers, sportiviteit en plezier. Bezoekers komen er om te sporten, te leren, feestjes te vieren, te herstellen en voor ontspanning. Medewerkers in deze sector creëren een veilige en plezierige omgeving en zorgen voor een gastvrije ontvangst.’ En dat alles onder het motto Laat je enthousiasme werken! en daarbij de woordspelige pay-off: Het plezier spat ervan af!

Op zoek naar helden

WiZZ wil met de campagne naar eigen zeggen vooral op zoek naar ‘nieuwe helden voor de zwembaden. Deze helden geven kinderen een diploma voor het leven mee en dragen bij aan de gezondheid en zwemveiligheid in Nederland.’ De campagne is, na een gewonnen pitch onder in totaal drie bureaus, ontwikkeld door communicatiebureau Campagne uit Rotterdam, ook bekend van onder meer De dag van de vrachtwagenchauffeur. Bij de campagne hoort ook een nieuwe werkenbij-site, waar geïnteresseerden terecht kunnen voor meer informatie en om te zoeken naar banen in de zwembadsector.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners