Hoe worden eigenlijk de winnaars van de Werf& Awards bepaald? Een kijkje bij de jurydag leert ons dat het nog niet meevalt om een afgewogen keuze te maken. Maar dat het wel heel leuk kan zijn om het te proberen…
De sfeer zit er al vroeg goed in. Het zonnetje schijnt dan ook volop binnen in het Amersfoortse Centraal Ketelhuis, vlakbij de plek waar een krappe maand later de Werf& Awards zullen worden uitgereikt. Nu is het eerst nog het woord aan de juryleden, die elkaar ‘s ochtends in elk geval enthousiast begroeten.
Ieder straalt: dit belooft leuk te worden
Corporate recruiters, arbeidsmarktcommunicatiespecialisten, 5 heren, 7 dames, sommigen kennen elkaar al jaren, anderen zijn nog nieuw voor elkaar, maar ieder straalt uit er wel zin in te hebben om de crème de la crème van de vaderlandse recruitment te mogen beoordelen.
Een kwartier voor elke case
Om kwart over 10 trapt juryvoorzitter Marion de Vries, in smetteloos wit, de dag af. Er zullen vandaag 10 presentaties volgen, legt ze uit. Iedere organisatie krijgt 5 minuten om de case uit te leggen, waarna 10 minuten vragen door de jury volgen. Na 5 cases zullen in groepjes de presentaties worden besproken en mag ieder jurylid stemmen wie hij of zij vindt dat de winnaar moet worden.
Vinden we de case een voorbeeld voor het vak? Is het origineel, inspirerend?
‘Deze prijs gaat over impact op instroom’, benadrukt ze nog maar eens. ‘Dus vraag je af: heeft wat men gedaan heeft impact gehad? Vinden we de case een voorbeeld voor het vak? Is het origineel, inspirerend, en minstens zo belangrijk: heeft het ook resultaat opgeleverd?’
‘Op de gang staan twee kinderstoelen…’
Ook heeft ze nog even een streng woordje over voor iedereen die mogelijk betrokken is bij een van de cases. ‘Dan mag je dus je mond niet opendoen. En anders… op de gang staan twee kinderstoelen, dan stoppen we je daar wel in. En dan kruip maar onder tafel door.’
‘Beter werven begint bij jezelf’
Om vijf voor half elf komen de eerste twee presentatoren van de dag binnen. Ze zijn van Tata Steel, slepen een grote banner mee, en dragen shirts met de tekst ‘Beter werven begint bij jezelf’. De sfeer is ontspannen, maar voorzitter De Vries zet desondanks onverbiddelijk de klok. ‘Welkom. En gefeliciteerd met je nominatie. Vanaf nu hebben jullie 5 minuten.’
‘Welkom. En gefeliciteerd met je nominatie. Vanaf nu hebben jullie 5 minuten.’
Aangesproken worden door je 16-jarige zoon
Maarten Schouten weet vervolgens zijn verhaal in elk geval spannend op te bouwen. ‘Toen we in 2014 begonnen, zeiden mensen: hier laat ik mijn eigen zoon nog niet solliciteren!’ Onder meer een Dumpert-filmpje draaide de zaak echter helemaal om, vertelt hij. ‘Onze directeur werd op een gegeven moment door zijn 16-jarige zoon aangesproken: hé pa, mooi filmpje!’ Schouten kijkt vervolgens trots de zaal rond.
Het zweet uitgebroken
Na elke presentatie volgt vandaag applaus van de 12-hoofdige jury. En vragen zijn er ook volop. Vooral Ronald van Schaik van Kaliber toont zich zowel hilarisch als vasthoudend. Bij elke spreker zegt hij als de tijd bijna voorbij is: ‘Ik heb nog maar 6 vragen…’ Bij een enkeling breekt daarna spontaan het zweet uit, als dat gezien de hitte toch al niet het geval was.
Stevige discussie
Sommige sprekers hebben tal van attributen meegenomen om de jury te overtuigen, sommigen drijven puur op het eigen redenaarstalent. Binnen de jury klinken ondertussen echter vooral inhoudelijke discussies: dat het zo moeilijk is bijvoorbeeld om een campagne met 10 doelgroepen en 1.200 advertentievarianten te vergelijken met een gezamenlijk stagebureau voor de hele Rijksoverheid of een gezamenlijke werkenbij-site voor 56 dochterbedrijven van één groot bedrijf. Impact hebben ze allemaal, maar: hoeveel? En hoe groot is de prestatie intern precies geweest? Tegen welke kosten? En wat leverde het op? Er wordt stevig discussie over gevoerd.
Impact hebben ze allemaal, maar: hoeveel? En tegen welke kosten?
Bij de presentatie van Marnix de Groot en Roeland van Laer van Alliander, die deze dag zelfs twee keer voor de jury mogen verschijnen, komt de jury ook nog in beweging. Er worden VR-brillen uitgedeeld, zodat de juryleden kunnen ervaren wat het werk van een monteur inhoudt. ‘Als je eerst een bril op je hoofd krijgt, heb je meteen een heel ander sollicitatiegesprek’, zegt De Groot. En ook de jury is er best even van slag van, van ‘het snoepje’, zoals de jongens van Alliander de VR-filmcompilatie noemen, die dit jaar al (mede) voor een verdubbeling van het aantal hires heeft gezorgd.
Staalkaart van het vak
Het is een heuse staalkaart van de trends in het vak dat vandaag de revue passeert. Van VR tot referral, van niche-doelgroepcampagnes tot vloggers en influentials; vrijwel alles zit erin. Nog voor de laatste case is gepresenteerd neemt het debat dan ook al een aanvang. De temperatuur loopt ondertussen gestaag op. ‘Jongens, focus, focus’, roept De Vries.
Van VR tot referral, van niche-campagnes tot vloggers en influentials; vrijwel alles zit er vandaag in
Een nieuwtje: Achmea gaat het voorbeeld volgen
Bij de laatste case, die over het spreekuur voor afgewezen sollicitanten van het Reinier de Graaf Ziekenhuis, komt zelfs nog een nieuwtje langs. Naar aanleiding van alle publiciteit die deze case inmiddels heeft gehad, blijkt Achmea het ziekenhuis zelfs te hebben benaderd. Die willen nu ook zoiets gaan doen, vertelt recruiter Sjoerd Burger. Kijk, zo zie je maar wat voor een effect alleen al een inzending voor de Werf& Awards kan hebben…
En nu maar afwachten…
Na ampel beraad leveren de juryleden iets na vieren hun stembriefjes in bij de juryvoorzitter. Wie er uiteindelijk gaat winnen? Daar zijn ze zelf misschien wel even benieuwd naar als de genomineerden. Want ook voor hen is het nog even afwachten tot 17 mei, als de definitieve uitslag tijdens Werf& Live bekend wordt gemaakt…
Benieuwd naar de winnaar?
Op 17 mei op Werf& Live worden de winnaars van de Werf& Awards bekend gemaakt. ‘s Ochtends presenteren de 10 genomineerden zich eerst nogmaals aan het publiek, ‘s middags volgt de prijsuitreiking. Wil je erbij zijn? Aanmelden kan hier. Dan vieren we meteen het 10-jarig bestaan van Werf&!