Gem. leestijd 3 min  1038x gelezen

Op zoek naar zorgpersoneel? Zo plaats je het slimst een vacature

Op zoek naar nieuwe medewerkers in de zorg? Een vacature online gooien is vaak zo gedaan. Maar hoe zorg je dat bijvoorbeeld de functie van verpleegkundige in deze tijd ook echt wordt ingevuld? Lees daarvoor deze tips…

Op zoek naar zorgpersoneel? Zo plaats je het slimst een vacature

‘Te weinig zorgpersoneel, dat is het grote knelpunt van de coronacrisis in ziekenhuizen’, schreef Trouw eerder dit jaar. Het aanbod van geschikte kandidaten in de zorg is summier, zeker sinds de uitbraak van COVID-19. Daarom is het geen piece of cake om een nieuwe medewerker te vinden. Bijna alle beschikbare handen stáán namelijk al aan het bed. Maar niet getreurd: er bestaan nog steeds slimme technieken om toch die perfecte kandidaat te vinden die in de zorg wilt werken. Zo zijn er altijd mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar er wel voor openstaan.

Zeker mensen die al een baan hebben laten ‘gewone’ vacaturesites links liggen.

Nog een uitdaging voor recruiters in de zorg: werkzoekenden kijken steeds minder vaak rond op ‘gewone’ vacaturesites. Zeker mensen die al een baan hebben en dus niet actief op zoek zijn naar nieuw werk laten deze websites links liggen. Dit betekent natuurlijk niet dat de standaard vacaturesite niet het gewenste resultaat voor jouw vacature kan opleveren. Maar het is ook slim om buiten de gebaande paden te denken. Waar kun je jouw doelgroep nog meer tegenkomen?

zorgpersoneel dus

Wees daar waar je doelgroep is

De gouden sleutel tot succes om jouw vacature in de zorg effectief te vervullen is: plaats je vacature daar waar je doelgroep is. Trigger de perfecte kandidaat via interessante content, op allerlei manieren en via verschillende platformen. Bijvoorbeeld: op zoek naar een goede verpleegkundige? Zorg dan dat je vacature zichtbaar is op de voor hen relevante platformen (zoals Nursing). Verpleegkundigen bezoeken deze website vaak voor de nieuwsartikelen. Omdat vacatures naast deze artikelen worden geplaatst, heb je sneller kans dat hun oog ook op jouw vacature valt.

Vertel je verhaal liefst via speciale kanalen waar de doelgroep al aanwezig is.

Zorgrecruiters zien ook een veranderende vraag vanuit werkzoekenden. Alleen een vacature voor een functie plaatsen? Dat is zelden meer genoeg. Sollicitanten kijken steeds vaker naar het totaalplaatje: in wat voor organisatie kom ik terecht? Waar willen ze als organisatie naartoe? En wat betekenen ze voor hun medewerkers? Een logische stap om dus af te wijken van de klassieke vacaturebank. Vertel je verhaal daarom liever via speciale kanalen waar de doelgroep al aanwezig is. Zo creëer je meer binding met de kandidaten die je vacature lezen.

Slim netwerken

Goed, het is dus belangrijk om je vacature voor zorgpersoneel te plaatsen op relevante plekken voor je doelgroep. Maar hoe pak je dat aan? Denk aan Medische banenbank, dat valt onder het grootste mediabedrijf voor de Nederlandse gezondheidszorg: Bohn Stafleu van Loghum. Onder die uitgeverij vallen ook zorgplatforms als Skipr, Zorgvisie, Nursing of Zorg+ Welzijn. Medische banenbank plaatst vacatures op basis van functietitel ook op de passende partnerpagina. Zo komt elke doelgroep op zijn ‘eigen’ platform in contact met de relevante banen.

‘Wij kunnen wel aanwijzen waar de vissen zitten en die vissen vervolgens boven halen.’

En dan.. de perfecte kandidaat! Je vacature bij de juiste persoon terecht laten komen is één, maar die perfecte medewerker ook daadwerkelijk laten solliciteren is twee. Medische banenbank denkt daarom ook met je mee over hóé je die perfecte kandidaat het best bereikt. Met welke vacaturetekst, of welk verhaal. De vijver aan zorgpersoneel wordt zo niet direct groter, “maar wij kunnen wel aanwijzen waar de vissen zitten en die vissen vervolgens boven halen”, zegt Joris Kranenburg van Medische banenbank. En daar ga je natuurlijk voor, toch?

Over de auteur

Dit verhaal is geschreven door Medische banenbank

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners