Omschrijving van de case
Net zoals bijna elke zorgorganisatie in ons land zoekt ook Sevagram nieuwe medewerkers. Een wervingscampagne moet daarom niet alleen opvallen, maar mensen ook écht raken. Onze troefkaart? De medewerkers en hun passies. Want werken is een stuk leuker als je je hobby mag meenemen, toch?
Werken is een stuk leuker als je je hobby mag meenemen, toch?
Manager marketing en communicatie Mehlika Schopen en recruiter Maud Sijstermans schakelden ontwerpbureau Zuiderlicht in om een campagne te ontwikkelen. samen stelden we ons eerst de vraag wat werken bij Sevagram nou eigenlijk zo bijzonder maakt. Dankzij de grootte van de organisatie krijg je als medewerker de ruimte om te ontdekken waar je hart ligt. Bijvoorbeeld door op verschillende locaties te werken. Maar ook door zelf invulling te geven aan de manier waarop je bijdraagt aan het welzijn van bewoners. Een middag genieten van muziek, een voorleesavond, samen werken aan een kunstwerk of lekker buiten bezig zijn. Het kan allemaal. Sevagram geeft je daarmee de ruimte om jouw hobby’s mee te nemen naar je werk.
Hobby mee naar je werk
We besloten dan ook om potentiële medewerkers aan te spreken op hun passie náást de zorg. Op die hobby waar ze al hun vrije uurtjes in steken. Want bij Sevagram kun je dit combineren met je werk als zorgprofessional. Je neemt je hobby gewoon mee naar je werk, en krijgt de ruimte om te doen waar je hart ligt. Dat maakt het werk niet alleen leuker voor jezelf, maar ook voor de bewoners.
Over de campagne
Om de boodschap over te brengen zochten we medewerkers met een bijzondere hobby. Een hobby waar ook de bewoners van meegenieten. Vanwege corona was het helaas niet mogelijk om de Sevagrammers in actie op de werkvloer te fotograferen. Daarom werd het studiofotografie, maar dan wel met alle toeters en bellen: rekwisieten, visagie, styling, licht en nog veel meer. In de eerste serie schitteren 8 collega’s met hun hobby. Ze hebben verschillende functies. De serie wordt in de zomer verder uitgebreid met andere collega’s.
Wat was de impact van de case?
De campagne is op 21 februari 2022 gelanceerd. Nog maar heel recent. Wat we nu al terugkrijgen, zijn enthousiaste reacties van de collega’s die aan de campagne hebben meegewerkt. Ze zijn trots! Ook leuke reacties van andere collega’s en collega’s uit het veld. Dat maakt ook trots zijn op Sevagram. We zien dat aan de reacties op de social media, in de berichten op intranet en aan de reacties op onze interne campagnenieuwsbrief.
De campagne wordt als fris, vrolijk ervaren en anders dan veel andere wervingscampagnes in de zorg.
De campagne wordt als fris, vrolijk ervaren en anders dan veel andere wervingscampagnes in de zorg. Door het podium voor eigen medewerkers en de andere invalshoek: niet alleen als zorgmedewerkers, verzorgende, maar ook vanuit hun hobby. Werken vanuit hun hart.
Meetbaarheid algemene branding:
Zichtbaarheid en naamsbekendheid willen we op de volgende manieren meten: Online (Facebook, Instagram, LinkedIn)
- Aantal bereikte personen / 60.000 per maand
- Stijging aantal volgers / + 300 volgers per kanaal binnen 3 maanden
Meetbaarheid employer branding:
Interne doelen:
- Aanmeldingen van medewerkers voor vervolgcampagne/ 1 per locatie
- Aantal leads vanuit de parallel lopende referral campagne / 10 in totaal
Externe doelen:
- Aantal doorklikken vanuit de online campagne / 1500
- Aantal leads vanuit de online campagne / 50
- Aantal nieuwe medewerkers/ 20
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het is een frisse en vrolijke campagne waarin de medewerker in de zorg een podium krijgt. Niet alleen als medewerker in die zorg, maar breder. Hij/zij krijgt de ruimte om iets van zichzelf mee te nemen naar zijn werk. De een bakt thuis de sterren van de hemel en doet dat ook voor de bewoners in het verpleeghuis waar zij werkt. Daar is ruimte voor. Bovendien zijn het allemaal eigen medewerkers; geen modellen, geen stand-ins. Dat levert veel positieve en vrolijke reacties op.
In een bijna post-corona tijdperk is het goed om het werken in de zorg op deze frisse en vrolijke manier te laten zien.
Zeker in een bijna post-corona tijdperk is het goed om het werken in de zorg op deze frisse en vrolijke manier te laten zien. Het is ook leuk werk! We hebben ook bewust gekozen voor de medewerker alleen. Veel wervingscampagnes in de zorg laten medewerkers met patiënten, cliënten of bewoners zien. Ook mooi. Maar we zijn van mening dat juist nu medewerkers in het zonnetje gezet mogen worden.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern
- Manager Marketing & Communicatie voor het idee en begeleiding van de uitvoering: van idee tot campagne
- Senior Communicatieadviseur voor interne en externe communicatie lancering campagne
- Senior Recruiter voor ondersteuning en aanvullingen vanuit vakgebied recruitment
Extern
- Ontwerpbureau Zuiderlicht Maastricht; uitwerken idee en ontwikkelen uitingen
- BySpeld en Jobrock; ondersteuning bij e-recruitment
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.