De krapte in de zorg is al bijna even groot als de werkdruk. Hoe nog uit die negatieve spiraal te komen? Bijvoorbeeld: door eisen los te laten, en te focussen op motivatie.
In 2012 werd ze ontslagen in de ouderenzorg. Als verzorgende IG niveau 3. Er was geen budget meer beschikbaar. Er kon geen vast contract gegeven worden. Toen is ze omgeschoold en nu werkt ze als telefoniste – een baan waar ze van geniet. Ze wordt nu regelmatig gevraagd om terug te gaan naar de zorg. Maar daaraan heeft ze totaal geen behoefte meer. Ze voelde zich afgedankt. En ze merkt in haar nieuwe baan dat ze stukken menselijker en prettiger behandeld wordt. Ze werkt nu flexibel, maar niet op stel en sprong. Werkgeluk en privégeluk zijn verhoogd. Dus waarom zou ze nog?
Als varkentjes schaatsen op het ijs…
Een ander voorbeeld. In 2014 ontslagen als pedagogisch medewerker in de gehandicaptenzorg. Er was geen budget. Er moest met meer minder gedaan worden. Ze heeft een aantal cursussen gevolgd en werkt nu bij een kinderdagverblijf. Ook hier is de druk hoog, maar het werk is veel minder zwaar. Ook zij wordt regelmatig gevraagd om terug te komen in haar oude vak. Haar mening: op het moment dat varkentjes schaatsen op het ijs!
Steen en been geklaagd
De zorg klaagt nu steen en been. Er zijn geen goede, ervaren mensen beschikbaar. Het lukt niet meer om de gaten die ontstaan in te vullen. Het is de schuld van ‘de arbeidsmarkt’ dat ouderen luiers moeten dragen. Het is de schuld van ‘de arbeidsmarkt’ dat er te weinig begeleiding is. En dat er niet voldoende mensen beschikbaar zijn voor de thuiszorg? Allemaal de schuld van ‘de arbeidsmarkt’.
Is het de schuld van ‘de arbeidsmarkt’ dat ouderen luiers moeten dragen?
Hoe krijg je dan toch sollicitanten?
Ik spreek Ineke Brinkhof, recruitment specialist bij Pluryn & Intermetzo (foto rechts). Recruiter in de zorg dus. Hoe krijgt zij alsnog mensen – die zich ondergewaardeerd en uitgewoond voelen en het enthousiasme en de passie kwijt zijn voor hun vak – zover om toch te solliciteren op vacatures? Zij neemt mij mee in haar idee hoe de zorg moet veranderen om weer aansluiting te krijgen op de arbeidsmarkt.
Zorg bewaken is lastig
Zij vertelt hoe moeilijk het is om kwaliteit in de zorg te bewaken. Iedere verandering in de regelgeving zorgde voor grotere vraag naar begeleiders. Maar iedere verandering die geïmplementeerd wordt betekent ook dat mensen niet meer nodig zijn. Hier komt strategisch recruitment om de hoek kijken, waar de toegevoegde waarde en wensen van de kandidaat samenvloeien in optimale dienstverlening.
Maak mensen breed inzetbaar
Zulke optimale dienstverlening komt tot stand als de medewerker blij is in zijn werk en ruimte heeft om verschillende taken op te pakken. Als er ruimte komt om bovenformatief te gaan zitten, betekent dit dat mensen tijd overhouden voor eigen ontwikkeling en kennismaking met andere gebieden van zorg. Niet meer strak verbonden aan één team, maar breder inzetbaar op basis van je eigen unieke kwaliteiten als medewerker.
optimale dienstverlening komt tot stand als de medewerker verschillende taken kan oppakken
Laat de eisen los
We moeten niet langer kijken naar alleen maar opleiding, zegt Brinkhof. We moeten kijken naar intrinsieke motivatie en competenties. Want ja, de zorg is een zwaar vak. Maar juist dan is motivatie het belangrijkst. Dus laat de eisen los. School een brandweerman op tot begeleider van een groep verstandelijk beperkten. Kijk naar de persoonlijkheid, test op competenties en flexibiliteit.
(Beeld uit Pluryn-campagne)
Allemaal specifieke wensen
In de zorg is alles maatwerk. Je werkt immers met mensen. Van terminaal zieken, tot gehandicapten, tot ouderen. Zij hebben allemaal specifieke wensen. Mensen die in de zorg werken zijn al net zo. Ook zij hebben allemaal hun eigen wensen, met één gemeenschappelijk doel: mensen helpen.
Organisaties moeten durven
‘Zeg dit maar niet. Hoewel, misschien juist wel: organisaties moeten durven.’ En dus moeten oude structuren in werving worden losgelaten, zegt Brinkhof. Bij Pluryn gebeurt dat bijvoorbeeld door profielen los te laten, maar kwaliteitseisen hoog te houden. Zo krijgen we mensen weer terug naar de zorg, zegt ze. Sterker nog, denk ik: deze innovatieve en strategische aanpak kan zomaar leiden tot een overschot aan gemotiveerde en geschikte kandidaten voor de leukste branche in Nederland…
Dit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland.
Lees haar eerdere blogs:
- Stop met klonen aannemen, diversiteit is geen last, maar een lust
- Waarom geen wervingsproces zonder de huidige medewerker kan
- De 4 magische momenten die van elke Candidate Experience een belevenis maken
Meer ideeën over werven in de zorg?
Op 7 november vindt in Amersfoort het seminar ‘Beter werven in de zorg’ plaats. Met concrete handreikingen, veel praktijkvoorbeelden en een inspirerende gastspreker.