Zonder mobiele recruitmentstrategie kun je topkandidaten tegenwoordig wel vergeten. Maar hoe zorg je voor een goede mobiele aanpak? Hier 5 basislessen.
#1. Analyseer je huidige strategie (als je die al hebt)
Hoe gebruiken kandidaten momenteel je website? Waar komt het verkeer voornamelijk vandaan? Als je ziet dat veel verkeer vanaf mobiel komt is het extra belangrijk om je recruitmentstrategie nog eens onder de loep te nemen en je daarin meer te richten op mobiele gebruikers. Analyseer ook de conversies op zowel mobiele apparaten als desktopcomputers. Waar is de conversieratio hoger? Dit helpt je je mobiele doelgroep beter te begrijpen en te weten welke prioriteiten je moet stellen.
#2. Maak mobiel uitgangspunt
Het lijkt zo logisch, maar helaas zijn er nog veel werkenbij-sites die niet goed werken op een mobiele telefoon. Je wilt dat je werkenbij-site en je reguliere website 100% zijn aangepast voor mobiele apparaten, óók voor iPads en tablets. Kandidaten zullen je website bezoeken om te achterhalen wie je bent als merk en als bedrijf. Dit doen ze onderweg, tussendoor of in hun pauze. Hun mobiele telefoon hebben ze altijd bij de hand, dus je raakt deze kandidaten kwijt als je websites niet mobielvriendelijk (genoeg) is.
#3. Video, video, video!
Wil je de aandacht van kandidaten trekken, terwijl je concurrenten dit ook proberen? Vergeet foto’s en ga voor video. Uit onderzoek blijkt dat video zorgt voor 34% meer sollicitaties. Je kunt video’s gebruiken om een werknemer te laten vertellen over een specifieke functie of om een tour te geven door het bedrijf. Dit soort video’s zorgen voor maar liefst 157% meer organisch verkeer naar je website, zo blijkt. Video’s worden vaak via mobiele telefoons of tablets bekeken. Natuurlijk is video ook een krachtige tool om te gebruiken bij een sollicitatiegesprek. Face to face ontmoeten is in deze tijd minder veilig en dan biedt video de ultieme uitkomst.
#4. Even snel solliciteren
Ook het daadwerkelijk solliciteren gebeurt steeds meer via de mobiele telefoon. Uit Brits onderzoek blijkt dat mensen tussen de 18 en 33 jaar gemiddeld 85 keer per dag hun telefoon erbij pakken. Niet zo gek dat ze hier dus ook mee (willen) solliciteren. Wat betekent dit voor jouw bedrijf? Zorg dat het sollicitatieproces niet te lang duurt. Verwacht bovendien niet van kandidaten dat ze een motivatiebrief bijvoegen, want deze hebben veel mensen niet bij de hand op hun mobiel. Kandidaten willen direct hun interesse laten blijken als ze die hebben. Schrik hen dus niet af met een te lange sollicitatieprocedure.
#5. Altijd up-to-date en betrokken
Voor je het weet is je kandidaat niet meer geïnteresseerd in jouw openstaande vacature. Waarom? Je concurrent was sneller met reageren en contact onderhouden. Juist omdat we allemaal onze mobiele telefoon overal naartoe meenemen is het slim om via WhatsApp snel contact op te nemen met de kandidaat. Stuur een appje dat je de sollicitatie in behandeling hebt genomen en wanneer ze het volgende contactmoment kunnen verwachten. Ook kun je de kandidaat via WhatsApp op de hoogte houden van het hele recruitmentproces om top of mind te blijven.
‘Het is slim om via WhatsApp snel contact op te nemen met de kandidaat.’
Als je vacatures hebt openstaan waarop je veel sollicitaties verwacht, bijvoorbeeld bezorgers of callcentermedewerkers, dan kun je kiezen voor een chatbot die de eerste stappen van het (mobiele) sollicitatieproces voor jou uit handen neemt. Een van de Nederlandse aanbieders hiervan is bijvoorbeeld Joboti.
Meer weten?
Meer weten over mobiel recruitment? Neem dan contact op met Laura Beekwilder (SendtoDeliver) en geef in het contactformulier aan dat je ‘meer wilt weten over mobiel recruitment’. Bekijk hier ook meteen al haar andere artikelen.
Meer weten over Recruitment Marketing?
Op 18 en 19 november organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de tweedaagse Recruitment Marketing Automation. Leer hier alles over e-commerce, data analytics, marketing automation, inbound en outbound arbeidsmarktcommunicatie, Candidate Relation Management Software (CRM) en sourcing.