Gem. leestijd 3 min  2688x gelezen

Zomer: de ideale tijd om nieuwe medewerkers te werven (én ze te behouden)

Zomer: de ideale tijd om nieuwe medewerkers te werven (én ze te behouden)

Werkgevers opgelet, het is weer vakantietijd! En dat betekent: de uitgelezen tijd om personeel te werven én te behouden.

Er zijn gedurende het jaar twee belangrijke momenten waarop werknemers hun eigen baan evalueren. Aan de ene kant zijn dat de donkere dagen rondom Kerst, aan de andere kant de zonnige zomervakantie. Het zijn de momenten waarop mensen weer even beseffen dat er meer is in het leven dan alleen maar werken. Ze hebben de rust om het afgelopen jaar te overdenken en daaraan hun conclusies te verbinden.

Bedrijven komen vrijwel tot stilstand

Opvallend genoeg zien we juist dat veel bedrijven in deze periodes vrijwel tot stilstand komen. De tendens is dan vaak: ‘We gaan nu maar even niet werven, want er gebeurt nu toch nergens iets’. Persoonlijk geloof ik daar echter niet in. Sterker nog, mijn advies is: als je na de zomer met nieuwe mensen wil beginnen, start dan vooral nu met hen te werven!

We hebben best grote vakantiespreiding

In vergelijking met de ons omringende landen kent Nederland vrij grote vakantiespreiding. In landen als België gebeurt in de zomermaanden inderdaad vrijwel niets, omdat iedereen dan op vakantie is. Maar in Nederland blijft in de zomermaanden het aantal plaatsingen ongeveer gelijk, zo blijkt uit onze cijfers. Sommige dingen duren weliswaar wat langer, sommige mensen zijn moeilijker te bereiken, maar het aantal beschikbare kandidaten vermindert nauwelijks. En dat geldt zeker voor de jongere kandidaten, die zelden in juli of augustus op vakantie gaan.

‘De mythe dat in juli het leven in Nederland komt stil te liggen, is hardnekkig, maar onjuist’

De mythe dat in juli het leven in Nederland komt stil te liggen, is hardnekkig, maar onjuist. Alleen tussen Kerst en Oud en Nieuw zie je dat echt minder mensen aan het werk zijn en vrijwel alles tot stilstand komt.

Talent ‘voor het oprapen’

Deze illusionaire zomerstop creëert kansen voor bedrijven die juist nú werven. Zij kunnen immers het verschil maken, omdat er even wat minder concurrentie van anderen is. Het talent ligt bij wijze van spreken voor het oprapen. Dus als je toch moet werven, doe het nu. Stel het niet uit tot september, dan is iedereen terug van vakantie en ontstaat er weer extra grote druk op de arbeidsmarkt. Bedrijven die nu accelereren in hun zoektocht naar talent, nemen een voorsprong op bedrijven die pas na de zomer weer tot leven komen.

Op het strand, in de evaluatiestand

De zomermaanden vormen overigens niet alleen het uitgelezen moment om nieuw personeel te werven. Ook om het huidige personeel te behouden bieden ze (vaak onbenutte) kansen. Liggen je werknemers in de evaluatiestand op het strand? Zorg er dan voor dat je hen van positieve input voorziet.

‘splits de kerstgratificatie in tweeën, en je kunt je medewerkers wat extra’s meegeven op vakantie’

Het gaat daarbij vooral om erkennen en herkennen. Veel Nederlandse bedrijven hebben vaste momenten voor erkenning: de gratificatie met kerst en het vakantiegeld. Maar je kunt ook overwegen om de kerstgratificatie in tweeën te splitsen, zodat je je medewerkers wat extra’s kunt meegeven op vakantie. Dat evalueert nét wat lekkerder.

Ga deze zomer eens met ze lunchen

Om dezelfde reden is het juist nu de uitgelezen tijd om in gesprek te gaan met je mensen die níet op vakantie zijn. Ga deze zomer bijvoorbeeld eens samen lunchen. Geef hen persoonlijke aandacht. Praat met hen over hun opleidingsbehoeften en leg het opleidingstraject vast voor na de vakantie. Daarmee maak je hun toekomst binnen het bedrijf concreter en geef je hen iets om naar uit te kijken.

Mensen in de schijnwerpers

Het gaat erom dat je in deze ogenschijnlijk ‘rustige tijden’ je mensen in de schijnwerpers zet en dat zij zich gezien voelen. Dat wil niet zeggen dat je iedereen kunt behouden. Elke organisatie heeft natuurlijk mensen die weggaan, net zoals elke organisatie op zoek kan zijn naar additionele krachten. De les is dan: wacht niet tot na de zomer met werven, maar begin er nu mee. De kandidaten zijn er in elk geval klaar voor.

joost fortuin page groupDit blog is geschreven door Joost Fortuin, managing director bij de PageGroup.

Lees ook:

Managing Director Nederlandbij PageGroup

Joost Fortuin

Joost Fortuin is Managing Director Nederland van recruitmentspecialist PageGroup. Hij is verantwoordelijk voor Page Personnel, Michael Page en Page Executive, de drie onderdelen die samen PageGroup Nederland vormen. Fortuin begon zijn carrière binnen PageGroup in 1996 bij Michael Page. In 2002 lanceerde hij de Nederlandse tak van Page Personnel. In 2007 nam hij actief deel aan de uitbreiding van PageGroup in de Verenigde Staten en gaf hij leiding aan de Canadese tak. Sinds 2013 zet Fortuin zich weer in voor PageGroup Nederland.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners