Gem. leestijd 5 min  2003x gelezen

Zo zet je eigen medewerkers in voor je werving – maar dan makkelijk

Geen betere bron voor werving dan referral. Maar hoe krijg je je eigen collega’s zover dat ze jouw leuke content op sociale media met hun netwerk gaan delen? Een nieuw initiatief wil dit makkelijker dan ooit maken. Met één klik in de mail.

Zo zet je eigen medewerkers in voor je werving – maar dan makkelijk

Van de millennials heeft 73 procent zijn laatste baan gevonden via sociale media. En juist updates van je eigen medewerkers blijken daarbij belangrijk, veel meer dan bijvoorbeeld posts van de CEO of de recruiter. Maar veel medewerkers vinden het een gedoe om vacatures te delen, of andere content die door de recruitmentafdeling bedacht is. Of ze weten niet goed hoe dat te doen.

Veel medewerkers vinden het een gedoe om vacatures te delen. Of ze weten niet goed hoe dat te doen.

Hoe krijg je hen toch zover? Een probleem waar Ernst Schipper en Geert-Jan Dröge een oplossing voor denken te hebben gevonden, met Collabdo, dat de makkelijkste manier belooft te zijn om online employer branding-content te delen. Dit alles vanuit het idee: Great people know great people. Tijd om iets meer te weten te komen.

> Hoe kwamen jullie zo op het idee?

Dröge: ‘We ontmoetten elkaar tijdens een project en kwamen aan de praat over de kracht van het netwerk van medewerkers. We zagen beiden dat dat nog relatief weinig wordt ingezet. Vanuit mijn ervaring gaf ik aan dat het lastig is om medewerkers in beweging te krijgen om bijvoorbeeld vacatures te delen. Mensen vinden het te veel werk, of weten niets te schrijven.’

‘Mensen vinden vacatures delen vaak te veel werk, of weten niets te schrijven.’

Schipper: ‘In mijn praktijkervaring merkte ik dat als medewerkers wél iets delen dat dan vaak de teksten en beelden die worden gebruikt niet passen bij het bedrijf.  Ze gebruiken dan bijvoorbeeld veel containerbegrippen, doen loze beloftes of plaatsen beeld dat niet past of geen eigendom is van het bedrijf. We bedachten dat dit simpeler zou moeten kunnen. We zijn gaan nadenken hoe we de verbinding tussen bedrijf en arbeidsmarkt, met hulp van medewerkers, konden verbeteren.’

collabdo
Ernst Schipper en Geert-Jan Dröge

> En hoe is het vervolgens uitgewerkt?

Schipper: ‘We zijn eerst onderzoek gaan doen. Zowel kwalitatief – door medewerkers en ook recruiters te interviewen – als kwantitatief – door onderzoek te verzamelen over de waarde van de inzet van medewerkers. We hebben in onze eigen praktijk kleine experimenten gedaan door medewerkers te vragen updates te delen die wij kant en klaar aanleverden. Hiermee hebben we de werkbaarheid van ons concept getest.’

‘Puntensystemen en ranglijsten zijn maar voor een heel kleine groep motiverend.’

Dröge: ‘We hebben ook gekeken naar bestaande producten. Maar daar misten we de eenvoud van wat wij voor ogen hadden. Uit ons onderzoek bleek dat de meeste medewerkers niet nóg een tool willen waarvoor ze moeten inloggen. Bovendien zijn puntensystemen en ranglijsten maar voor een heel kleine groep motiverend. Daarom zijn we met 3 developers uit ons eigen netwerk begonnen onze oplossing te bouwen. We hebben 2019 gebruikt om de basis op te zetten met twee klanten voor wie wij eerder hebben gewerkt. Zo dwongen we onszelf om bij onze belofte van een eenvoudig systeem te blijven.’

> Hoe werkt het?

Schipper: ‘Eigenlijk heel simpel. Alles dat een URL heeft kun je met Collabdo makkelijk delen. Dus ook vacatures. De recruiter maakt een campagne aan, door een URL in te voeren, een basistekst te kiezen en deze aan te passen en vervolgens een passend beeld erbij te zoeken. Uit onderzoek blijkt immers dat kandidaten vacatures met relevante visuele elementen wervender ervaren dan vacatures met alleen tekst.’

‘Kandidaten vinden vacatures met relevante visuele elementen veel wervender dan die met alleen tekst.’

Dröge: ‘Dit koppelt hij of zij vervolgens aan een team van medewerkers voor wie deze vacature relevant is. Deze medewerkers ontvangen automatisch een e-mail en klikken de link in deze mail om te delen. Vervolgens plaatsen ze automatisch de update inclusief tekst en beeld op hun eigen LinkedIn. Elke klant krijgt in elk geval de koppeling met LinkedIn, maar we kunnen koppelen met veel meer sociale media. Elke campagne via Collabdo krijgt een unieke code waarmee de klant in zijn eigen analytics het resultaat kan bijhouden.’

> Was zoiets er nog niet?

Dröge: ‘Er zijn wel andere tools die medewerkers content laten delen. Maar wij zijn ze nog niet zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk tegengekomen als Collabdo. De meeste partijen maken het wat ons betreft te complex.’

> Gewoon via LinkedIn een vacature delen werkt niet goed genoeg?

Schipper: ‘Gewoon via LinkedIn een vacature delen werkt heel goed. Je kunt dat alleen niet op schaal laten doen (dus met meerdere medewerkers tegelijkertijd). En daarnaast zien we dat veel medewerkers dan afhaken vanwege het schrijven van een goede tekst en het vinden van een goed beeld.’

‘Medewerkers zeggen wel dat ze vacatures willen delen, maar in de praktijk blijken ze het vaak niet te doen.’

Dröge: ‘Als we met medewerkers spraken, gaven ze vaak aan dat ze wel vacatures willen delen. Maar in de praktijk bleek dat ze het niet doen. Toen we tijdens ons onderzoek hierop doorvroegen kwam het heel vaak neer op: ‘ik wist niet wat ik moest schrijven’ of ‘ik weet niet of ik het goed doe’ of vaker nog ‘ik ben gewoon aan het werk, ik ben niet bezig met vacatures’. Die drempel hebben we willen wegnemen.’

> Collabdo is geen tool, zeg je, maar een ‘assistent’. Waarom dat verschil?

Schipper: ‘Medewerkers hoeven niets te installeren of zo. Ze merken niets van Collabdo, zij krijgen gewoon een mailtje. De term ‘tool’ geeft aan dat de techniek het belangrijkst is, terwijl een assistent je helpt. En voor ons is het belangrijk dat gebruikers geen ‘last’ van een tool hebben, maar dat ze worden geholpen.’

> Maar kun je het integreren in je ATS?

Dröge: ‘Dat zou een volgende stap kunnen zijn. Momenteel hebben we die koppeling nog niet, omdat onze klanten hier nog niet om hebben gevraagd. Maar we kijken hier wel naar. Het gaat erom dat Collabdo eenvoudig blijft. Als we het bijvoorbeeld voor recruiters nog eenvoudiger kunnen maken zullen we dat zeker doen.’

> Is dit nou vooral voor vacatures bedoeld?

Dröge: ‘Met Collabdo kun je alles delen dat een URL heeft. Simpel, effectief en meetbaar. Maar dat is dus meer dan alleen een vacature. We hebben bijvoorbeeld met bedrijven gesproken die denken om het vanuit PR te gebruiken. Op een eenvoudige manier kun je zo specifieke medewerkers specifieke nieuwsberichten of persberichten laten delen. We willen dat onze klanten Collabdo kunnen gebruiken hoe het hun uitkomt en niet hoe wij het hebben bedacht. Daarom ontwikkelen we nieuwe functionaliteiten ook altijd samen met klanten.’

‘Medewerkers kunnen, door hun netwerk, extra waarde toevoegen in de zoektocht naar de perfecte kandidaat.’

Schipper: ‘Wat ons betreft zijn medewerkers cruciaal in het leggen van de verbinding tussen de organisatie en de arbeidsmarkt. Medewerkers zijn perfect in staat om, door hun netwerk, extra waarde toe te voegen in de zoektocht naar de perfecte kandidaat. Juist dat hebben we met Collabdo willen faciliteren.’

> Kun je een voorbeeld delen?

Schipper: ‘Zeker. Hieronder een voorbeeld van een van onze klanten.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners