Als Donald Trump ergens in uitblinkt is het wel: praten over zichzelf. Maar ook veel werkgevers zijn daarop te betrappen, signaleert Ellen van Dieren. ‘Terwijl empathie je credo zou moeten zijn.’
Nog langer praten over wervingsproblemen binnen de huidige arbeidsmarkt heeft weinig zin. Doen is tegenwoordig het devies. De handen uit de mouwen. En als recruitmenttrainer zie en hoor ik veel vakgenoten die véél doen. Maar mijn vraag is dan: doe je het slim? Doe je het vanuit het juiste perspectief?
Jezelf bovenaan stellen is menselijk
Je kunt het niemand kwalijk nemen dat we denken vanuit onszelf, de pushende hiring manager of soms vanuit de arrogantie van het corporate brand. Jezelf bovenaan stellen is menselijk, maar dat maakt het nog niet slim. Mijn advies daarom: acteer niet langer als de Trump van de Nederlandse arbeidsmarkt. Iedereen weet hoe impopulair hij inmiddels is, mede vanwege zijn gebrek aan empathie voor het Amerikaanse volk.
Empathie zou vanaf heden jouw credo als recruiter moeten zijn
Candidate first it is
Wil je effectiever en slimmer gaan werven? Candidate first it is. Empathie zou vanaf heden jouw credo als recruiter moeten zijn. Inlevingsvermogen in de gevoelens van anderen is een van onze allerbelangrijkste sociaal-menselijke kwaliteiten. En dit zou dus ook jouw onderscheidend vermogen als recruiter moeten zijn, ten opzichte van jouw concurrerende recruiters alsmede ten opzichte van de recruitment-robotisering.
Kies het kandidaatperspectief
Neem dus de tijd om jouw kandidaat te leren kennen en verplaats je in hem of haar als persoon. Ook in recruitment werken we steeds meer vanuit persona’s. Input om deze ijkpersoon vorm te geven haal jij uit verschillende bronnen. En nee, dit hoeven geen tijdrovende of kostbare onderzoeken te zijn. Ga eens echt in gesprek met je huidige werknemers, of toon oprechte interesse in de kandidaten. Maar haal ook meer info uit cv’s, LinkedIn- en overige socialmedia-profielen. Of daag jezelf eens uit een maand lang in elk sollicitatiegesprek 1 extra vraag te stellen naar gerichte doelgroepinformatie.
daag jezelf uit een maand lang in elk sollicitatiegesprek te vragen naar gerichte doelgroepinformatie
Investeren in het voortraject loont
Investeren in extra aandacht voor de kandidaat is (tijd en geld) investeren aan de voortraject van het proces. Ik kan je verzekeren dat het je verderop in het recruitmentproces heel wat gaat opleveren:
Denk aan:
- Inzet van de juiste wervingskanalen; online en offline
- Meer originele en doelgroepgerichte vacatureteksten, visueel materiaal
- Kwalitatief betere respons van passende kandidaten, minder afwijzingen
- Betere relatie met de kandidaten
- Meer duurzame hires
- Bijdrage aan je employer brand op lange termijn
Zorg dat ‘Candidate first‘ in de hele organisatie leeft
Tenslotte nog even een extra druk op jouw schouders als recruiter. Jij bent namelijk de eerste in de organisatie die dit besef heeft. En nu is het aan jou om dit te verspreiden bij je collega’s. Voed de hiring managers dus op met jouw kandidaten-credo tijdens de gesprekken. Overtuig de beslissers of inkopers tot aanschaf van een goed ATS en instrumenten om data door te meten ten behoeve van actuele doelgroepinformatie. En zorg ook dat de lijnmanagers en hun collega’s zorgdragen voor een goede onboarding van een nieuwe werknemer.
It’s a company thing
Kortom: een excellente candidate experience doe je nooit alleen, it’s a company thing. Maar onthoud ook daarin: … candidate first, company second.
Over de auteur
Ellen van Dieren is zelfstandig recruitmenttrainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis over recruitment en de arbeidsmarkt in haar blogs.
Lees ook:
- Waarom ook recruiters de term ‘sales cadence’ zouden moeten kennen
- 5 dingen die recruiters kunnen leren van gijzelingsonderhandelaars
Zelf ook bloggen?
Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!