Gem. leestijd 3 min  503x gelezen

Hebbus! Zó wil EBS mensen uit andere beroepen verleiden om buschauffeur te worden

De arbeidsmarkt voor buschauffeurs is redelijk opgedroogd. Daarom richt vervoerder EBS zich in zijn nieuwe campagne op 6 doelgroepen voor wie het vak ook wel eens heel interessant kan zijn. Hoe heeft die campagne vormgekregen?

Hebbus! Zó wil EBS mensen uit andere beroepen verleiden om buschauffeur te worden

Als ergens de schaarste aan personeel nog groot is, dan is het bij buschauffeurs. Nog altijd zijn er op verschillende plekken in Nederland bussen die uitvallen omdat er geen chauffeurs te vinden zijn, met alle gevolgen van dien. En dat is eigenlijk gek, vinden ze bij EBS. Want als buschauffeur heb je bijvoorbeeld heus een aantal mooie arbeidsvoorwaarden die je op andere plekken niet hebt. Precies dat is wat het vervoerbedrijf dan ook wil vertellen in een nieuwe campagne, die 6 doelgroepen in het bijzonder aanspreekt.

‘De 6 doelgroepen zijn bepaald op basis van eerdere wervingsresultaten, de overstapkans en demografische factoren.’

De nieuwe campagne heeft het gevatte thema ‘Hebbus meegekregen. Hij richt zich op zes heel nauw omschreven doelgroepen: horecamedewerkers, touringcar- en vrachtwagenchauffeurs, pakketbezorgers, de bouw en de brede doelgroep ouders/verzorgers. ‘Deze doelgroepen zijn bepaald op basis van: eerdere wervingsresultaten van EBS, de kans dat ze bereid zijn over te stappen en demografische factoren’, vertelt Chantal Verkuijlen, die namens Goals Nonstop Employer Branding bij de totstandkoming van de campagne betrokken was.

‘Doelgroep is opgedroogd’

Iedere doelgroep heeft een eigen landingspagina gekregen, naast een bannerpakket, videografie, fotografie en testimonial. ‘We focussen ons op deze doelgroepen omdat de doelgroep buschauffeurs opgedroogd is’, aldus Verkuijlen. De boodschap van de campagne verschilt per doelgroep, maar focust zich volgens haar vooral op de ‘stiekeme voordelen’ van het werk als buschauffeur. ‘Zo weten bijvoorbeeld niet veel potentiële chauffeurs dat buschauffeurs een netto startsalaris van 3.100 euro per maand verdienen. We focussen ons dus op de voordelen van het werk, zoals salaris en werktijden, en wat minder op EBS als werkgever, omdat de concurrentie in de regio lager is en we verwachten zo meer personen te overtuigen.’

Vervoerder EBS rijdt momenteel lijnbussen in 4 regio’s in Nederland: Voorne-Putten en Rozenburg in Zuid-Holland, het streekbusvervoer rondom Den Haag, de regio IJssel-Vecht en – sinds dit jaar – ook in Zaanstreek-Waterland. Op de speciale landingspagina’s worden steeds de ‘Hebbus’-voordelen uitgelicht, gebaseerd op interviews met de recent hires die net zijn overgestapt uit het vorige beroep. De campagne is opgebouwd volgens het inmiddels bekende See, Think Do-concept, en bevindt zich nu nog voornamelijk in de See-fase, aldus Verkuijlen.

Overstap- en voordelen-video’s

In totaal zijn er voor deze fase nu al 12 video’s ontwikkeld: 6 ‘overstapvideo’s’ waarin de collega de drie belangrijkste redenen vertelt om van het oude beroep over te stappen naar dat van buschauffeur, en 6 zogenoemde ‘voordelen-video’s’, waarin de voordelen van het werk als buschauffeur worden uitgelicht. ‘Denk bijvoorbeeld aan: de leukste ontmoeting, het mooiste compliment of de leukste collega’, legt Verkuijlen uit. ‘En als extraatje hebben we ook nog de ‘Hebbus’-song door een producer laten ontwikkelen.’

De campagne draait online via kanalen als Facebook, Instagram, TikTok, Google en YouTube. Daarnaast is er een digital-out-of-home-campagne gericht op plekken waar de bewuste doelgroep veel verblijft. ‘Denk bijvoorbeeld aan personen uit de bouw, die we dan bij een bouwmarkt tussen 06:00 en 08:00 in de ochtend proberen te bereiken. Of vrachtwagenchauffeurs, bij overnachtingsplekken.’ Ook de drempel om te solliciteren is bewust zo laag mogelijk gelegd. Zo hoeven sollicitanten alleen de naam en contactgegevens in te vullen en worden zij daarna telefonisch gescreend.

Ambussadeurs

Na de recente interne lancering van de campagne is bij het bedrijf ook het begrip ‘amBUSsadeur’ geïntroduceerd. Verkuijlen: ‘In de interne activatie gaan we structureel de chauffeurs overtuigen om als amBUSsadeur op te treden. We zijn live gegaan met een eigen landingspagina en achter-de-schermen-video om zo de chauffeurs te informeren over wat we gedaan hebben, en hopen zo dat ze ook anderen overtuigen om de bus in te stappen.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners