‘Hoe kunnen we kennis beter laten circuleren? En hoe zorgen we dat deze kennis, van onder andere de arbeidsmarkt, terecht komt bij bedrijven?’ Met deze vraag houdt onderzoeks- en adviesbureau Birch zich bezig, sinds de oprichting in 2011. Sinds die tijd groeide Birch uit tot een bedrijf dat actief is van van Zeeuws-Vlaanderen tot Noord-Holland, en daar steeds meer impact kan maken op het gebied van innovatie en de kenniseconomie.
‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’
Dat gebeurt niet alleen op basis van een goed luisterend oor, maar ook steeds meer op data, zoals die van Jobdigger. In 2015 kwamen de Birch-adviseurs voor het eerst in aanraking met dit bedrijf, toen het zich ging bezighouden met vragen als ‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’ en ‘Waar op de arbeidsmarkt is er een tekort – of juist een overvloed aan skills?’ Een paar jaar later werd de samenwerking weer nieuw leven ingeblazen, toen de universiteiten van Utrecht en Tilburg samen met Birch gingen onderzoeken hoe regio’s reageerden op de coronacrisis.
Vernieuwing
En zo is het gekomen dat Jobdigger sinds 2020 op maat gemaakte datafeeds aan Birch levert waarmee het adviesbureau vervolgens, gecombineerd met andere bronnen, grondige analyses kan uitvoeren en daarna passende adviezen kan geven. ‘De samenwerking bevalt goed; samen kijken we bij ieder project naar wat nodig én mogelijk is’, aldus consultant Erdem Bagir. Soms gaat het daarbij om onderzoek dat nogal experimenteel van aard is. ‘Niet alleen wát we onderzoeken gaat vaak over vernieuwing, ook de manier waaróp we dit doen’, laat managing partner Jan Peter van den Toren weten. ‘Daar past het gebruik van arbeidsmarktdata goed bij.’
De onderzoeken van Birch lopen ver uiteen, bijvoorbeeld van analyseren hoe een gemeente haar omgeving aantrekkelijker kan maken voor bewoners en bedrijven, tot advies over hoe bedrijven nieuwe medewerkers met de juiste skills en vaardigheden kunnen vinden. Vanuit de samenwerking met Tilburg University studeren regelmatig ook studenten af op vragen die Birch aanlevert. Zo brengt Van der Toren in zijn rol als ‘Professor of Practice’ aan de universiteit vragen vanuit de regio naar de universiteit. Meerdere studenten hebben de afgelopen periode zo hun thesis geschreven door gebruik te maken van arbeidsmarktdata.
Verklappen vacatures digitalisering?
Een voorbeeld daarvan is Mees van Veldhoven, student strategic management in Tilburg. Hij onderzocht voor Midpoint het effect van investeringen die bedrijven doen in digitalisering. Met de arbeidsmarktdata van Jobdigger onderzocht hij of je op basis van de vacatureteksten kunt zeggen hoe digitaal een bepaald bedrijf is. De student koppelde daarvoor de vacaturedata van Jobdigger aan bedrijfsinformatie uit ORBIS en company info. Hij keek eerst of woorden die te linken zijn aan digitalisering, zoals cloud, AI, BI en namen van programma’s en digitale skills, voorkomen in vacatureteksten.
Het effect van digitalisering blijkt groter als bedrijven zich bevinden in een kwalitatief ‘entrepreneurial ecosystem’.
Bedrijven zijn daar vervolgens op geclassificeerd en er werd bij ruim 400 bedrijven financieel-economische data opgehaald. Zo legde Van Veldhoven een link tussen digitalisering en financiële gezondheid. Het resultaat? Vrijwel alle bedrijven profiteren van digitalisering, maar grote bedrijven doen dit meer dan kleine bedrijven. En het effect van digitalisering op het bedrijfsresultaat is groter wanneer bedrijven zich bevinden in een kwalitatief goed ‘entrepreneurial ecosystem’. Dat is weer een aanbeveling voor regionale organisaties als Midpoint, waarvoor hij het onderzoek uitvoerde.
Dit verhaal verscheen eerder, in aangepaste vorm, op de website van Jobdigger.