Gem. leestijd 4 min  410x gelezen

Zo kan automatisering je candidate experience verpesten

Je recruitmentproces automatiseren? Het kan de candidate experience maken of breken. Hoe voorkom je dat zulke automatisering uitmondt in een drama?

Zo kan automatisering je candidate experience verpesten

Je recruitmentproces automatiseren kan je helpen tijd te besparen. Automatisering van handmatige processen zorgt ook voor minder fouten. Maar doe je dit te veel, dan kunnen je kansen om toptalent te werven afnemen. Kandidaten willen immers een zinvolle verbinding maken met het team en het bedrijf voordat ze een contract tekenen. En automatisering kan dat soms danig in de weg zitten.

1 op de 3 kandidaten vindt geautomatiseerde berichten niet geloofwaardig.

Uit onderzoek van ManpowerGroup Solution blijkt bijvoorbeeld dat iets meer dan 1 op de 3 kandidaten geautomatiseerde, niet persoonlijk gerichte, berichten zien als ongeloofwaardig. Maar is tientallen of zelfs honderden persoonlijke berichten versturen voor jouw team wel realistisch? Al kun je standaardberichten natuurlijk ook personaliseren door in elk geval de naam van de kandidaat te noemen, de functie waarvoor ze hebben gesolliciteerd en hoe ze in contact kunnen komen met de recruiter.

Overdrijf niet

Hoe verleidelijk het ook lijkt om zoveel mogelijk taken te automatiseren; er bestaat wel degelijk zoiets als te véél automatisering. Chatbots, screening, e-mails en uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek kun je volledig automatiseren. Zorg alleen dat je niet uit het oog verliest dat kandidaten een band moeten kunnen opbouwen met jouw organisatie. Hier heb je mensen voor nodig. Niet correct ingestelde automatisering kan je employer branding afstandelijker maken in plaats van persoonlijk en verbindend. Er moet tijd zijn om te reageren en tijd zijn om met elkaar te kunnen spreken.

De kracht van automatisering zit erin dat je relevante content kunt aanbieden bij elke interactie.

Zet wel automatisering in om te achterhalen wat kandidaten interessant vinden om te lezen op je website. De kracht van automatisering zit erin dat je relevante content kunt aanbieden bij elke interactie met kandidaten. Je bouwt hierdoor niet alleen een band op; je laat kandidaten ook je kennis en vaardigheden zien. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat toptalent voor jouw organisatie kiest.

Je recruitmentproces automatiseren kan de candidate experience maken of breken. Hoe voorkom je dat zulke automatisering uitmondt in een drama?

Wees transparant

Dat je geautomatiseerde tools in je recruitmentproces gebruikt, hoef je zeker niet te verbergen tegenover je kandidaten. Sterker nog, het is uniek als je nog niets van je recruitmentproces hebt geautomatiseerd. Technologie verandert de recruitmentindustrie, en vooral ten goede. En je bent ook zeker niet de enige die hiervan gebruik maakt. Waarin je wel het verschil kunt maken bij kandidaten is hoe transparant je hierover bent. Zorg dat je voor jezelf in kaart brengt welke fases van het recruitmentproces je kunt automatiseren en welke je nog handmatig moet of wilt doen.

Zorg dat je voor jezelf in kaart brengt welke fases van het recruitmentproces je kunt automatiseren.

Voeg in automatische berichten in elk geval de zin “Dit is een geautomatiseerd bericht” toe. Dan ben je transparant en draag je positief bij aan de candidate experience. Voegt je dit niet toe, dan kunnen kandidaten terugmailen op jouw geautomatiseerde bericht. Je kunt vast wel bedenken wat voor invloed het heeft op de candidate experience als je hier niet op antwoordt.

Opties tijdens het sollicitatieproces

Recruitment automation is een geweldige manier om routinematige processen te vereenvoudigen. Denk: het meten van de competenties van kandidaten. Of het plannen van sollicitatiegesprekken. Zo kun je kandidaten vragen video’s over zichzelf te uploaden voordat je ze uitnodigt voor een persoonlijk gesprek. Al vinden lang niet alle kandidaten het prettig vinden om video’s op te nemen, en is het dus beter voor de candidate experience als je kandidaten de keus geeft voor een videosollicitatie óf een telefonische kennismaking met een recruiter. En zorg er daarbij voor dat je duidelijk maakt dat het niet uitmaakt voor de slagingskans van kandidaten of ze al dan niet gebruik maken van de nieuwste technologieën.

Iedereen wil zich gezien en gewaardeerd voelen als mens als hij of zij solliciteert naar een baan.

De conclusie: als geautomatiseerde interacties nep aanvoelen, dan zal het zeker mislukken. Kandidaten willen écht contact hebben en tolereren geen volledig geautomatiseerd recruitmentproces. Iedereen wil zich gezien en gewaardeerd voelen als mens als hij of zij solliciteert naar een baan. Voeg variatie toe aan je recruitmentproces en geef kandidaten de keuze om specifieke technologieën wel of niet te gebruiken. Laat hen weten welke diensten je hebt geautomatiseerd. En voeg een persoonlijk tintje toe als je geautomatiseerde berichten verzendt. Hiermee zet je de candidate experience juist in de lift, in plaats van dat je hem afremt.

Wil jij toptalent voor je winnen?

Communicatie is key voor de optimale candidate experience. Maar wil je het goed doen, dan kost het ook veel tijd. Daarom heeft Laura Beekwilder van SendtoDeliver, de auteur van dit blog, templates gemaakt mét uitleg hoe je het beste e-mails kunt inzetten tijdens het sollicitatieproces. Klik daarvoor hier. Of bekijk hier alles van Laura.

head of salesbij sendtodeliver

Laura Beekwilder

Laura Beekwilder werkt bij SendtoDeliver, experts in (onder meer) recruitment marketing automation).
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners