Gem. leestijd 3 min  1698x gelezen

Zo proberen recruiters anno 2017 hun kandidaten te verleiden

Zo proberen recruiters anno 2017 hun kandidaten te verleiden

Kandidaten vinden wordt steeds makkelijker, aldus de Stand van Werven, een onderzoek onder bijna 400 recruiters. Maar hoe verleid je die kandidaat vervolgens?

‘Vergeet alles wat jij als organisatie zo belangrijk vindt aan je eigen organisatie. Maar kruip echt in de huid van je doelgroep en kijk waar je de verbinding kunt leggen tussen wat hen drijft en wat jij als organisatie te bieden hebt.’

Uitdaging van het jaar

Zo vat Maarten Bokhoven (ABN Amro, zie video) de uitdaging samen waar veel recruiters dit jaar mee zitten: niet langer staat het vínden van kandidaten centraal, maar juist de goede mensen ook verleiden om bij jou te komen. Dat doe je bijvoorbeeld door ‘met je vacature op de juiste plek te staan’, zoals Arthur Rijk (Jumbo) het stelt. ‘Dus voor jongeren niet zozeer op LinkedIn, maar veel eerder op Instagram en Snapchat.’

stand van werven impactAMC in haar mooiste vorm

Talent verleiden is ‘arbeidsmarktcommunicatie in haar mooiste vorm’, aldus het eindrapport van de Stand van Werven, een onderzoek waar eerder dit jaar bijna 400 recruiters online zijn ondervraagd. Het gaat volgens de onderzoekers bij dat verleiden om ‘een intelligente mix van employer  branding, relatiemanagement, candidate experience en recruitment marketing’. Met name die laatste twee termen blijken steeds belangrijker te worden.

Meer dan een vriendelijke glimlach

Dit talent ‘verleiden’ gaat wel om meer dan alleen een vriendelijke glimlach, stellen zij. ‘Juist doelgroepinformatie en recruitmenttechnologie goed gebruiken zijn momenteel onlosmakelijk verbonden met talent succesvol verleiden. Met name in het goed gebruik maken van de tooling zit het onderscheidend vermogen, dat van een mooie verleider ook een slimme verleider maakt. En die laatste categorie is de winnaar op de arbeidsmarkt van 2017.’

Bureaus verleggen hun aandacht naar ‘het vermarkten van de vacatures van opdrachtgevers’

Ook bureaus willen weer verleiden

Opvallend is dat niet alleen corporate recruiters het verleiden van hun kandidaat als grootste prioriteit zien. Ook bureaus leggen hier (weer) meer hun aandacht op, en minder op het direct vervullen van vacatures. Ook bureaus zetten dit jaar meer in op sociale media, recruitment marketing, arbeidsmarktcommunicatie en betere vacatureteksten, zo zeggen zij in het onderzoek. Logisch, aldus de onderzoekers. Steeds minder mensen vinden een volgende baan via een uitzend- of werving- en selectiebureau. Dan is het niet gek dat die bureaus hun dienstverlening steeds meer verleggen naar ‘het vermarkten van de vacatures van opdrachtgevers.’

stand van werven verleiden

Bekijk de video

Op Werf& Live, op 11 mei, vroegen we ook enkele bezoekers naar hoe zij in hun organisatie op een slimme wijze talent voor hun organisatie verleiden. Dit is wat ze toen zeiden:

Lees meer over de Stand van Werven:

Lees meer over Werf& Live:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners