Kandidaten vinden wordt steeds makkelijker, aldus de Stand van Werven, een onderzoek onder bijna 400 recruiters. Maar hoe verleid je die kandidaat vervolgens?
‘Vergeet alles wat jij als organisatie zo belangrijk vindt aan je eigen organisatie. Maar kruip echt in de huid van je doelgroep en kijk waar je de verbinding kunt leggen tussen wat hen drijft en wat jij als organisatie te bieden hebt.’
Uitdaging van het jaar
Zo vat Maarten Bokhoven (ABN Amro, zie video) de uitdaging samen waar veel recruiters dit jaar mee zitten: niet langer staat het vínden van kandidaten centraal, maar juist de goede mensen ook verleiden om bij jou te komen. Dat doe je bijvoorbeeld door ‘met je vacature op de juiste plek te staan’, zoals Arthur Rijk (Jumbo) het stelt. ‘Dus voor jongeren niet zozeer op LinkedIn, maar veel eerder op Instagram en Snapchat.’
AMC in haar mooiste vorm
Talent verleiden is ‘arbeidsmarktcommunicatie in haar mooiste vorm’, aldus het eindrapport van de Stand van Werven, een onderzoek waar eerder dit jaar bijna 400 recruiters online zijn ondervraagd. Het gaat volgens de onderzoekers bij dat verleiden om ‘een intelligente mix van employer branding, relatiemanagement, candidate experience en recruitment marketing’. Met name die laatste twee termen blijken steeds belangrijker te worden.
Meer dan een vriendelijke glimlach
Dit talent ‘verleiden’ gaat wel om meer dan alleen een vriendelijke glimlach, stellen zij. ‘Juist doelgroepinformatie en recruitmenttechnologie goed gebruiken zijn momenteel onlosmakelijk verbonden met talent succesvol verleiden. Met name in het goed gebruik maken van de tooling zit het onderscheidend vermogen, dat van een mooie verleider ook een slimme verleider maakt. En die laatste categorie is de winnaar op de arbeidsmarkt van 2017.’
Bureaus verleggen hun aandacht naar ‘het vermarkten van de vacatures van opdrachtgevers’
Ook bureaus willen weer verleiden
Opvallend is dat niet alleen corporate recruiters het verleiden van hun kandidaat als grootste prioriteit zien. Ook bureaus leggen hier (weer) meer hun aandacht op, en minder op het direct vervullen van vacatures. Ook bureaus zetten dit jaar meer in op sociale media, recruitment marketing, arbeidsmarktcommunicatie en betere vacatureteksten, zo zeggen zij in het onderzoek. Logisch, aldus de onderzoekers. Steeds minder mensen vinden een volgende baan via een uitzend- of werving- en selectiebureau. Dan is het niet gek dat die bureaus hun dienstverlening steeds meer verleggen naar ‘het vermarkten van de vacatures van opdrachtgevers.’
Bekijk de video
Op Werf& Live, op 11 mei, vroegen we ook enkele bezoekers naar hoe zij in hun organisatie op een slimme wijze talent voor hun organisatie verleiden. Dit is wat ze toen zeiden:
Lees meer over de Stand van Werven:
- Stand van Werven 2017: veel impact te danken aan referral recruitment
- Candidate Experience en Employer Branding zijn dé uitdagingen van het jaar
- Recruiter verlegt focus van talent vinden naar verleiden
- Download het hele onderzoek