Gem. leestijd 4 min  15x gelezen

Zo maken de audiciens lawaai om het tekort in hun branche aan te pakken

Zo aan het begin van het jaar is het een mooie tijd om nog eens campagnes in het zonnetje te zetten die eerder wat onder de radar zijn gebleven. Zoals de campagne waarmee de hoorbranche het nijpende tekort aan audiciens wil bestrijden. Hoe kreeg die vorm?

Zo maken de audiciens lawaai om het tekort in hun branche aan te pakken

Het is aan het begin van het jaar vaak wat rustiger op het gebied van nieuwe arbeidsmarktcampagnes. Dat geeft mooi de gelegenheid om even terug te kijken welke grote recente campagnes we hier tot op heden gemist hebben. Zoals de campagne om nieuwe audiciens te werven, een campagne die officieel al eind september van start ging, maar op een of andere manier bij ons toch nog niet eerder echt binnengekomen was.

In 2030 dreigen ruim 150.000 mensen met gehoorverlies niet de hoorzorg te krijgen die ze nodig hebben.

Misschien komt het omdat wij geen doelgroep zijn. Want onopvallend kun je de campagne toch niet noemen. Er wordt letterlijk genoeg lawaai mee gemaakt omtrent een vak dat al langer kampt met nijpende tekorten, en dat – met maar liefst 2,6 miljoen Nederlanders met gehoorproblemen – alleen maar aan belang wint. Als er geen actie wordt ondernomen, dreigen in 2030 meer dan 150.000 mensen met gehoorverlies niet de hoorzorg te krijgen die ze nodig hebben. Vandaar de ‘schreeuw om aandacht’, zoals de branche het zelf noemt.

arbeidsmarktcampagne Maak Geluid wordt audicien tekort

Gehoor geven

In Nederland schijnen zo’n 2,6 miljoen mensen te leven met gehoorproblemen. Maar audiciens om hen te helpen zijn schaars. Vandaar de branchebrede campagne, die tot stand kwam met behulp van een groot aantal vertegenwoordigers uit de branche van audiciens, hoorzorgvereniging GAIN en de audiciensopleidingen. De campagne werd vormgegeven door het Tilburgse reclamebureau Scheepens. ‘We ontwikkelden het concept, de mediastrategie, de campagne, de fotografie en de website inclusief toolkit voor alle partners in de branche. We zijn erg trots op het resultaat, de samenwerking én hoe alle partners direct gehoor geven aan de oproep door de campagne massaal uit te dragen online.’

De brancheorganisaties willen samen ervoor zorgen dat er voldoende instroom komt van nieuwe audiciens.

De campagne is natuurlijk niet alleen bedoeld om op een eigentijdse en opvallende wijze mensen op te roepen audicien te worden. De initiatiefnemers van de campagne willen er ook aan iedereen in Nederland mee vragen het probleem serieus te nemen. Vandaar dat ze er ook de handen voor ineen geslagen hebben, iets wat tot die tijd nooit eerder in de branche gebeurd was. De brancheorganisaties willen er zo samen voor zorgen dat er voldoende instroom komt van nieuwe audiciens. Daarmee streven ze het doel na om de hoorzorg ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar te houden.

Geen stoffig figuur in witte jas

Veel mensen hebben nogal een ouderwets beeld van audiciens, aldus GAIN-directeur Kees van der Sluijs. ‘De moderne audicien is echter allesbehalve een stoffig figuur in een witte jas, omringd door medische instrumenten. Het is een dynamisch, innovatief en toekomstgericht beroep, met een mooie balans tussen zorg, techniek en commercie. Audiciens maken écht het verschil in het leven van klanten en hun naasten, door hen weer te kunnen laten deelnemen aan het sociale en professionele leven.’

arbeidsmarkt campagne maak geluid wordt audicien tekort aan audiciens

‘Ik ben blij dat we als branche onze verantwoordelijkheid nemen en nu gezamenlijk stappen zetten.’

Binnen 10 jaar bereikt ongeveer een kwart van alle huidige audiciens de pensioengerechtigde leeftijd, voegt NVAB-voorzitter Carmen de Jonge toe. ‘Om hoorzorg toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we samen werken aan de instroom en het aantrekkelijker maken van het vak. Ik ben blij dat we als branche onze verantwoordelijkheid nemen en nu gezamenlijk stappen zetten. Het is immers een echt mooi beroep waarmee we mensen in staat stellen weer volwaardig deel te nemen aan werk en samenleving.’

De campagne is niet alleen online zichtbaar, maar ook in winkelstraten, bij aangesloten audiciens, en op scholen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners