Van het verbeteren van de reputatie als werkgever tot een beter bereik van interne berichtgeving, van een helderder beeld over wat er écht speelt onder medewerkers tot meer aantrekkingskracht op nieuwe talenten: professionals die werken in HR- en/of communicatie kunnen veel betekenen voor organisaties. Maar hoe krijgen ze voet aan de grond bij hun directies?
‘In veel gesprekken met vakgenoten kwam de achterliggende vraag naar voren: ik zou mijn plannen zo graag uitvoeren, want ik zie volop kansen voor de organisatie, maar hoe krijg ik er akkoord op van de directie?’, zegt Inge Beckers, initiatiefnemer van het platform HR & Communicatie, dat dit jaar 10 jaar bestaat.
7 adviezen
Samen met haar collega Marjolijn Vlug schreef Beckers recent een whitepaper, met daarin 7 adviezen om vakgenoten te ondersteunen om ruimte, aandacht, budget en tijd voor hun initiatieven te krijgen. Bovenaan de top-7 staat het advies: ‘Kijk goed naar je doelgroep en zorg dat je ze goed leert kennen.’ Oftewel: welke vraagstukken spelen er bij hen? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Welke taal spreken ze? ‘Zet de vaardigheid doelgroepgericht communiceren vervolgens actief in. Steek daarmee je plan en je verhaal situationeel in.’
Succes volgt succes
De afsluitende tip? Begin gewoon. ‘Ga experimenteren, vraag een paar koplopers in de organisatie om met je mee te doen, of pak een aantal ‘quick wins’ waarmee je kunt laten zien wat dat oplevert. Zo kun je mooi aantonen dat niet alles geld kost. Succes volgt succes.’ Zoals kennispartner Robin van der Meulen van 2DAYSMOOD in de whitepaper zegt: ‘Perfect is goed, maar goed is beter. Probeer altijd een stap vooruit te zetten. Welke actie kun je vandaag al starten? Vind een team in de organisatie dat nieuwsgierig is naar jouw idee en zet een experiment op. Dan verspreidt jouw idee zich als een olievlek.’
‘Perfect is goed, maar goed is beter. Probeer altijd een stap vooruit te zetten.’
Monique Hendriks van Bex*Communicatie daagt vervolgens HR- en communicatieprofessionals uit: ‘Toon leiderschap. Wees geen dienaar, maar geef advies als een koning. Heb lef en ben jezelf. Inspireer, werk samen, ben helder en professioneel. De kans dat je advies doorkomt is vele malen groter als je zelf leiderschap toont.’
Download hier de hele whitepaper