Er wordt flink geïnnoveerd in de wereld van recruitment. Denk aan innovaties als: kunstmatige intelligentie, (opgenomen) videosollicitaties en video’s om vacatures levendiger te maken. Ook wordt er steeds meer VR en gamification gebruikt voor assessments of programmatic advertising voor employer branding. Maar, hoe maak je goede keuzes en hoe ga je slim om met al die technologieën? Wat doe je wel, en wat laat je even links liggen?
Er wordt flink geïnnoveerd binnen de recruitment. Hoe maak je goede keuzes en hoe ga je slim om met die technologieën?
Strategie- en innovatie-expert Janne Vereijken nam haar publiek gisteren mee in zulke vragen tijdens haar openings-keynote op het Recruitment Tech Event 2020. Vereijken is founder van Spring Company en uitgeroepen tot Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar 2018. Ze heeft met veel verschillende bedrijven samengewerkt in hun weg naar innovatie en hoopt aan de hand van haar keynote ook andere bedrijven te inspireren.
Begin goed
Vereijken merkt dat veel recruiters nog wat terughoudend zijn wat betreft innovatie. ‘Dat kan liggen aan een gebrek aan bekendheid of kennis van nieuwe technologieën. Het kan ook zijn dat ze er gewoonweg geen tijd voor hebben of niet weten waar ze moeten beginnen. Maar hoe kun je daar nu het beste mee omgaan?’
‘Innovatie start nooit bij technologie.’
Volgens haar start innovatie echter nooit bij de technologie. ‘Je kunt de technologie ook eigenlijk niet goed beoordelen, als je niet weet welk probleem je ermee wil oplossen’. Innovatieprocessen starten bij haar daarom altijd eerst met onderzoek doen en het onderwerp proberen te begrijpen. Breng je recruitmentprocessen in kaart en kijk waar bijvoorbeeld tijd of geld verloren gaat. Ze vraagt zich ook af: waarom beginnen de meeste recruitmentprocessen bij een vacature, en eindigen ze als die vervuld is? ‘Er liggen hier nog veel kansen om de klantreizen te verlengen. Verdiep je dus in de gebruikers, en speel op basis daarvan in op problemen.’
Inspirerend ‘moonshot’
Vereijken vertelt dat als ze echt op zoek is naar radicale veranderingen en verbeteringen, dat ze dan de principes van ‘moonshot thinking’ gebruikt. Die techniek gaat over het stellen van ambitieuze doelen en gaat terug op het moment dat president John F. Kennedy aankondigde dat hij voor het einde van het decennium een man op de maan wilde krijgen. Die scherpe ambitie maakte veel creativiteit los. En het is uiteindelijk dan ook gelukt.
‘Beperkingen en uitdagingen kunnen creativiteit ook juist uitlokken.’
Vaak denken mensen dat creativiteit en innovatie alle ruimte nodig heeft. En dat klopt ook deels wel, zegt Vereijken, maar beperkingen en uitdagingen kunnen creativiteit ook uitlokken. Denk bijvoorbeeld aan een auto. Het is niet moeilijk om een grote auto vol te krijgen met spullen, maar bij een kleine auto moet je extra creatief nadenken als je er evenveel spullen in wil krijgen. Met radicale innovatie en moonshot thinking kom je dan vaak tot écht goede oplossingen. Een ander voordeel is dat je mensen ermee kunt inspireren en hierdoor het meest creatieve en ambitieuze talent aan zult trekken. Zoals Elon Musk bijvoorbeeld vaak lukt.
Te verliefd op je product
Maar er is ook vaak weerstand bij innovatie. Sommige mensen zijn wat conservatiever en terughoudender. Anderen zijn te verliefd op hun huidige product en vinden dat al heel goed. Daarnaast zijn er ook mensen die niet zoveel affiniteit hebben met technologie, of mensen die bang zijn hun baan te verliezen door de ontwikkelingen. De argumenten die naar voren komen zijn dan vaak dat het menselijke aspect en de persoonlijke touch niet vervangen kunnen worden.
Laat die innovatie maar over aan de ‘moonshot thinkers’
Innovatie komt daarom vaak niet van de grond, constateert Vereijken. ‘Mijn tip is dat je die innovatie moet overlaten aan die ‘moonshot thinkers’, en niet aan degenen die er wat conservatiever in staan. Wel moet je bedenken wie van hen misschien nog kan doorgroeien, of wat de mensen kunnen gaan doen wiens werk weggeautomatiseerd wordt.’
Ga experimenteren!
De volgende stap is: hoe ga je zo’n moonshot bereiken? Want ook al heb je goed onderzoek gedaan, je weet niet zeker of die oplossingen tot het gewenste resultaat leiden. Daarom moet je experimenteren, zegt ze. Dat doe je door middel van prototyping. Door te testen wat het effect is met bijvoorbeeld gratis versies of demo’s. En laat het nu net de perfecte tijd zijn om te experimenteren, aldus Vereijken.
‘Corona heeft veel negativiteit gebracht, maar het is nu wel de perfecte tijd om te experimenteren.’
‘Corona heeft veel negativiteit gebracht, maar het helpt wel goed om te beginnen met innoveren. Ten eerste moet nu al het werk sowieso al digitaal, dus het geeft een grote boost aan digitaal zakendoen. Zelfs de mensen die niet veel ermee hebben, moeten nu aan de bak. Ten tweede staan opdrachtgevers en klanten nu meer open voor innovatie, en accepteren ze het eerder als iets niet helemaal vlekkeloos loopt. De laatste reden is tijd. Veel recruiters hebben nu misschien minder moeite met het invullen van vacatures, dat geeft tijd om te experimenteren en innoveren.’
Winnaars Recruitment Tech Awards 2020
Op het Recruitment Tech Event 2020 waren er naast de inspirerende keynotes ook nog prijzen te verdelen. De grote winnaars Recruit Robin en Independent Recruiters ontvingen de Recruitment Tech Awards 2020. Independent Recruiters kreeg de award in de categorie ‘Best case’ en Recruit Robin, net als in 2019, in de categorie ‘Best tooling’. De twee hebben overigens ook nog eens met elkaar te maken. Independent Recruiters heeft Recruit Robin namelijk vroegtijdig geïntegreerd en hiermee tijd bespaard op sourcing. Een zoekopdracht die voorheen 2 uur kostte, voltooien ze nu in 2 minuten. Geheel in stijl nam Robin zijn award in ontvangst.