Wie bij IT-dienstverlener Ictivity aan de slag gaat, wordt ‘Ictiviaan’. Het achtervoegsel ‘aan’ vormt de kapstok van de werkgeverscampagne van Ictivity: ‘Zet je carrière AAN’. Het doel? Vergroten van de zichtbaarheid van de dienstverlener onder IT-professionals, het verjongen van het werkgeversmerk met een nieuwe branding en IT’ers bewust maken van hun kansen bij Ictivity.
De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent.
Voor de campagne is een nieuwe werkenbij-site gemaakt. De look-and-feel is flink verjongd, voor betere aansluiting bij de doelgroep. Om het bereik en de naamsbekendheid te vergroten, is met speelse banners en video’s geadverteerd op Facebook en LinkedIn. De ads laten zien wat je carrière AANzetten bij Ictivity betekent: werken bij de gezelligste IT-club van Brabant, persoonlijke doorgroeimogelijkheden en werken aan de gaafste projecten.
Plezier en een goede werksfeer zijn namelijk kei-belangrijk bij Ictivity. Net zoals slim werken, een tikkeltje eigenwijs zijn en altijd vooruit gaan. De ads bestonden uit bijzondere ervaringsverhalen van Ictivianen die hun carrière al hebben AANgezet, gekoppeld aan hun persoonlijke drijfveren. Denk aan de karatelessen van Stan of 80 km per uur downhill met Frank. Ook werd geadverteerd met een ludieke ‘Wat voor IT’er ben jij’-test. De uitslag leidde naar een bijpassend ervaringsverhaal.
Ook werd geadverteerd met een ludieke ‘Wat voor IT’er ben jij’-test.
Uniek aan de campagne is dat het nieuwe werkgeversmerk de volledige employee journey vormt, waarin het concept AAN is doorgevoerd: van de AANleiding, het AANbod, de AANkomst, het AANspreekpunt tot het AANvalsplan. Uiteraard is deze ook op de website te vinden, waarbij op prikkelende wijze wordt toegelicht wat potentiële medewerkers kunnen verwachten van Ictivity. Ook biedt de website meer info over het vitaliteitsprogramma fit@ictivity, een virtuele rondleiding met een drone door het kantoor, blogposts én natuurlijk de openstaande vacatures. Intern stond het refer-a-friend-programma centraal (zet je bankrekening AAN).
Wat was de impact van de case?
Het primaire doel van de campagne, het bereik vergroten onder IT’ers in Nederland, is bereikt. In totaal heeft deze campagne meer dan 1 miljoen views gehaald. Dat de campagne opvalt, blijkt wel uit het aantal keer dat de interactieve test werd ingevuld: 3.392 keer. Een conversie van 28% op het aantal clicks op de ads. Het succes van de campagne zit daarnaast in een enorme verbetering van het engagement met de doelgroep. Een kwart van de mensen die de test invulde, klikte door naar de website waar gemiddeld 5,5 pagina’s werden bekeken (een stijging van 40,7%). De doelgroep was voor 3.830 minuten engaged op de website (dit zijn 64 uren of bijna 3 volledige dagen).
In totaal heeft deze campagne meer dan 1 miljoen views gehaald.
De effecten zijn ook merkbaar tijdens de gesprekken met kandidaten. Er werd enthousiast op de campagne gereageerd. Steeds meer kandidaten zijn bekend met Ictivity of nemen op eigen initiatief contact op om de mogelijkheden te bespreken. Met als resultaat dat Ictivity met behulp van deze campagne, ondanks de alsmaar toenemende krapte op de arbeidsmarkt, erin is geslaagd om nieuwe kandidaten aan zich te binden en zelfs het niveau van aannemen heeft verbeterd.
Ook intern leeft de campagne. Ictivianen zijn betrokken en zijn nog meer ambassadeurs geworden van het merk Ictivity. Bovendien sijpelt het AAN-concept door in de interne communicatie, waaronder de refer-a-friend-campagne ‘Zet je rekening AAN’, die een extra impuls heeft gegeven aan het aandragen van nieuwe kandidaten.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De omvang en beschikbare middelen van Ictivity laten zien dat dit een toonaangevende campagne is van hoog niveau. Middels het thema ‘Zet je IT-carrière AAN’ maakt de campagne de doelgroep bewust van de kansen bij Ictivity. Dit thema is bovendien doorvertaald in de volledige employee journey. Ictivity heeft haar werkgeversmerk op een luchtige en speelse manier weten neer te zetten, die ook voor een niet-IT’er tot de verbeelding spreekt. Dit komt onder andere door de huisstijl, tone of voice en visuals die gebruikt zijn.
Kijkend naar de resultaten heeft de campagne tevens zeer goed gepresteerd. Tot slot is het duurzaamheidsgehalte van de campagne hoog: het is makkelijk om kleine dingen aan te passen of nuances te doen, zonder dat de hele campagne op de schop moet. De boodschap blijft immers hetzelfde.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Ictivity
- Ivon Kleinendorst, marketing manager,
- Eric Derijks, corporate recruiter.
Like Honey
- Account: Jermain Dorder
- Copy en strategie: Hielke Heijink
Tête de la course
- Art en strategie: Ruud Cuijpers
Editor, illustraties en interactieve media: Everybody Likes Penguins (Mitchell van Drie)
Fotografie: Epsilon Studios
Film/productie: Capture Rebels
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lees ook