Gem. leestijd 4 min  5260x gelezen

Zet Facebook stilletjes de recruitmentwereld op zijn kop?

Zet Facebook stilletjes de recruitmentwereld op zijn kop?

Facebook wil een belangrijke speler worden in de recruitmentmarkt. Wat is daar tot nu toe allemaal van te merken? En wat heb je er als recruiter aan?

Terwijl vele ogen gericht zijn op de mogelijke impact van Google for Jobs, lanceerde Facebook onlangs zonder veel tamtam haar nieuwste recruitmentproduct: Facebook Job Postings. Onder de noemer ‘Sollicitaties zonder gedoe’ bevat dit nieuwe product grofweg gezegd drie onderdelen. Zo is het nu mogelijk om op een nieuwe manier vacatures te plaatsen, heeft Facebook een eigen jobboard gekregen én kun je gebruik maken van het ATS van het sociale netwerk.

Ad 1. Direct vacatures plaatsen

Direct een vacature op Facebook posten werkt vrijwel hetzelfde als een regulier bericht of afbeelding plaatsen. Het kon natuurlijk altijd al, maar er zijn nu wel meer recruitmentgerelateerde opties bijgekomen. Zo kun je nu eenvoudig de functietitel, locatie, salaris (optioneel), type baan, omschrijving en eventueel verschillende vragen toevoegen.

vonq 1 facebook

Hieronder zie je hoe een vacatureplaatsing op de timeline van Facebook-gebruikers wordt weergegeven, op desktop en op mobiel.

vonq 2b desktopvonq 2b mobiel

Niet elke Facebook-pagina heeft overigens deze functionaliteit al; het is nog onduidelijk wanneer de functie voor een breder publiek wordt uitgerold.

Nieuwe advertentiemogelijkheden

Een vacatureplaatsing is nu ook als advertentie in te zetten. De mogelijkheden hiervoor zijn echter nog zeer beperkt, want de enige targeting die je vooralsnog kunt toevoegen is een locatie. Facebook meldt vervolgens zelf de geschikte doelgroep te kunnen vinden. Of dit inderdaad het geval is, durven we nu echter nog niet te zeggen (daarvoor zullen we  zelf eerst voldoende data moeten verzamelen).

Solliciteren met je Facebookprofiel

Op basis van hun bij het sociale netwerk bekende gegevens kunnen kandidaten direct solliciteren als ze er een vacature tegenkomen. Deze gegevens bestaan uit werkervaring en opleiding en antwoorden op de eventuele vragen uit de vacature.

vonq 3a

Ad 2. Facebooks eigen jobboard

Met het plaatsen van een vacature wordt de vacature automatisch ook opgenomen in het Facebook Jobboard. Daarbij moet je ‘jobboard’ wel in de ruimste zin van het woord zien. Veel functionaliteiten zijn er (nog) niet. Zo kun je alleen zoeken op functietitel en locatie en zijn slechts enkele sectoren te selecteren. Al wel interessant is de mogelijkheid een job alert aan te maken, zodat gebruikers nieuwe vacatures automatisch te zien krijgen.

facebook jobboard

Ad 3: Het ATS van Facebook

Naast de nieuwe manier van vacatures plaatsen en het jobboard heeft het sociale netwerk ook zijn eigen ATS gelanceerd. Daarin komen de sollicitaties binnen, kun je eenvoudig het profiel van kandidaten inzien en direct afspraken met kandidaten inplannen.

facebook ats

Alle communicatie met de kandidaat gaat standaard via Facebooks eigen chatprogramma Messenger. Ook hier geldt trouwens dat je ATS nog in de breedste zin van het woord moet zien. Veel acties zijn nog niet mogelijk.

vonq messenger

Is dit de nieuwe disruptor in recruitment?

Met meer dan 2 miljard gebruikers wereldwijd is de kans natuurlijk groot dat Facebook Job Postings een flinke impact gaat hebben op de recruitmentwereld. Daar komt bij dat de gebruiker hiermee echt eenvoudig kan solliciteren. Met slechts een paar klikken kun je als kandidaat al een sollicitatie verzenden. En heb je een goed ingevuld profiel, dan is dit ook goed werkbaar voor recruiters.

Maar daar wringt het ook…

Het is echter ook precies in die hoek waar het nu nog wringt. Sollicitaties komen bijvoorbeeld alleen binnen in het ATS van Facebook en via een e-mail. Een koppeling met een ander ATS is momenteel (nog) niet mogelijk. Daar komt bij dat de functies echt nog in een bèta-fase zitten. Dat is goed te merken aan de beperkte mogelijkheden en inzichten.

Een koppeling met een ander ATS is momenteel (nog) niet mogelijk

Maar goed, er staan aan de andere kant natuurlijk ook veel voordelen tegenover. Zoals de mogelijkheid om vacatures eenvoudig te posten (en betaald te boosten), het mogelijke bereik en de verwachting dat Facebook de functies de komende tijd (fors) kan en zál uitbreiden. Dat bij elkaar opgeteld heeft alles in zich om de recruitmentwereld op zijn kop te zetten. Wordt dus zeker vervolgd!

Over de auteurs

Dit blog is geschreven door Social Media Expert Elsa Cornet en Jos van der Kooij Sr. Google & Social Specialist bij VONQ, expert in Smart Recruitment Marketing. Ondertussen al gestart met Facebook Job Postings? We zijn erg benieuwd naar jullie eerste bevindingen en resultaten!

Origineel beeld boven

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners