Als je het hebt over een Xbox, Playstation of Nintendo, dan lijkt het misschien een lange weg naar de wereld van recruitment. Maar uit data blijkt dat een spelcomputer de laatste tijd ook steeds vaker gebruikt wordt om te solliciteren. Met name voor technici, IT’ers en data scientists kan het een behoorlijk belangrijk recruitmentkanaal zijn, zo blijkt.
Nu veel mensen thuis zitten, spenderen ze meer tijd aan videogames dan ooit.
In deze coronatijd, waarin veel mensen thuis zitten, spenderen ook zij meer tijd aan videogames dan ooit tevoren. En terwijl ze dat doen, kijken ze meteen naar employer branding-advertenties, bladeren ze door vacatures, en sturen ze dus zelfs sollicitaties in, allemaal via hun consoles. Het is zelfs een heuse trend, stelt Julie Calli, Chief Strategy Officer van recruitmentmarketingbureau Recruitics, die ervoor in de cijfers dook.
Veel meer via de spelcomputer
De toenemende populariteit van de spelcomputer is natuurlijk niets nieuws. Maar de coronapandemie heeft er wel een slinger aan gegeven, zo blijkt uit gegevens van Comscore. Zo meldden huishoudens die regelmatig gamen sinds april 2020 zo’n 17 procent meer tijd hieraan te besteden. En ook zijn er significant meer van zulke huishoudens. En dat terwijl het gebruik van mobiele telefoons sinds die tijd nauwelijks is toegenomen.
Waarom zou je geen spelcomputer in je mediamix overwegen?
Nog steeds resteert dan natuurlijk de vraag: wat moeten we als recruiters met die kennis? Nou, bijvoorbeeld dat je de Xbox en Playstation best in je middelenmix mag opnemen als je gaat adverteren. Een spelcomputer kan zo belangrijk zijn voor je employer brand, en weinig zo geschikt om iemands interesse op te wekken als games, omdat spelers er meestal volle focus op hebben. Daar komt bij dat je met hedendaagse spelcomputers ook makkelijk het internet op kunt, met dezelfde opties als via een pc. Je kunt er dus een recruitmentsite mee bezoeken, via het web op zoek naar vacatures, of specifiek naar een bepaald jobboard toe. Albert Heijn merkte bijvoorbeeld al in 2017 een toename van het aantal sollicitaties via de Xbox en Playstation.
Wat zeggen de data?
Bij Recruitics kijken ze dagelijks naar allerlei data over het recruitmentproces. Toen Calli daar indook, ontdekte ze de volgende cijfers (over de VS alleen):
- 173.234 vacatures werden via een spelcomputer bekeken.
- 30.466 sollicitaties werden afgerond via een spelcomputer. (Dus: ja, mensen solliciteren echt via hun console…)
- 96% van alle sollicitanten kwamen organisch binnen, niet via gesponsorde media. Dat is verkeer waar je dus geen extra moeite voor hebt gedaan.
- 18% gemiddelde conversie van vacature zien naar sollicitatie. Dat is een hogere gemiddelde conversie dan via mobiele apparaten.
De data per spelcomputer:
De Xbox en Playstation domineren duidelijk het veld. Dat de gemiddelde conversie bij de eerstgenoemde het grootst is, heeft vooral te maken met oudere Playstations, zegt Calli. Met die spelcomputer is het blijkbaar nog moeilijker om te solliciteren. En ja, het mag nog steeds zo zijn dat het gaat om een klein percentage van al je bezoek aan je recruitmentsite. Maar de trend groeit significant, en dat zal waarschijnlijk doorzetten, denkt de onderzoeker. ‘Jonge mensen die beter bekend zijn met een spelcomputer komen namelijk snel de arbeidsmarkt op.’
En het zijn niet alleen de kids
Maar vergis je niet, benadrukt ze ook: het zijn heus niet alleen de kids die via een spelcomputer op je recruitmentsite komen. Veel gamers zijn volwassen professionals. Vooral vacatures in technologie, engineering, programmeren, wiskunde en data science kunnen rekenen op meer dan gemiddelde belangstelling van gamers, zo blijkt uit de data. Wil je het schaarse STEM-talent bereiken? Hier ligt een grote kans om je te onderscheiden. Met nog een voordeel: de concurrentie is hier nog niet zo groot.
Wil je het schaarse STEM-talent bereiken? Hier ligt een grote kans om je te onderscheiden.
Van iedereen die een sollicitatie afrondde via een spelcomputer, deed 44 procent dat voor een baan in engineering, zorgtechnologie, computer- en data science, of business en financiële banen. De andere 56% solliciteerde naar banen in bijvoorbeeld de bezorging, administratieve functies, magazijnwerk of productie. Al met al een behoorlijk divers publiek dus, maar met de juiste targetting kun je er waarschijnlijk wel het talent bereiken dat bij jou past.
Of je het leuk vindt of niet, kandidaten zullen steeds vaker via een spelcomputer solliciteren.
Zorg er dus voor dat je erop voorbereid bent, zegt Calli. Of je het nu leuk vindt of niet, kandidaten zullen steeds vaker via een spelcomputer bij jou komen solliciteren. Hou daar dus maar liever rekening mee in je candidate journey en in je recruitment marketing. Kan een kandidaat nu nog niet via een spelcomputer in jouw recruitmentproces terecht? Dan wordt het volgens haar tijd om daar nú op … eh… in te spelen.