Gem. leestijd 4 min  151x gelezen

NS-directeur Wouter Koolmees over recruitment: ‘Iets waarvoor de hele organisatie zich moet inzetten’

‘Recruitment is niet langer een HR-kwestie alleen, maar een strategische pijler voor het succes van onze organisatie’, stelt NS-directeur Wouter Koolmees in de meest recente editie van de Monkey Rock-podcast. En dat werkt steeds beter, constateert hij.

NS-directeur Wouter Koolmees over recruitment: ‘Iets waarvoor de hele organisatie zich moet inzetten’

Een paar jaar geleden leek NS nog wel symbool te staan voor de krapte op de arbeidsmarkt. Door een tekort aan machinisten en conducteurs vielen treinen uit, wat leidde tot veel frustratie bij reizigers en druk op de organisatie. ‘Het was een spannende periode’, blikt Mascha van der Heijden terug. ‘Op het dieptepunt van de personeelstekorten kregen we zelfs telefoontjes van bedrijven die aanboden onze recruitmentactiviteiten over te nemen, omdat ze dachten dat wij het niet aankonden.’

Wouter Koolmees: ‘Recruitment is niet langer een HR-kwestie alleen.’

Deze externe druk benadrukte de ernst van de situatie, maar motiveerde het team tegelijk om vastberaden door te gaan, zo vertelt de Directeur Leren, Recruitment, Mobiliteit en Leiderschap in de eerste editie van het nieuwe seizoen van de Monkey Rock-podcast, waarin ze samen met NS-directeur Wouter Koolmees te gast was. Die laatste gaf meteen aan dat ook voor hem vanaf het prille begin in zijn rol de aanpak van de personeelstekorten prioriteit was – en is. ‘Recruitment is niet langer een HR-kwestie alleen, maar een strategische pijler voor het succes, iets waarvoor de hele organisatie zich moet inzetten’, zo stelt hij in de wekelijkse podcast.

Van crisis naar succes

In gesprek met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer (EN HR solutions) en Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) lichtte Van der Heijden toe hoe juist een gedurfde keuze om op televisie te adverteren een belangrijke wervingsslag opleverde. ‘We hadden al een promotiefilm klaarliggen en besloten deze op tv in te zetten. Het was kostbaar, maar de Raad van Bestuur gaf gelukkig groen licht. Dat heeft een enorm verschil gemaakt. Heel Nederland wist weer dat NS mensen zocht. En het zag er ook nog best wel leuk uit. Het was niet een noodoproep of zo. Het was een prachtige film. Elke dag een ander verhaal.’

‘Die promotiefilm op tv heeft een enorm verschil gemaakt.’

En met resultaat: de NS wist dat jaar bijna 5.500 vacatures te vervullen, in allerlei rollen. Maar het is niet alleen werving dat de aandacht verdient, onderstreept Koolmees onomwonden. ‘Onze grootste uitdaging is de vergrijzing van ons personeelsbestand. Een derde van onze werknemers is ouder dan 55. Dat vereist niet alleen het werven van nieuwe talenten, maar ook het ontwikkelen van bestaande medewerkers om langer en vitaal inzetbaar te blijven.’

Langetermijnstrategie

Beiden benadrukten dat het daarbij cruciaal is om verder te kijken dan de uitdagingen van vandaag. ‘Bij NS richten we ons nog vaak op de brandjes van nu’, gaf Koolmees eerlijk toe. ‘Maar echte transformatie vraagt om een langetermijnstrategie. Welke vaardigheden hebben we over 10 jaar nodig? Hoe zorgen we dat we nu al maatregelen nemen om problemen straks te voorkomen?’ Dit vooruitdenken is met name belangrijk voor de technici, voegde Van der Heijden toe. ‘Nederland telt structureel te weinig technici. Opleidingen en campagnes moeten veel meer gericht zijn op het enthousiasmeren van jongeren voor technische beroepen.’

‘Opleidingen en campagnes moeten meer gericht zijn op jongeren enthousiast maken voor technische beroepen.’

En dat terwijl technologie juist zo belangrijk is, onderstreept Koolmees. Niet alleen voor recruitment, maar voor de hele organisatie. ‘We experimenteren bijvoorbeeld met camera’s die onderhoudsbehoeften van treinen detecteren. Dit soort technologieën besparen tijd en maken banen aantrekkelijker, omdat je bijvoorbeeld bespaart op nachtwerk. Maar het blijft belangrijk om deze innovaties op een sociaal verantwoorde manier te implementeren.’

'Recruitment is niet langer een HR-kwestie alleen, maar een strategische pijler voor het succes van onze organisatie', stelt NS-directeur Wouter Koolmees in de meest recente editie van de Monkey Rock-podcast. En dat werkt steeds beter, constateert hij.

De mens centraal

Ook in de recruitmentstrategie van NS speelt technologie een steeds grotere rol, vertelt Van der Heijden. Ze legt uit hoe het treinbedrijf bijvoorbeeld influencers inzet om via TikTok jong talent te bereiken. ‘Voor technische functies gebruiken we platforms als TikTok, maar voor conducteurs en machinisten, die vaak zij-instromers zijn, werken traditionele media zoals televisie nog steeds het best.’

‘Als je een goed idee hebt, kun je bij NS snel schakelen. Dat is essentieel.’

Ondanks een focus op technologie benadrukken beiden wel het belang van een mensgerichte aanpak. ‘Een goede recruitmentstrategie draait om mensen. Je moet begrijpen wat ze nodig hebben om te floreren en hoe je werk aantrekkelijker kunt maken’, aldus Van der Heijden. Maar het succes van zo’n strategie staat of valt met het vertrouwen vanuit het management, zegt ze. ‘Bij NS heb je relatief makkelijk toegang tot de board. Als je een goed idee hebt, kun je snel schakelen. Dat is essentieel. Zonder die steun red je het niet, zeker niet in tijden van crisis.’

De 5 belangrijkste take-aways

1. Investeer in technologie, maar houd het mensgericht

Innovaties zoals AI en digitalisering kunnen recruitment efficiënter maken, maar het blijft cruciaal om mensen centraal te stellen.

2. Durf groots te denken

Een gedurfde keuze, zoals adverteren op televisie, kan een groot verschil maken. NS bewees dat een strategische investering zichzelf kan terugbetalen.

3. Langetermijnvisie is essentieel

Denk vooruit: welke vaardigheden zijn over 10 jaar nodig? Vooruit plannen voorkomt toekomstige problemen.

4. Een mix van kanalen werkt het best

Combineer traditionele media met nieuwe platforms zoals TikTok om verschillende doelgroepen te bereiken.

5. Samenwerking is de sleutel

Steun vanuit het management en samenwerking tussen afdelingen zijn cruciaal voor het succes van elke recruitmentstrategie.

Meer weten?

Benieuwd naar meer inzichten van Mascha van der Heijden en Wouter Koolmees? Luister de volledige Monkey Rock-podcast en ontdek hoe NS de uitdagingen van de arbeidsmarkt te lijf gaat.

Lees en luister ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners