Gem. leestijd 2 min  799x gelezen

Worden vrouwelijke ceo’s alleen geworven in tijden van crisis?

Worden vrouwelijke ceo’s alleen geworven in tijden van crisis?

Als het bedrijf in een crisis zit, wordt dan juist een vrouw als ceo gekozen, om zo de stakeholders te pleasen? Of kiezen de commissarissen toch liever voor een man?

Om het antwoord op die vraag te vinden, deed Amber Verbeek een onderzoek onder (onder meer) recruiters. De laatstejaars Master in Management in Rotterdam schreef haar scriptie over enerzijds het ‘glazen plafond’, en anderzijds de ‘glazen klif’: het fenomeen dat vrouwen worden aangenomen op topfuncties waar het afbreukrisico groot is.

Ceo selecteren

Verbeek concentreerde zich in het onderzoek op vooroordelen bij de selectie van een vrouwelijke en mannelijke ceo. Respondenten kregen eerst willekeurig 1 van 12 artikelen te lezen over een bedrijf, waarin informatie stond over zowel de prestaties (crisis, severe crisis, successful) als de bekendheid (bekend/niet bekend), net als het geslacht van de voormalige ceo. Daarna vroeg ze de deelnemers een nieuwe ceo te selecteren.

Het resultaat

Een van de hypotheses voorafgaand aan het onderzoek was dat juist bedrijven in een crisis voor een vrouw zouden kiezen, maar die hypothese werd in het onderzoek niet bevestigd. Vrouwelijke ceo’s blijken daarentegen een grotere kans (64,45%) te hebben om toegewezen te worden in tijden van succes. Ook de strategie van een bedrijf speelt een grote rol in de ceo-selectie, zo blijkt. Als een bedrijf een grote voorkeur heeft om zijn strategie te veranderen en dat te laten zien aan stakeholders is de kans dat een vrouwelijke ceo wordt gekozen nog groter (81%).

Implicaties

De resultaten van deze studie wijzen niet op de aanwezigheid van een glazen klif, maar duiden wel op een bias in het recruitmentproces. Ook blijken vrouwen meer geneigd dan mannen tot de keuze van een vrouwelijke ceo (bijna 75 tegen zo’n 50 procent).

Lees hier het hele onderzoek van Amber Verbeek:

Appointing a Female CEO as a Business Strategy_AV

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners