Wolfgang Brickwedde is al 14 jaar het hoofd van het Institute for Competitive Recruiting. Zijn doel daarbij: de werving in Duitsland voor bedrijven te verbeteren. Dat doet zijn instituut onder meer door studies uit te voeren naar de tevredenheid met oplossingen als vacaturebanken en ATS’en. Ook heeft hij bijgedragen aan het boek KI-Revolution der Arbeitswelt: Perspektiven für Management, Organisation und HR. Als onderdeel van de allereerste Webinar Tage ooit zal Brickwedde op 18 september spreken over de combinatie recruittechnologie en kunstmatige intelligentie (A.I.). Hier alvast een voorproefje.
> Wat zijn volgens u de huidige trends in werving?
‘Dat is natuurlijk allereerst het gebruik van A.I. in werving. In de Engelstalige wereld is er daarnaast ook een sterke beweging op gang naar op vaardigheden gebaseerde werving en skills based organisaties. Dit is in Duitsland nog niet zo het geval, maar het zal zeker komen. En gebeurt ook al. Een voorbeeld: een horlogemaker zocht een afwerker, een fijne polijster. Het bleek dat tandtechnici vergelijkbare competenties hadden. De talentenpool wordt zo uitgebreid op basis van vaardigheden en steeds minder op basis van certificaten en diploma’s.’
> Waar wordt A.I. vandaag de dag al voor gebruikt?
‘In skills based werving kan A.I. suggereren welke beroepen overlappende vaardigheden hebben. Maar dit is nog niet eens het belangrijkste toepassingsgebied. Meestal wordt A.I. gebruikt om functiebeschrijvingen te maken en voor actieve sourcing met de creatie van hypergepersonaliseerde sollicitatiebrieven. De A.I. vergelijkt dan bijvoorbeeld het profiel van de kandidaat met het zoekprofiel en schrijft dan een bijbehorende tekst. Dit duurt ongeveer 2 minuten en kun je tegenwoordig zelfs volledig automatiseren. En zo zijn er nog veel andere toepassingen.’
> Dus u denkt dat A.I. een hulpmiddel is voor recruiters?
‘Het is een verlichting voor recruiters. Het stelt hen in staat om wat ze doen sneller en beter te doen. Maar ik zeg erbij: slechte recruiters kunnen met A.I. gemiddelde recruiters worden, maar goede recruiters blijven altijd beter dan A.I. ooit zal worden.’
> Is het gebruik van A.I. een kwestie van geld?
‘Alleen als 20 dollar per maand, de kosten van een pro-account bij ChatGPT, een kwestie van geld is.’
> U bedoelt: ChatGPT is genoeg?
‘Het is een begin. Sinds vorig jaar kon iedereen het zelf uitproberen. Als je in grotere termen voor bedrijven denkt, vergt de introductie van een Talent Intelligence-software wel een aanzienlijk bedrag.’
> Wordt A.I. ook gebruikt om KPI’s te optimaliseren?
‘Het optimaliseren van KPI’s is moeilijk omdat A.I. altijd grote aantallen data nodig heeft. Als een bedrijf 500 sollicitanten heeft, is dat te weinig om een A.I. op te trainen. Je kunt dan wel KPI’s meten, maar de A.I. kan dan geen significante verbeteringen aanbrengen omdat er te weinig gegevenspunten zijn.
‘Als een bedrijf 500 sollicitanten heeft, is dat te weinig om een A.I. op te trainen.’
Bij een bedrijf als Amazon is dat natuurlijk anders. Zij hebben véél sollicitaties en véél data. Het hangt dus af van het bedrijf waaruit de A.I. kan leren. Het moet leren van de gemaakte fouten. Dit was echter enige tijd geleden een probleem bij Amazon. Ze analyseerden al hun werknemers om te zien wie succesvol was. Vervolgens gebruikten ze A.I. om nieuwe medewerkers te zoeken die bij dat profiel pasten. De succesvolle werknemers waren echter allemaal blanke mannen die aan een bepaalde universiteit hadden gestudeerd. Hierdoor werden gekleurde sollicitanten, vrouwen en degenen die aan andere universiteiten hadden gestudeerd, uitgesloten. Dit was niet de bedoeling, maar de A.I. kon niet anders. Daarom is het goed trainen van de A.I. belangrijk voor een goede optimalisatie.’
> Dus, de A.I. heeft nog veel te leren op grote schaal?
‘Ja, A.I. is niet van nature intelligent. Vooral LLM’s (Large Language Models ) zoals ChatGPT verzinnen dingen die volgens hen waarschijnlijk zijn, maar in de praktijk dus zeker niet altijd reëel. Vooral als het gaat om feiten, kan A.I. soms erg slecht zijn. A.I. kun je dus absoluut nog niet vertrouwen. Er zijn zelfs studies die aantonen dat recruiters slechter worden als ze te veel op A.I. vertrouwen. Ze vertrouwen de A.I. zonder deze daarna goed te verifiëren.’
> Is dit een van de inzichten die u zult presenteren tijdens de Webinar Tage?
‘Dat ga ik zeker opnemen. Als recruiter moet je je bezighouden met kunstmatige intelligentie, maar altijd kritisch blijven. Als marketingmensen beweringen doen, moet je deze altijd in twijfel trekken. Kritisch positief gebruik van A.I. is mijn advies. Er zit nu eenmaal absoluut veel marketing achter het gebruik van AI in werving.’
> Waarnaar bent u in de toekomstige ontwikkeling nog nieuwsgierig?
‘Het is een beetje zoals de stoommachine. Er werd iets uitgevonden om energie op te wekken. Maar waar het voor gebruikt kan worden, zal pas over 5 of 10 jaar bekend zijn. Het zal zich ontwikkelen, en ik vind het spannend om te zien wat eruit kan voortkomen. A.I. is nu nog lang niet zo geavanceerd als velen denken. Het staat echt nog in de kinderschoenen.’
> Wat moeten werkgevers doen en wat vermijden?
‘Bedrijven proberen meestal eerst hun huidige wervingsprocessen te digitaliseren. Maar dan hebben ze slechte wervingsprocessen gedigitaliseerd. Dat heeft geen zin. Dus wat ze moeten doen is eerst het proces herzien en stroomlijnen. Identificeer vervolgens wat veel handmatige of repetitieve taken met zich meebrengt en probeer daarvoor A.I. in te zetten. Werkgevers moeten het onderwerp A.I. met een kritische, maar positieve houding benaderen, is mijn boodschap.’
Webinar Tage
Wolfgang Brickwedde zal tijdens de Webinar Tage het thema Recruittech & Kunstmatige Intelligentie (AI) introduceren en begeleiden. Schrijf je dus nu in!
Geschreven door Lydia Stöflmayr.