Hoe ziet een dag bij een ambulancedienst eigenlijk eruit? Wat doen andere collega’s? Hoe ziet de ambulancepost van binnen eruit? Waar kan ik me omkleden? Wie zijn mijn collega’s straks? Hoe is het om mee te rijden in de ambulance?
‘De experience is gebouwd rond het adagium: Als mensen je niet kennen kunnen ze ook niet voor je kiezen.’
Allemaal vragen waar je als geïnteresseerde in een baan bij de ambulance mee kunt rondlopen. En dan kun je het die geïnteresseerden natuurlijk wel vertéllen, maar veel beter is het natuurlijk om het hen te laten érvaren. Bij de Ambulancedienst van Haaglanden bouwden ze daarvoor vorig jaar een heuse 360-graden ervaring met bewegend beeld op alle muren, die zelfs reageren op jouw aanrakingen. Bij Ambulancedienst Witte Kruis zoeken ze het in een nu al meer ‘klassieke’ VR-experience.
Venticare-beurs
De VR-ervaring van het Witte Kruis is vorige week voor het eerst te zien geweest, tijdens de Venticare beurs voor verpleegkundigen in Den Bosch. Hij is opgezet vanuit het adagium: ‘Als mensen je niet kennen kunnen ze ook niet voor je kiezen.’
‘De ervaring is virtueel, maar lijkt levensecht qua beleving’, aldus projectleider Peter Koelewijn. ‘Het is alsof kandidaten zelf de ambulancepost binnen lopen en de sfeer voelen. De 360-graden-video geeft deelnemers een inkijkje in en een daadwerkelijke ervaring van een normale werkdag op de ambulancepost. Zodra ze binnen zijn kunnen ze zelf 360 graden om zich heen kijken en virtueel andere collega’s ontmoeten. In de VR-experience spelen huidige medewerkers van de ambulancedienst als ambassadeurs een belangrijke rol. Kandidaten worden letterlijk bij de hand genomen en toegesproken door (toekomstige) collega’s.’
Test voor geschiktheid
Witte Kruis, met zo’n 950 medewerkers en 157.000 ambulanceritten per jaar verdeeld over de regio’s Noord-Holland-Noord, Noord-Oost-Gelderland, Zeeland, Den Haag en Kennemerland de grootste ambulancedienst van Nederland, heeft op dit moment diverse vacatures open staan voor ambulanceverpleegkundige. Het motto is Driven by care. Op de website van de campagne staat ook een korte online ambulancetest, zodat bezoekers hun geschiktheid voor het vak kunnen toetsen.
Aan nieuwe ambulancebroeders worden hoge eisen gesteld. Zo moeten ze al een paar jaar ervaring hebben opgedaan op de spoedeisende hulp. Ook moeten ze een speciale opleiding volgen voor voordat ze op de ziekenauto mogen. Het Witte Kruis wil nu met de VR-brillen hogescholen en beurzen langs om de ervaring te delen en bij mensen, volgens Koelewijn, ‘een zaadje te planten voor een baan op de ambulance. Met een kijkje in de keuken zien ze wat ze kunnen verwachten.’
Na 30 minuten podcasten ging er een ambulancesirene af in de studio.
Het is overigens zeker niet het eerste wervingsproject waarmee het Witte Kruis de aandacht trekt. Zo’n 2 jaar geleden lanceerde de organisatie bijvoorbeeld al de podcastserie: “Kom bij de ambulance, de podcast!”, waarin ambulancecollega’s in een rondreizende podcaststudio vertellen over hun beroep. De vragen daarvoor werden ingestuurd door bijvoorbeeld studenten van de opleiding HBO-V, maar ook door volgers op social media. Na 30 minuten ging er een ambulancesirene af in de studio en werd de vragenchallenge afgerond.
En weer 2 jaar daarvoor was er een ‘superhelden-tour’, een roadtrip met twee ambulances en een motor waarmee verpleegkundigen in superheldenkostuum veel bekijks trokken.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.