Koop je aan het einde van het jaar weleens een Staatslot? Of doe je mee met de TOTO? Dan speel je mee met een van de merken van Nederlandse Loterij. Wat mensen vaak niet weten, is dat er een datagedreven, marketing en tech-organisatie achter deze spelmerken zit. Reden voor Nederlandse Loterij om samen met RPO- en recruitmentpartner EN HR solutions een nieuwe propositie te ontwikkelen en te bouwen aan een arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Deze strategie toont hoe we de belangrijkste doelgroepen kunnen bereiken en hen kunnen laten zien wat Nederlandse Loterij als werkgever te bieden heeft.
De maatschappelijke waarde en het datagedreven karakter van de organisatie spelen een belangrijke rol in de positionering.
De maatschappelijke waarde, verantwoordelijkheid in spelen en het datagedreven en technische karakter van de organisatie spelen een belangrijke rol in de positionering. Dit alles komt terug in de employer brand-campagne, doelgroepcampagnes en vernieuwde werkenbij-site. Zo is gebouwd aan eenduidige arbeidsmarktcommunicatie in de hele candidate journey. In de employer brand campagne ‘Samen werken, samen winnen’ laten diverse teams en medewerkers zien hoe zij Nederland elke dag gelukkiger, gezonder en sportiever maken.
De werken-bij website is nu de plek waar de organisatie, naast vacatures, laat zien hoe zij invulling geven aan hun missie en hoe het is om bij de organisatie te werken. De winnaarsmentaliteit en sportiviteit van de organisatie komt naar voren in de treffende copywriting, opvallende interface en knallende video. De video is ontwikkeld in samenwerking met Bruut Amsterdam en laat zien hoe verschillende afdelingen samenwerken voor de winst.
De winnaarsmentaliteit komt naar voren in de copywriting, interface en video.
De campagne heeft als primaire doelgroep Marketing , Data en IT professionals. Deze worden bereikt via kanalen zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Google en diverse (niche)jobboards en vacaturezoekmachines.
Wat was de impact van de case?
Dit project heeft zowel in- als extern resultaat opgeleverd. Intern heeft het ervoor gezorgd dat de trots en het enthousiasme om bij Nederlandse Loterij te werken zijn vertaald in arbeidsmarktcommunicatiemiddelen. Daarnaast is er – mede door het brede projectteam – vanuit verschillende expertises (HR, Marketing, Communicatie, IT) verbinding gemaakt zodat we tot het beste resultaat zijn gekomen.
In de hele organisatie is er nu bewustwording in het belang van recruitment en het aandeel dat iedereen hierin heeft.
Hierdoor is er in de hele organisatie bewustwording in het belang van recruitment en het aandeel dat iedereen hierin heeft. Door de positionering hebben thema’s zoals innovatie, ambitie, sportiviteit en responsible gaming ruimte gekregen in de arbeidsmarktcommunicatie. Het verhaal van Nederlandse Loterij en hun belangrijke rol binnen de sport in Nederland komen hierdoor beter over richting de kandidaat.
De cijfers in de periode na livegang:
- Meer dan 14.000 maandelijkse bezoekers op de website,
- Stijging van 80% bezoekers ten opzichte van de vorige website/periode,
- Stijging van 120% sollicitanten ten opzichte van de vorige website/periode,
- Meer dan 400 kandidaten per maand,
- Een bereik van 12.000.000 vertoningen door de inzet van onder andere Facebook, Instagram, LinkedIn, Google en YouTube.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
- Dit project laat zien hoe je een arbeidsmarktcommunicatestrategie opbouwt vanuit de maatschappelijke missie en verhaal van de organisatie,
- De winnaarsmentaliteit en sportiviteit van de organisatie komen naar voren in creatie, copywriting en zorgen voor consistente beleving,
- De video is ontwikkeld met een team van medewerkers, acteurs en technici, geheel opgenomen in een studio en visualiseert wat de organisatie doet,
- De copywriting en visuele onderdelen van de werken-bij website en campagnes tonen sportiviteit en zijn goed passend binnen het creatieve concept,
- Het visuele vacaturetemplate op de website is een voorbeeld en laat zien dat een platte tekst ook anders kan.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Sophie Don,
- Rob de Vormer,
- Lisanne Willemsen,
- Jolien Bijhouwer,
- Julene Kaandorp,
- Dario Kneefel,
- Mijke Steenhuisen,
- Charissa Broekhuis
Nederlandse Loterij:
- Kirsten Trarbach,
- Lisbeth Gruppen,
- Wouter van Tilburg
Extern:
- Bruut Amsterdam (Productiebedrijf),
- Nicol Tadema (Copywriter),
- Frank van der Burg (Fotograaf) en
- Wevoke (Animatiestudio)