Henri is al jaren recruiter. Dat anderen hem soms een ‘recruitmentdino’ noemen. Hij beschouwt het meestal als een compliment. Zijn carrière is in de vorige eeuw gestart. Toen werden cv’s nog massaal per post verstuurd. Internet bestond wel, maar de verbinding was zo traag, dat het huidige logo van Apple er een hele dag voor nodig had om op je beeldscherm te verschijnen.
Henri’s carrière is in de vorige eeuw gestart. Toen werden cv’s nog massaal per post verstuurd.
De eerste mobiele telefoons waren net op de markt en met zijn veel te dure slecht functionerende carkit kon Henri de hele terugreis mensen bellen. Henri leerde het vak ‘on the job’. Nu is dat een fancy uitspraak, maar destijds betekende dat: gewoon keihard bellen. De hele dag door. Oordopjes waren er nog niet, laat staan dat je een headset had. Sterker, de meeste telefoontjes kwamen nog binnen via een gewone KPN-lijn. Mobiel bellen kostte destijds geld. Niet alleen zelf bellen, maar ook: gebeld worden. Telecombedrijven werden gierend rijk van al dat gebel en sms. De smartphone deed pas zijn intrede in 2008. Henri kocht er meteen een.
Contact cruciaal
Henri leerde in zijn eerste jaren steeds meer kandidaten kennen. Een ATS was toen net zo zeldzaam als vandaag de dag een recruiter zonder mobiel nummer. Henri was aangewezen op stapels cv’s. Prachtig gedocumenteerd in zijn database alias multomappencollectie. Zijn netwerk werd groter en hij leerde het vak steeds beter begrijpen. Niet alleen zijn kandidaten groeiden met hem mee, ook zijn netwerk dijde uit. Contact onderhield je door elkaar op te zoeken, video was enkel bekend van de recorder en videotheek.
Zeker de komst van de smartphone heeft recruitment een boost gegeven.
Door de jaren heen zag Henri de recruitmentwereld veranderen. Deze werd volwassener. Meer hoogopgeleide jonge professionals betraden de markt en met hen kwamen nieuwe technieken. Een ATS werd noodzakelijk. Zonder LinkedIn had je geen bestaansrecht en zeker de komst van de smartphone heeft recruitment een boost gegeven.
Henri betoogde steevast dat jongere recruiters enkel bezig zijn met cijfers, terwijl contact juist cruciaal is.
Henri kon het allemaal prima bijhouden. Hij zag er de voordelen van in en maakte zich de nieuwe technieken en tools eigen. Het lukte hem zelfs om mee te gaan in het sturen op cijfers. Hij betoogde daarbij wel steevast dat jongere recruiters alleen maar bezig zijn met cijfers, terwijl persoonlijk contact juist cruciaal is. Maar stiekem hield hij tegelijkertijd wel zelf alle cijfers netjes bij, zodat hij kon zien of hij zich staande wist te houden tussen de jonkies.
Henri in 2030
Henri is nog altijd recruiter. Het is inmiddels 2030. Alle jonkies uit de jaren 20 zijn nu dertigers geworden. Hebben huisje, boompje, beestje en vinden Henri nog wel oud, maar beseffen dat ze dit zelf ook aan het worden zijn. Net als Henri beginnen ze zich steeds meer vast te klampen aan het adagium dat recruitment mensenwerk is.
Henri heeft soms het gevoel dat een recruiter tegenwoordig meer een algoritme is dan een mens.
Maar steeds meer recruiters beginnen zich ook af te vragen of dat nog wel zo is. Feit is dat door de enorme hoeveelheid data die bedrijven als Gafa en BATman hebben, zij meer van de kandidaten weten dat de kandidaten zelf. Wie in 2021 had bedacht dat GAFA uit Google & Apple & Facebook & Amazon zou ontstaan en BATMan uit Baidu & Alibaba & Tencent was voor gek versleten. Nog bijzonderder is dat zij alle informatie beschikbaar zijn gaan stellen. Dat was wel een verrassende ontwikkeling, die weinig recruiters zagen aankomen. Henri heeft soms het gevoel dat een recruiter tegenwoordig meer een algoritme is dan een mens van vlees en bloed.
De medibot zei precies de juiste dingen en gaf uitstekend antwoord op vragen. Heel geruststellend.
Maar vandaag is Henri ziek. Vanochtend gaf zijn healthapp afwijkende waarden en werd een full body scan gemaakt. De medibot kwam snel met het oordeel. Het was een prettig gesprek. Henri besprak net nog met zijn vrouw dat het hem opviel dat de timing van de medibot zo goed was. Henri’s humeur was uitstekend en hij was best wel relaxed toen de medibot hem informeerde. De medibot zei precies de juiste dingen en gaf hem uitstekend antwoord op zijn vragen. Heel geruststellend, vond Henri.
Recruiters overbodig
We zijn weer 5 jaar verder. 2035. Henri is weer gezond. Maar zit wel zonder werk. Hij is vervangen door een recruitmentbot. Hij heeft het lang volgehouden, maar zijn mantra ‘recruitment is mensenwerk’ kan nu wel bij het oud vuil. De bots kunnen sneller en meer informatie over kandidaten vinden dan hij ooit van één kandidaat kan onthouden.
Bots kunnen sneller en meer informatie over kandidaten vinden dan hij ooit van één kandidaat kan onthouden.
Omdat vacatureprofielen niet meer bestaan en contracten enkel worden gebruikt om expertise tijdelijk in te huren is de omloopsnelheid van personeel zo groot geworden dat recruiters te duur en dus overbodig zijn geworden. Henri had al die jaren nog zó goed zijn best gedaan om bij te blijven. Maar nu is hij dan toch door de techniek ingehaald.
Misschien moest Henri maar eens wat vaker in zijn moestuin gaan wroeten.
Wat nu? Hij moet nog enkele jaren werken, maar als wat? Een switch richting HR? Dat was 10 jaar geleden nog wel zinvol, maar nu kansloos. Net als sales en marketing. Allemaal ingehaald door de tijd. Misschien moest hij maar eens wat vaker in zijn moestuin gaan wroeten. De wortels zijn erg lekker dit jaar. Kan hij zijn kleinkinderen eens verrassen met een groente van vroeger.
Over de auteur
Wim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Regelmatig vind je hier op woensdag een blog, onderzoek of artikel van hem.
Lees ook:
Lees alles van Wim