Gem. leestijd 3 min  543x gelezen

Wim op woensdag: ‘No-cure-no-pay, dat heeft no future’

No-cure-no-pay lijkt misschien voor bureaus een snelle manier om klanten te werven, en voor opdrachtgevers een veilige optie. Maar de nadelen zijn groot, waarschuwt Wim van den Nobelen. ‘NCNP is een doodlopende straat waar je niet in wil wandelen.’

Wim op woensdag: ‘No-cure-no-pay, dat heeft no future’

Het businessmodel ‘No cure no pay’ (NCNP) kwam eind 18e eeuw voor het eerst op. Het stamt uit de scheepvaart. Om specifiek te zijn: uit de bergingsindustrie. De berger kreeg alleen betaald als de lading veilig geborgen was. Inmiddels is het begrip ook veel andere beroepsvelden binnengedrongen. Waaronder de recruitmentbranche.

Voor veel recruitmentbureaus is NCNP de heilige graal.

Voor veel recruitmentbureaus is NCNP de heilige graal. Als je volgens dit principe werkt is het binnenhalen van opdrachten een koud kunstje, omdat de klant weinig tot geen risico loopt. Zij weten dat het bureau hun functie anoniem zal uitzetten, vanwege de concurrent die meekijkt, en het bureau vraagt zelden om een bevestiging dat men mee mag zoeken, dus vrijheid blijheid.

Dikke pluim voor dapperheid

Je kunt ervan uitgaan dat vrijwel alle anoniem uitgezette vacatures NCNP-opdrachten zijn. De exclusieve opdrachten zonder naamsvermelding zijn meestal ‘vanwege persoonlijke omstandigheden’. Lees: degene die weg moet weet dit nog niet. Een bureau zou natuurlijk wel gek zijn om een NCNP-opdracht met naam en logo uit te zetten zodat de concurrent deze opdracht eenvoudig binnen kan halen. De bureaus die dit wel doen verdienen een dikke pluim voor dapperheid.

NCNP is een uitstekende manier om ergens voet aan de grond te krijgen.

Dat een bureau voor NCNP kiest is helemaal aan hen. Het is een uitstekende manier om ergens voet aan de grond te krijgen zodat je aan de relatie kunt werken om opdrachten voortaan exclusief te krijgen, idealiter met een retainer fee. Ik ga hier niet heiliger zijn dan de Paus, dus ja, ik heb dit ook vaak genoeg gedaan.

Enkele grote maars

Er kleven echter wel enkele grote maars aan NCNP. Je neemt als bureau een serieus risico. Niet zozeer op korte termijn, want als er geld verdiend moet worden, heiligt het doel de middelen. Maar kijk eens verder in de toekomst. Ga je ooit nog een keer jouw bedrijf verkopen? Hoe denk je waarde te creëren in een bedrijf wat enkel met NCNP werkt? Wil je dat een koper dit ook op basis van no cure no pay doet? Ik vrees dat hier niet veel animo voor zal zijn. Maar goed, als dat geen issue voor je is en je voldoende geld weet te verdienen met NCNP, be my guest.

Hoe denk je waarde te creëren in een bedrijf wat enkel met NCNP werkt?

In alle andere gevallen: verander van koers. Morgen overstappen naar een retainer fee met exclusiviteit is een no-go. If you want to go fast, go slow. Maak een selectie van jouw NCNP-klanten die je kunt overhalen de opdracht exclusief te geven tegen bijvoorbeeld een lagere fee met de toezegging dat je bij succes de volgende keer het oude tarief en exclusiviteit krijgt. Breid dit vervolgens langzaam uit. Durf de naam van het bedrijf te vermelden – dit zal jouw slagkracht en aanzien verhogen.

Doodlopende straat

Kandidaten willen niet solliciteren bij een bekende relatie van ons in de regio Rotterdam maar bij bedrijf X uit Y. Heb je eenmaal deze route gekozen, durf dan eens nieuwe opdrachten alleen maar aan te nemen als ze exclusief zijn. Vervolgens is de stap naar werken met een retainer fee eenvoudiger te zetten. NCNP is een doodlopende straat waar je niet in wil wandelen.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Eigenaarbij FinCar

Wim Van den Nobelen

Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners