Iedereen die dit jaar minimaal een keer naar de Formule 1 heeft gekeken, heeft het kunnen zien. Eigenlijk moet ik zeggen: kunnen horen. Bij Ferrari, het Italiaanse paradepaardje van de de autosport, spreken de engineers gebrekkig Engels over de boordradio. Zowel de Fransman Charles Leclerc als zijn Spaanse collega Carlos Sainz zijn beide uitstekende coureurs, maar blinken niet uit in beheersing van de Engelse taal. De miscommunicatie is soms hilarisch en daarmee exemplarisch dat met elkaar praten niet altijd tot begrip leidt. Sterker: vaak zelfs tot onbegrip.
Natuurlijk is de nummer 1-manier van communiceren: met elkaar in gesprek gaan. Cijfers variëren enorm, maar de meeste experts zijn het wel erover eens dat mondelinge communicatie tot maximaal 90% begrip leidt. Dat klinkt mooi, maar vraag even aan PSV-verdediger Ramalho of hij daar ook zo over denkt. De Portugees sprekende Braziliaan werd niet, of niet goed, gecoacht door de Argentijnse (Spaans sprekende) keeper Benitez, waardoor zijn team in luttele seconden plaatsing voor de Champions League – en daarmee minimaal 20 miljoen aan inkomsten – misliep.
3 poëtische eigenschappen
Om optimale communicatie te bereiken dien je te voldoen aan drie eigenschappen: oprechtheid, niet-bezitterige liefde en empathie. Prachtige eigenschappen. Als je ze zo leest klinken ze bijna poëtisch. Maar nu geldt dit dus voor iedereen. Altijd. Welke taal je ook spreekt en wat het doel van de communicatie ook is.
Het enige wat recruiters doen is: communiceren. En dat kan dus misgaan.
Het enige wat recruiters doen is: communiceren. Of het nu per mail, whatsapp, telefoon of video is, er wordt gecommuniceerd met mensen. De belangen zijn enorm en de emoties kunnen hoog oplopen. Miscommunicatie ligt op de loer. Ongeacht jouw ervaring als recruiter, kennis van het vakgebied en gevoel bij de organisatie. Je weet nooit zeker of je voldoende oprecht, niet-bezitterig en empathisch bent, maar je weet wel zeker dat als je dit niet bent, en ook niet eens probeert, een gesprek niet tot het resultaat leidt wat je voor ogen hebt. Dus laat ik in deze naar iedere recruiter zeggen, in alle oprechtheid, niet-bezitterigheid en zo empathisch als ik maar zijn kan: blijf jezelf vooral verbazen over welke blunder ze nu weer maken bij Ferrari…
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.
Lees ook:
- Wim op woensdag: De meest onzinnige sollicitatievraag
- Wat maakt een recruiter een toprecruiter?
- Onderzoek: wie zet recruitment op zijn plek?
- Lees alles van Wim
Beeld: screenshot Sky Sports, F1TV