Ik ben zelf een prater. Dat geef ik meteen toe. Stel me een vraag over recruitment, sport in het algemeen of voetbal in het bijzonder en ik klets 5 kwartier in een uur. Geen punt. Mensen die mij alleen privé kennen, kijken verbaasd op als ik zeg dat ik zakelijk, als recruiter dan, juist goed luister. En met luisteren bedoel ik niet alleen met mijn oren, maar misschien nog wel meer: met mijn ogen.
Goede communicatieve vaardigheden is níet hetzelfde als: de hele tijd aan het woord zijn.
De meeste managers praten ook graag. Dat komt omdat in de meeste functieomschrijvingen ‘goede communicatieve vaardigheden’ worden gevraagd. En dan denken we dat iemand goed moet kunnen praten. Dus heel vreemd is dat niet. Helaas zijn er ook veel managers die niet van stoppen weten. Die niet begrijpen dat goede communicatieve vaardigheden níet hetzelfde is als: de hele tijd aan het woord zijn.
De-manager-die-maar-blijft-praten
Bij werving- & selectieprocedures loop ik regelmatig de-manager-die-maar-blijft-praten tegen het lijf. Kandidaten zijn altijd wat nerveus en durven niet in te grijpen of gesprekstijd te vragen. Na afloop van het gesprek krijg je dan in de meeste gevallen van de manager te horen: ‘Leuk gesprek. maar ik krijg niet echt hoogte van de kandidaat.’ Nee, vind je het gek, als je 75% van de tijd zélf aan het woord bent geweest en alles hebt verteld over het bedrijf, of erger: over jezelf?
Ik geef meestal als tip aan kandidaten om altijd pen en papier mee te nemen naar een gesprek.
Hoe voorkom je dit als kandidaat? Ik geef meestal als tip aan kandidaten om altijd pen en papier mee te nemen naar een gesprek. Handig om je vragen op te schrijven (zo laat je blijken goed voorbereid te zijn) en aantekeningen te maken (zodat je niets vergeet). Maar er is een derde voordeel.
Niet overdrijven. Gewoon de pen een stukje omhoog en pof, een punt.
Kom je in de situatie terecht dat de hiring manager (hoewel dit soms ook de recruiter kan zijn) veel te lang aan het woord is, zet dan simpelweg met je pen een punt bovenaan jouw vel papier. Niet overdrijven. Gewoon de pen een stukje omhoog en pof, een punt. Wedden dat de manager dit bewust, of onbewust, waarneemt en vrijwel direct stopt? Kandidaten die dit na mijn advies gedaan hebben, zijn verrast over het resultaat. En de manager? Die heeft het, tot op heden, nog nooit doorgehad. Misschien verandert dit nu na dit stukje, maar dan heb ik in ieder geval een punt gemaakt.
Wim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Regelmatig vind je hier op woensdag een blog, onderzoek of artikel van hem.
Lees ook:
Lees alles van Wim