Er was eens een ondernemer. Eigenlijk was het een recruiter die voor zichzelf begon. Trots plaatste deze een foto op LinkedIn toen de handtekening werd gezet bij de Kamer van Koophandel. Een droom kwam uit. De likes en aanmoedigende opmerkingen waren massaal. Het begin van een nieuw tijdperk.
Met de handtekening bij de Kamer van Koophandel kwam een droom uit…
De eerste jaren verliepen rooskleurig. De opdrachten stroomde binnen. Sales was niet eens nodig. Kandidaten vinden? Lastig, maar goed te doen. De ondernemer verdiende een goede boterham en zag kansen. Waarom niet groeien? Er zijn zoveel aanvragen. De omzet ligt voor het grijpen. Aldus geschiedde. De ondernemer ging op zoek naar collega’s. Hij ging recruiters aannemen.
Strubbelingen
Niet zo snel als de opdrachten binnenkwamen, maar toch vrij eenvoudig kwamen de recruiters aan boord. Ze waren jong en onervaren wat goed uitkwam omdat ze dan niets hoeven af te leren! Tevens waren ze goedkoop. De ondernemer droomde al van een nieuwe auto, tweede huis en een boot.
De eerste strubbelingen kwamen toen de nieuwe recruiters niet gingen plaatsen zoals de ondernemer dat zelf deed. Aan het einde van het jaar waarschuwde de accountant al voor een daling van de omzet. Zat de markt tegen? Of was de ondernemer veel tijd kwijt aan mensen trainen, waardoor minder omzet werd gemaakt?
De eerste strubbelingen kwamen toen de nieuwe recruiters niet gingen plaatsen zoals de ondernemer dat zelf deed…
Het heeft gewoon tijd nodig en nieuwe mensen zijn een investering, hield de ondernemer zich voor. Na afscheid genomen te hebben van enkele niet functionerende en slecht presterende recruiters waren er nu twee die redelijk tot goed draaide. De omzet van twee jaar eerder was overtroffen, maar de winst was iets gedaald. De ondernemer verwachte dat dit een investering was en op termijn tot een beter resultaat zou leiden.
3 jaar later…
We zijn nu drie jaar later. Het team heeft iets meer vorm gekregen. De recruiters van het eerste uur zijn vervangen en de langstzittende heeft net een contractverlening gekregen voor een jaar. Inmiddels is er ook iemand voor sales aangenomen, omdat de ondernemer zelf toch wel erg veel tijd kwijt is met het begeleiden en trainen van de recruiters. Deze doen het nu goed. De omzet is terug op het oude niveau, maar helaas zijn de kosten wel serieus gestegen, omdat de ondernemer zelf geen sales meer doet en ook minder omzet maakt met het invullen van vacatures.
De ondernemer wil graag verder gaan met investeren om te kunnen groeien. De accountant waarschuwt voor een toename van kosten die de organisatie misschien niet kan dragen. Je kunt nu al bijna niet het hoofd boven water houden, kreeg de ondernemer tijdens de laatste kwartaalbespreking te horen. De ondernemer twijfelt nu. Neem ik nog een recruiter aan of laat ik een nieuwe website bouwen…?
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter, investeerder, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.
Lees ook:
- Wim op woensdag: Waarom werving & selectie op sterven na dood is
- Over de 4 cruciale elementen van succes
- Lees alles van Wim