Wat mij vaak verbaast in gesprekken met (HR-)managers en recruiters is de wens – lees: eis – dat een nieuwe medewerker voor minimaal een x-aantal jaren bij de organisatie blijft. Nu weten deze (HR-)managers en recruiters heel goed dat zij zelf zonder veel aarzeling zullen ingaan op die ene kans uit duizenden, maar toch spreken ze de hoop – en dus bijna verplichting – uit dat de kandidaat volmondig ja zegt op een langdurig verblijf.
HR-managers lijken vaak te willen eisen dat een kandidaat lang gaat blijven.
In hoeverre dit ethisch verantwoord is, anderen iets kwalijk nemen wat je zelf niet laten kunt, staat los van de behoefte iemand bij aanvang een belofte te laten doen om lang te blijven. We leven in een wereld die zo dynamisch is dat wat vandaag revolutionair is, morgen vanzelfsprekend is en overmorgen verouderd. Dat geldt zeker voor de toepasbaarheid van opleidingen (die lopen altijd lichtjaren achter), maar dit geldt ook voor kennis en vaardigheden.
Projectmatig of repeterend?
Recruitment-technisch doe je er goed aan te inventariseren of de vacante functie een projectmatig of een repeterend karakter heeft. Het grote verschil is dat in het eerste geval iemand zeer waarschijnlijk toe is aan een nieuwe uitdaging na het behalen van het gewenste resultaat. In het tweede geval zal bijvoorbeeld de sfeer op de werkvloer belangrijk zijn.
Welke factoren zijn bepalend voor de lengte van een mogelijk dienstverband?
Nu is dit maar één factor die bepalend is voor de lengte van een mogelijk dienstverband. Andere zaken die van invloed kunnen zijn; te verwachten verloop op de afdeling en/of organisatie, veranderingen in de economie en maatschappij, innovaties of juist het gebrek hieraan, et cetera. De lijst is vrijwel oneindig. Het heeft geen nut om deze opsomming te completeren. Je kunt zelf prima een lijst maken van items die in jouw organisatie spelen.
Hoe interessant ben je?
Waar het om gaat is dat je goed erover nadenkt of je wel echt iemand voor lange termijn wil binden. Dan geldt er feitelijk maar één vraag: wat heb je te bieden zodat dit ook op langere termijn interessant is voor de sollicitant?
Over de auteur
Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.