Gem. leestijd 3 min  446x gelezen

Wim op woensdag: Als bureaus andere bureaus gaan bellen… 

Als bureaus het moeilijk gaan krijgen, gaan ze vaak andere bureaus bellen. Maar dat heeft niet zoveel zin, als je niet eerst focus aanbrengt, constateert Wim van den Nobelen. ‘Ik betwijfel of dit een goede oplossing is.’

Wim op woensdag: Als bureaus andere bureaus gaan bellen… 

Onze economie staat stil. De arbeidsmarkt is nog altijd overspannen. Te weinig mensen voor te veel vacatures. Klopt allemaal. Maar werving & selectiebureaus en detacheerders gaan zware tijden tegemoet. Een belangrijke indicator is als bureaus andere bureaus gaan bellen. Natuurlijk zijn er nog genoeg labels die opdrachten exclusief hebben. Over het algemeen zijn dit de gearriveerde partijen. Met een groot netwerk, jarenlange expertise en veel geloofwaardigheid. Klanten betalen voor hun kwaliteit. De pijn wordt nu geleden bij de kleinere, vaak niet gespecialiseerde kantoren.

De pijn wordt nu geleden bij de kleinere, vaak niet gespecialiseerde kantoren.

Zij werken meestal op basis van no cure, no pay en zijn hierdoor kwetsbaar. Er is weinig tot geen loyaliteit van de klant. Voor jou 10 anderen die op dezelfde manier werken. Geen retainer of cancellation fee zorgt ervoor dat ze zonder problemen een opdracht kunnen dichtzetten. Dus wat gaan deze bureaus doen? Andere bureaus bellen met als verkoopargument: wij hebben enkele kandidaten gesproken, of: er zitten er in onze database die precies voldoen aan wat jullie zoeken. Een mooie verkooppitch, waarvan je je kunt afvragen of dit zo is, of omdat ze graag opdrachten op hun website willen plaatsen?

Een vicieuze cirkel

Als de economie niet aantrekt wordt dit een vicieuze cirkel. Een minder goede economie zorgt voor minder omzet, wat leidt tot kostenbesparing, wat weer leidt tot minder budget voor recruitment. De corporate recruiters moeten dan ineens zelf meer mensen werven. Blijft de economie voor langere tijd slecht, gaan er zelfs mensen ontslagen worden. En zit je zo in een crisis.

Nog geen reden tot paniek. Althans: als je een sterk label hebt met een duidelijke focus.

Maar nu nog geen reden tot paniek. Althans: als je een sterk label hebt met een duidelijke focus. Mijn advies is dan ook aan al die bureaus die andere bureaus gaan bellen: breng eerst focus aan. Ga 1 ding goed doen in plaats van 5 dingen half. Concentreer je op één sector of één discipline. Of als je echt lef hebt: één discipline in één sector.

De schoorsteen moet roken?

Focus aanbrengen kost natuurlijk tijd en geld. Iets wat kleinere bureaus vaak weer niet hebben. De schoorsteen moet blijven roken, klinkt er dan. Het is dus een lastige situatie. Snap ik. Specialiseren kost een investering die niet altijd gedaan kan worden. Concullega’s bellen lijkt dan al snel een oplossing. Maar of dit een goede is? Dat betwijfel ik dus.

Een ondernemer springt van een ravijn en bouwt onderweg naar beneden het vliegtuig.

Ondernemen is risico nemen. Een ondernemer springt van een ravijn en bouwt onderweg naar beneden het vliegtuig en als dit niet lukt houden ze zich overal aan vast om maar niet te pletter te slaan. Zorg er dus voor dat het ravijn diep genoeg is, zodat je tijd hebt om een vliegtuig te bouwen wat kan vliegen. Dan geeft het namelijk niet als je af en toe een overhangende tak pakt om in leven te blijven.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter, investeerder, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Eigenaarbij FinCar

Wim Van den Nobelen

Wim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners