Omschrijving van de case
‘Hoe kunnen we ons als ziekenhuis onderscheiden én tegelijkertijd nieuwe collega’s werven in een overspannen arbeidsmarkt?’ Dat was de vraag die wij ons begin 2019 stelden. We zagen dat arbeidsmarktcampagnes zich vaak kenmerken door een lachende professional met daarbij “Word jij onze nieuwe collega…?”. Dat wilden wij anders doen, met een knipoog, want ons ziekenhuis kenmerkt zich door de nuchterheid en familiecultuur. Tegelijkertijd kampen we met 13,7% uitstroom. Daarvan blijft 53% werkzaam in de zorg. Reden om de campagne niet alleen extern, maar juist ook intern te voeren.
Ons antwoord: #WieDeKlompPast. Een campagne die gebouwd is rond hét schoeisel dat zo kenmerkend is voor de zorg in het ziekenhuis.
Het klompend hart van ons werk!
Of je nu verpleegkundige, operatieassistent of medisch specialist bent: dit oer-Hollandse schoeisel kent geen hiërarchie en staat symbool voor de dagelijkse praktijk in ons ziekenhuis.
Op het blote oog is de klomp misschien een onbenullig ding, maar deze kunststof stappers verbinden ons.
Franciscus begrijpt wat werken in de zorg betekent. Op het blote oog is de klomp misschien een onbenullig ding, maar deze kunststof stappers verbinden ons. Ze versterken onze familieband. Daarom geven wij de klomp de hoofdrol. Als je bij ons komt werken, willen we je namelijk – letterlijk – een basis bieden waarin je je thuis, gewaardeerd en gelijk voelt!
‘Trek de stoute klompen aan’, ‘Op klompen ga je harder’ en ‘Echte mannen dragen klompen’ zijn een aantal voorbeelden van woordspellingen gekoppeld aan specifieke doelgroepen die je overal terug ziet komen in onze campagne. Uiteraard aangevuld met mooie beelden van onze klompen. De campagne bestaat uit een nieuwe werkenbij-website, een social media-campagne, landingspagina’s voor specifieke doelgroepen op onze website én de vlogs ‘Het klompend hart van…’ waarin collega’s centraal staan en vertellen over hun werk.
Binnen ons ziekenhuis is de Franciscus klomp niet meer weg te denken.
De Franciscus klomp is binnen ons ziekenhuis niet meer weg te denken en is echt ‘van ons’, een mascotte voor ons ziekenhuis.
Wat was de impact van de case?
Verbondenheid en teamspirit. Dat is waar #WieDeKlompPast intern echt voor heeft gezorgd. En dat terwijl de campagne in eerste instantie bedacht is om nieuwe collega’s te werven. We organiseren geregeld teamchallenges waarmee klompen kunnen worden gewonnen. Die challenges worden enthousiast ontvangen door fanatieke collega’s die maar al te graag op die rode klompen door het ziekenhuis willen lopen. Dat leidde tot creatieve teamuitspattingen in foto’s en video’s zoals De Klompolympics, de klompenbevalling, de klompendans, de klompenkidnap… alles voor een setje felbegeerde klompen!
De klompen leidden tot creatieve teamuitspattingen in foto’s en video’s zoals De Klompolympics.
En wie kunnen er beter vertellen wat je kunt verwachten als je bij ons komt werken dan onze huidige collega’s? Precies: onze Franciscus-ambassadeurs. Echte helden op klompen die we verrasten met echte rode klompen. Zij dragen ze met veel trots én dragen allemaal stuk voor stuk bij aan het succes van onze campagne!
Naast intern hebben we ook extern met de klomp veel weten te bereiken. We zijn heel trots dat we in een ongelooflijk moeilijke arbeidsmarkt de volgende resultaten hebben geboekt:
- 10% meer sollicitaties dan in dezelfde campagneperiode vorig jaar, waarin
- 26% meer aangenomen verpleegkundigen en
- maar liefst 50% meer aangenomen gespecialiseerd verpleegkundigen.
- We verlaagden de uitstroom van 13,7% naar 10%.
- En daarnaast kregen we 51% meer bezoekers op onze werkenbij-site,
- 80% meer volgers op Instagram en
- 20% meer volgers op Facebook.
We weten nu dus ook beter onze doelgroep te bereiken!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Een klomp als middelpunt van een campagne. Klinkt spannend? Wij vinden van niet. Wij geloven helemaal in het karakter van onze campagne. We kozen ervoor om disruptief te gaan. Dat zien we niet veel in werving in de zorg. Door de klomp tot in de puntjes door te voeren in alle uitingen is de klomp dé mascotte van ons ziekenhuis geworden. En wie denkt dat we nu klaar zijn met de klomp, heeft het mis. Op onze onderscheidende campagne zijn namelijk tal van variaties mogelijk.
We krijgen sollicitaties die starten met ‘Ik pas de klomp!’ of ‘Ik trek de stoute klompen aan’.
#WieDeKlompPast is hét voorbeeld dat je met iets wat op het oog een onbenullig ding lijkt, een groots resultaat kunt neerzetten. Naast intern draagvlak, de trots van onze zorghelden op ons vak én de saamhorigheid binnen de teams door de challenges, wordt de klomp ook buiten de muren van ons ziekenhuis herkend. We krijgen sollicitaties die starten met ‘Ik pas de klomp!’ of ‘Ik trek de stoute klompen aan’. En we boeken mooie resultaten in het aantal aangenomen zorghelden op klompen. Dus: ‘The klomp is here to stay!‘
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
- Charlotte van der Burg, Renée van Leeuwen, Linda Overeijnder en Carmen Vermeulen–Nesse = recruiters
- onze (zorg) helden op klompen
- Annemarie Bakker en Franka Terlouw = Marketing & Communicatie
Extern:
- 0to9 Creative Impact Agency = Communicatieadviesbureau
Ook kans maken op een Werf& Award 2020?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.