Zoals elke maand laat recruitmenttrainer Ellen van Dieren zien wat ze is tegengekomen de afgelopen weken. Deze keer vraagt ze zich af wie beter is: de corporate of de bureaurecruiter?
Ten eerste, wat een pijnlijke vraag vind ik dit! Ik zag een vergelijkbare vraag laatst ook voorbijkomen in een Instagram-poll van Floor Nobels en ik weet dat “de uitslag” toen in het voordeel was van de corporate recruiters. Geen idee waar we dit op baseren en míjn antwoord op de vraag zal wel blijken uit dit blog.
Is dat nodig? Helaas wel ☹#ikwilgeenacquisitiemeer #ikkanhetzelluf pic.twitter.com/MSfIiKNe83
— Tamara Rood (@Tamararoodd) February 25, 2019
En wat dacht je van de combinatie tussen corporate en bureaurecruiters? Hoe kunnen ze elkaar ondersteunen? En communiceren ze wel met elkaar? Hierover ontstond gisteren op Twitter weer eens een heus staartje. Leuk, die “discussies” in 140 tekens. Met dank aan Tamara Rood, Nicole Boomaars, Jorn Jansen, Thomas Fabrie, Bastiaan Post en Cas Bax. En mag ik zeggen dat Cas wel een beetje mijn held was hierin? Met de reden dat hij als enige bureaurecruiter zijn mening durfde te geven tegenover het rijtje van “zwaargewichten” van corporate/interim recruiters.
Een utopie voor intermediairs
Ik moet bekennen dat ik door mijn jarenlange ervaring aan bureauzijde nog altijd een zwak voor bureaurecruiters heb. Wel is in deze wereld nog een enorme slag te maken en die ligt in mijn optiek in de bedrijfsvoering en aansturing van deze clubs.
‘Zolang recruiters bonussen ontvangen en worden gestuurd op kpi’s zal er niets veranderen’
Zolang recruiters bonussen ontvangen en worden gestuurd op kpi’s als omzet, marges, aantal plaatsingen, leeftijdsmix, vervullingspercentages of aantal vacatures dat ze binnenhalen… zal er niets veranderen. Als euro’s leidend blijven in plaats van partnerships of tevredenheid van kandidaten blijft de werkwijze van kandidaat gestuurd werken een utopie voor de intermediairs.
Het slechte imago van de recruiter
Maar even de verschillende soorten recruiters daargelaten. Deze maand stuitte ik sowieso op het imago van de recruiter. Zoals natuurlijk dat artikel van nu.nl over het slechte imago van de recruiter. Om Laurens Tienkamp even te quoten: “Dit zijn artikelen die gericht zijn op kliks en views, maar niks met de realiteit te maken hebben”. Helemaal mee eens dat dit stemmingmakerij is. Maar toch houdt het mij wel bezig en vind ik dat we iets hieraan moeten doen.
Hoe maak je tussen de 24.000 recruiters het verschil in Nederland?
Ook beleefde ik even een eye-opener tijdens het webinar waarin Koen Roozen vertelde dat er 24.000 recruiters in Nederland zijn. Onder wie ruim 10.000 bureaurecruiters en sinds een tijdje een wildgroei aan freelance/interim recruiters. Tja, met die hoeveelheden: hoe maak jij dan nog het verschil als recruiter? En vele nieuwelingen die instromen in het vak en te snel een kunstje aangeleerd krijgen om maar meters te kunnen maken.. In de praktijk staan we te weinig stil bij de recruiter zelf en het belang van personal branding.
De weg naar succes begint bij jezelf
Maar even terugkomend op de titel en mijn antwoord: dagelijks tref ik in trainingen veel recruiters in alle soorten, maten, opleidingsrichtingen en zowel bureau als corporate rollen. Ik heb inmiddels wel geleerd om geen labels te plakken en zie dat de mate van succes echt bij het individu ligt. Waarbij nieuwsgierigheid, een open mind en netwerken de basis vormt en persoonlijke aandacht voor zowel klant als kandidaat de weg naar succes is.
bedenk dat jij zelf elke dag het verschil kunt maken en invloed hebt op ‘ons’ imago
Als afsluiter een oprechte shout-out voor alle recruiters: bedenk dat jij elke dag zelf het verschil kunt maken en invloed hebt op ‘ons imago’.
Over de auteur
Ellen van Dieren is trainer en eigenaar van De Recruitment Trainer. Naast een breed trainingsaanbod deelt zij ook graag haar kennis en inspiratie over recruitment en de arbeidsmarkt in haar vlogs en blogs.
Lees ook van Ellen:
- Van Dieren sluit af: januari 2019
- Hoe je ook in 2019 een succesvol recruiter kunt worden
- Dit zijn de 10 ergste jeukwoorden van het recruitmentvak – en zó kom je er vanaf
Lees alles van Ellen.