Het zoeken naar kandidaten via Internet heeft in de afgelopen jaren een stormachtige groei doorgemaakt. En de kans is erg groot dat die groei ook in komende jaren onverminderd door zal gaan. Dankzij de explosieve groei van social media is steeds meer informatie van en over personen vindbaar geworden. Tegelijkertijd maken ontwikkelingen op technologisch gebied het steeds makkelijker om in die groeiende hoeveelheid informatie te zoeken naar geschikte kandidaten en hier vervolgens actie op te nemen.
Passieve versus actieve werving
En dat is maar goed ook, want voor sommige beroepsgroepen is passieve werving (het plaatsen van vacatures en vervolgens wachten op sollicitanten) een weinig vruchtbare tactiek. Voor beroepen met een overschot is het aantal sollicitaties met de huidige stand van de werkloosheid overweldigend groot. En bij beroepen met een schaarste is de kans op zelfs één passende sollicitant vrijwel verwaarloosbaar.
Online sourcing
Het zoeken naar kandidaten via Internet wordt ook wel online sourcing genoemd (of, in goed Nederlands: actieve werving via online bronnen). Met name voor beroepen met een structurele schaarste is online sourcing een goed alternatief. Er kan gericht worden gezocht naar potentiele kandidaten, zolang er maar voldoende informatie van en over kandidaten beschikbaar is. En dat laatste is dus steeds meer het geval.
Meer dan alleen LinkedIn
Misschien staat voor velen online sourcing gelijk aan LinkedIn, maar dat is zeker niet het geval. Het aantal mogelijkheden is aanzienlijk groter en groeit nog elke dag. Carerix geeft in haar whitepaper ‘Het Internet is mijn database, mogelijkheden (en beperkingen) van online sourcing’ een inzicht in de fascinerende nieuwe wereld van online sourcing.
Whitepaper online sourcing
Deze whitepaper begint met de stormachtige ontwikkeling die online sourcing in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt om vervolgens de huidige positie en het bereik van online sourcing te schetsen. Daarna gaan we in op het grote (en groeiende) aantal bronnen waar naar kandidaten kan worden gezocht en de hulpmiddelen om dat zoeken te vereenvoudigen. Omdat online sourcing geen wondermiddel is gaan we ook in op de beperkingen ervan. We sluiten de whitepaper af met een doorkijkje naar de (fraaie) toekomst van online sourcing.
Download de whitepaper door onderstaand formulier in te vullen.