Steeds meer organisaties ontdekken het sollicitatieproces als middel om reclame mee te maken. Whiskymerk Grant’s doet het nu met hun ‘The Greatest Job Interview in the World’.
Heineken deed het al. TriFinance deed het min of meer. En ook Rabobank zette eerder een selectieproces op een gelikte manier om in een promovideootje. En waarschijnlijk vergeten we er ook nog wel een aantal (suggesties welkom!). Feit is in elk geval dat steeds meer bedrijven ontdekken dat een selectieproces ook mooi materiaal kan zijn om direct een reclamecampagne voor het merk omheen te bouwen.
Global brand ambassador gezocht
Nieuwste loot aan de stam is het Britse whiskymerk Grant’s, dat in augustus een soort contest uitzette voor de (werkelijk bestaande) functie van Global Brand Ambassador. Uiteindelijke doel: drie kandidaten uitnodigen voor wat ze zelf noemen ‘The Greatest Job Interview in the World’.
In 10 dagen de wereld rond
Wat in augustus begon, leidde recent tot de uitverkiezing van 3 kandidaten: Amy, Daniel en Linda. Zij kregen dus geen normaal sollicitatiegesprek voor hun kiezen, maar werden in plaats daarvan op wereldreis gestuurd, met een koffer vol whisky. Daarmee moesten ze in 10 dagen delen nadoen van de trip die Charles Grant Gordon in 1909 maakte. De schoonzoon van de oprichter stapte destijds in een boot met ook zo’n koffer én de ambitie het merk aan de wereld te introduceren.
Meer dan 5.000 sollicitanten
Niet zo heel verwonderlijk trok die ‘uitdaging’ aanvankelijk veel belangstelling. Maar liefst 5.000 sollicitanten, uit 103 landen, wilden wel een gooi naar de wereldreis doen. Grant’s bracht dat aantal in eerste instantie zelf terug naar 20 mensen. Die werden vervolgens vanuit 13 landen naar een eerste selectie-evenement gevlogen in Dufftown, Schotland, thuisbasis van het merk.
To live the job for ten days
Na een serie tests bleven daar uiteindelijk dus drie finalisten over: de Spaanse lerares Amy, de Schotse barman Danny en de Zuid-Afrikaanse radiopresentator Linda. Zij werden vervolgens elk naar drie verschillende bestemmingen in de wereld gestuurd. Hun taak daarbij: ‘to live the job for ten days.’ Dat alles onder het motto: ‘Als dit je sollicitatie is, stel je dan eens voor hoe de baan is…’
Van Mumbai naar Krakau
De uitdaging bracht de kandidaten van Tel Aviv naar Sidney, en van Mumbai naar Krakau. Om maar een paar voorbeelden te noemen. De uiteindelijk winnende global brand ambassador zal daar het komende jaar nog een hele reeks steden aan toevoegen, aldus het whiskymerk. Want als global brand ambassador is dat wat je doet: continu onderweg zijn om mensen wereldwijd aan jouw whisky te krijgen. Op 30 november wordt de gelukkige bekend gemaakt.
Een voorbeeld voor anderen?
Als je het kritisch bekijkt, kun je het natuurlijk een heel dure sollicitatieprocedure noemen. Ook is het op z’n minst onduidelijk te noemen op welke kwaliteiten de uiteindelijke kandidaat wordt geselecteerd. Maar aan de andere kant: als je er tegelijk zoveel campagnemateriaal uithaalt? Dan zou het wel eens een voorbeeld kunnen zijn dat veel anderen gaan volgen. Dan kunnen we de komende tijd nog heel wat sollicitatieprocedures verwachten die cool in beeld worden gebracht…