Met 12 miljoen gebruikers is WhatsApp – met afstand – het grootste messaging-platform van Nederland. Bovendien kennen WhatsApp-berichten een openingsrate van 98% en wordt 80% van de berichtjes binnen 5 minuten bekeken. WhatsApp lijkt dus ook bij uitstek een kanaal om te gebruiken als je kandidaten en/of klanten aan je wilt binden. Niet gek dus dat wereldwijd steeds meer HR- en recruitmentteams het gebruiken. Maar hoe halen ze daar het meeste uit?
4 voordelen van WhatsApp voor jouw recruitment
Eerst maar even over de voordelen van WhatsApp in recruitment. We noemen er 4:
1. Meer zichtbaarheid
Vergeleken met e-mail (tussen 18% en 39%), is de gemiddelde openingsrate van WhatsApp verbluffend. Elke e-mail die je naar een kandidaat stuurt, loopt het risico verloren te gaan in de inbox. Terwijl appjes bijna gegarandeerd worden gezien.
2. Lage drempel voor communiceren
Het loont om het contact voor je (potentiële) kandidaten zo makkelijk mogelijk te maken. Met WhatsApp, een applicatie die de meeste van ons continu gebruiken om in contact te zijn met vrienden en familie, bied je een laagdrempelige manier om te reageren op vacatures.
3. Je kunt automatiseren met chatbots
Bij de werving van grote aantallen kandidaten vinden veel verschillende contactmomenten plaats. WhatsApp-chatbots kunnen je helpen tijd te besparen door ‘simpele’ taken te automatiseren, zoals plannen, uitnodigingen voor gesprekken versturen of informatie van je kandidaten te verzamelen.
4. Het draagt bij aan je employer branding
Het gebruik van WhatsApp in je recruitmentproces geeft je organisatie een jong en fris imago. Met name interessant als je Gen Z en millennials op de arbeidsmarkt wilt aantrekken.
4 keer hoe WhatsApp bijdraagt aan de candidate experience
Nu je de belangrijkste voordelen van WhatsApp in recruitment kent, laat ik je aan de hand van 4 toepassingen zien hoe WhatsApp kan bijdragen aan een betere candidate experience voor jouw organisatie.
#1. Adverteer met een WhatsApp-gesprek op Facebook
Veel organisaties gebruiken Facebook Ads om kandidaten aan te trekken. Dit doen ze vooral met campagnes die potentiële kandidaten naar hun vacaturepagina trekken of hen binnen Facebook een formulier laten invullen. Maar waarom zou je geen aanzet tot actie ‘WhatsApp-bericht sturen’ aan je advertentie toevoegen? Zo verwijder je de sollicitatiedrempel en kun je laagdrempelig het gesprek aangaan met je potentiële kandidaten.
#2. Koppel WhatsApp aan je ATS
Je kunt een WhatsApp-chatbot koppelen aan je ATS. Hierdoor kun je een uitgaand bericht koppelen aan de statussen die je in je selectieproces gebruikt. Stel dat een kandidaat via de website heeft gesolliciteerd. De kandidaat ontvangt een bevestiging per mail, want die is gekoppeld aan de status “Nieuw” van de kandidaat.
Door een WhatsApp-chatbot te koppelen aan je ATS kun je berichten koppelen aan de statussen in je proces.
Als de recruiter het cv heeft beoordeeld en besluit een belafspraak met de kandidaat in te plannen, kan de status aangepast worden naar “Uitgenodigd belafspraak”. Aan deze status heb je een WhatsApp berichtje gekoppeld, zodat de kans op reactie zo hoog mogelijk is. Op het moment dat jij de status wijzigt verstuurt de chatbot het WhatsAppje automatisch naar de kandidaat.
#3. Vraag ermee om informatie van je kandidaten
WhatsApp-chatbots kunnen ook de eerste fase van het selectieproces overnemen. Ze kunnen bijvoorbeeld kwalificerende vragen stellen zoals:
- Heb je ervaring met [tool of technologie]?
- Wat vind je het belangrijkste aan een baan?
- Wat maakt jou geschikt voor de functie?
Deze inzet van chatbots verlaagt de selectie-inspanningen en hierdoor kunnen recruiters kandidaten veel sneller beoordelen voordat ze persoonlijk tijd in hen te investeren.
#4. Gebruik WhatsApp voor job alerts naar je talentpool
Oude kandidaten zijn extreem waardevol; er kunnen zomaar topkandidaten tussen zitten voor een toekomstige functie. WhatsApp kan je helpen om je candidate pools te onderhouden, omdat je met automatisering ervoor kunt zorgen dat ze relevante job alerts ontvangen. Als je de relatie goed houdt met je oude kandidaten vergroot je de kans dat ze opnieuw solliciteren, bijvoorbeeld via jouw WhatsAppje. Daarmee kun je de cost per hire extreem verlagen.
Conclusie
Je kunt sowieso ervan uitgaan dat jouw kandidaten WhatsApp gebruiken. Maar recruiters hebben het nog niet voldoende binnen hun proces omarmd, terwijl ze wel een goede candidate experience willen onderhouden. Daarom is het slim om tools als WhatsApp te gebruiken, die op een makkelijke manier deze experience verbeteren. Daarnaast biedt het gebruik van WhatsApp je meerdere voordelen zoals: solliciteren laagdrempelig maken en de cost per hire verlagen.
Webinar: next level werven
WhatsApp is een handige tool om toe te voegen aan je wervingscampagnes. Maar weet je wel hoe je goede wervingscampagnes maakt die de beste kandidaten aantrekken? Op 23 april om 14:00 geven Nina Zwaanswijk en ik een webinar over het inzetten van recruitment campagnes binnen de candidate journey. Je kunt je hier inschrijven.
WebinarOver de auteur
Milou Groenteman is online marketeer bij SendtoDeliver en helpt organisaties in onder meer recruitment met alles rondom recruitment marketing, content en campagnes.
Lees meer
- Lees hier alles over recruitment marketing (automation).