Omschrijving van de case
Iedereen krijgt antwoord binnen 24 uur. Die verandering zetten wij bij Kruidvat al in sinds 2020. We merkten toen al dat het steeds moeilijker werd om snel contact met jongeren te krijgen – en te houden. Het recruitmentmodel werd omgegooid, een nieuw ATS in de arm genomen en een nieuwe werkenbij-site ging live. Het direct afwijzingspercentage ging met tientallen procenten omlaag en het aannamepercentage ging omhoog.
In 2021 was het tijd voor de volgende stap: een volledige Whatsapp-integratie.
We richten ons vooral op de jonge doelgroep. Die gebruiken nauwelijks meer e-mail, alles gaat via de app. Onze recruiters doen dat sinds 2 jaar ook. Dat levert leuke persoonlijke contacten op en dat vinden kandidaten fijn. In 2021 was het tijd voor de volgende stap: een volledige Whatsapp-integratie. Zo kunnen we nog beter het persoonlijke contact met elke kandidaat garanderen.
Ben je op zoek naar een bijbaan bij Kruidvat? Dan heb je de keuze om superkort online te solliciteren óf via Whatsapp. Als je kiest voor solliciteren via het Whatsapp-gesprek beantwoord je een paar korte vragen. De rest doen wij! Zodra je sollicitatie via Whatsapp is afgerond neemt de recruiter contact met je op via Whatsapp. Samen bespreken jullie waar je naar op zoek bent – en wat de mogelijkheden zijn.
Van begin tot einde heb je dus contact via Whatsapp. Een heel cv? Dat is niet nodig.
Is er een match? Dan ga je op gesprek bij de filiaalmanager en kun je na dat gesprek – na het ontvangen van je contract op één A4 – direct aan bij ons aan de slag. Van begin tot einde heb je dus contact via Whatsapp. Je kunt dus solliciteren én reageren wanneer het voor jou uitkomt. En een heel cv? Dat is niet nodig.
Wat was de impact van de case?
Met de volledige integratie van Whatsapp vanaf het eerste moment (= sollicitatie) tot het gesprek (=contact recruiter) hebben we de doelgroep de mogelijkheid gegeven om óf kort online te solliciteren of om de hele journey via Whatsapp te beleven. Hiermee geven we de kandidaat de kans om te solliciteren op zijn of haar favoriete bijbaan op de manier die het beste bij hem of haar past. De reacties die we hier op krijgen zijn enthousiast en positief: de kandidaten vinden dat er snel contact wordt opgenomen en geven aan het prettig te vinden dat ze hun vragen laagdrempelig kunnen stellen aan een recruiter.
Door de snelle manier van contact leggen krijgen we meer gesprekken én meer aannames.
Door de snelle manier van contact leggen krijgen we meer kandidaten op gesprek bij de filiaalmanager. En dit zorgt voor meer gesprekken én meer aannames. Sinds half december 2021 zijn wij live met Whatsapp solliciteren voor Kruidvat. Er hebben sindsdien al 1.500 kandidaten op deze manier bij ons gesolliciteerd.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Met de implementatie van volledig Whatsapp solliciteren laten we zien dat we goed luisteren naar de doelgroep en hen de mogelijkheid bieden om te solliciteren zoals zij dat zelf prettig vinden (online of via Whatsapp). Solliciteren zoals jíj dat wil en niet zoals wíj dat willen. Laagdrempelig, snel en persoonlijk.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Radancy
- Messagebird
- Team Talent Acquisition
- Regionaal Recruitmentteam Kruidvat Nederland
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.