WhatsApp is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Maar in werving en selectie wordt het nog steeds maar mondjesmaat gebruikt. En dat terwijl er toch tal van nuttige toepassingen te bedenken zijn, zeggen Bastiaan Brans van OTYS en Luuk van Neerven van Joboti. Toepassingen die bovendien vaak veel beter werken dan de meer traditionele communicatiemethodes.
Er zijn tal van nuttige toepassingen voor WhatsApp in recruitment.
Hoe je dat precies doet, WhatsApp gebruiken in je werving en selectie? Daar gaan ze woensdag 18 november op in tijdens een interactief webinar. Hier alvast een voorproefje op wat je dan kunt verwachten.
Wat is jullie belangrijkste takeaway?
Brans: ‘Een kandidaat aan de telefoon krijgen of snel een reactie op een mail ontvangen wordt elke dag lastiger. Je gebruikt WhatsApp nu ongetwijfeld al om contact te leggen met kandidaten die in procedure zijn. Wij willen vertellen hoe je WhatsApp ook kunt inzetten om kandidaten eenvoudig te laten solliciteren, automatisch op de hoogte te houden van de status van hun sollicitatie of heel snel kunt vragen om hun actuele beschikbaarheid. Maar ook hoe je bijvoorbeeld job alerts via WhatsApp kunt versturen.’
Wat missen organisaties die nog niet appen met sollicitanten?
Brans: ‘Heel vaak zie je dat bureaus en recruiters nog vastzitten in de klassieke manier van communiceren. Social platforms zoals LinkedIn hebben iedereen de ogen al weten te openen dat je ook op een andere manier kunt – en zelfs: móét – communiceren met kandidaten. Maar lang niet iedereen zit op LinkedIn. Door een medium te gebruiken dat bijna iedereen gebruikt, zorg je dat je nauwer en persoonlijker in contact staat met je kandidaat dan ooit tevoren. Het is een toegankelijkere manier van contact leggen en contact onderhouden.’
‘Als een kandidaat met WhatsApp kan solliciteren, blijkt al een conversiestijging van 20%.’
Van Neerven: ‘Persoonlijk denk ik dat recruiters whatsappen als time consuming zien. Door het proces voor een groot deel te automatiseren zorg je dat het tijds- en kostenefficiënt is. Uit onderzoek blijkt dat als een kandidaat met WhatsApp kan solliciteren, er al een conversiestijging van 20% is. Dat betekent dat organisaties sowieso kandidaten missen als ze deze optie niet aanbieden. Daarnaast kun je als organisatie WhatsApp inzetten om geautomatiseerd je kandidatenbestand actueel te houden.’
Hoe bedoel je dat?
Van Neerven: ‘Je kunt steeds meer qua communicatie met jouw kandidaat en/of medewerker in het proces. Uiteraard heb je het initiële contact met een potentiële kandidaat. Dan kunnen toolings zoals de chatbot van Joboti op de website een uitkomst bieden. Kandidaten laten solliciteren via WhatsApp is een volgende laagdrempelige manier om hen over de streep te trekken. Plus dat ze dan vaak veel meer informatie willen delen, in vergelijking met een standaard sollicitatieformulier.’
‘Kandidaten willen via WhatsApp vaak meer informatie delen dan in een sollicitatieformulier.’
Brans: ‘We kunnen WhatsApp bijvoorbeeld ook koppelen aan je OTYS-agenda. Zo kun je ook geautomatiseerd intakes plannen en afspraken definitief maken. Als uitzendbureau kun je het bijvoorbeeld ook koppelen aan de reguliere planning. Je kunt er een simpele beschikbaarheidsvraag mee uitsturen, zoals: kun je morgen werken? Om maar een voorbeeld te noemen.’
Zijn er goede voorbeelden waar je aan denkt?
Brans: ‘Voor detacheerders of uitzenders is snelheid erg belangrijk. Hoe sneller je met kandidaten kunt schakelen over hun interesse in een opdracht en hun beschikbaarheid, hoe sneller je bij de opdrachtgever de juiste kandidaten kunt voorstellen. Zo werken we nu met een aantal detacheerders die voorheen pas kandidaten gingen bellen en mailen op het moment dat er een nieuwe opdracht binnenkwam. De response rate en de reactiesnelheid van de mail was echter laag en vaak is het onmogelijk om snel een kandidaat telefonisch te pakken te krijgen.’
‘Een beller is sneller, dat gaat steeds minder op.’
‘Er is een oud gezegde onder recruiters: een beller is sneller. Maar dat gaat steeds minder vaak op. Nu stuurt onze chatbot in WhatsApp de geselecteerde kandidaten vanuit het ATS-systeem een appbericht met de vraag of hun beschikbaarheid nog klopt en of ze geïnteresseerd zijn. We zien dat het merendeel van de kandidaten al binnen een uur reageert op dat appje. Daarna kan de recruiter zelf met de geïnteresseerde kandidaten snel de volgende stap zetten.’
Wat vinden jullie zelf het meest opvallend over WhatsApp in recruitment?
Van Neerven: ‘Opvallend is te zien dat kandidaten in een chatgesprek bereid zijn om meer vragen te beantwoorden dan via een formulier. Heel eerlijk, solliciteren via chat is voor een kandidaat vaak niet sneller dan via een formulier. Maar door de andere beleving ervaren ze het heel anders. We zien dat de conversie van kandidaten die de chat afrondt een stuk hoger ligt dan bij een formulier.’
En wat is ‘de volgende stap’, denken jullie?
Brans: ‘Een mooie innovatieve stap die we willen maken, is het up-to-date houden van kandidaten tijdens hun recruitmentproces. Als je een pizza bestelt, ontvang je bij elke stap een sms-notificatie. Maar als je ergens solliciteert – vaak toch iets belangrijker dan je pizzabestelling – hoor je als kandidaat soms dagen of weken niets en blijft het proces een black box.
‘Bij een pizza word je vaak beter op de hoogte gehouden dan bij een sollicitatie.’
‘Door WhatsApp te koppelen aan de fases in je ATS, kun je kandidaten per fase automatisch een app met een update sturen, zelfs met misschien een korte video met tips voor het eerste interview. WhatsApp wordt zo steeds meer de schakel tussen je recruitmentsite en het ATS.’
Meer weten?
Op woensdag 18 november geven Luuk van Neervan en Bastiaan Brans een webinar over WhatsApp in werving en selectie. Ook je conversie verhogen? Of benieuwd naar alle andere toepassingen? Schrijf je dan nu in!