Gem. leestijd 4 min  433x gelezen

Weten recruiters eigenlijk wel hoe ze mbo-starters moeten sourcen?

Praktisch opgeleiden zijn in veel deelgebieden op de arbeidsmarkt, zoals in de techniek, nog veel schaarser dan hoger opgeleiden. Maar op LinkedIn vind je ze niet of nauwelijks. Hoe ze dan te vinden en te verleiden?

Weten recruiters eigenlijk wel hoe ze mbo-starters moeten sourcen?

Met de krapte op de arbeidsmarkt en de sterk vergrijzende beroepsbevolking, verschuiven veel werkgevers hun aandacht steeds meer naar campusrecruitment en starters op de arbeidsmarkt. Op de campus wordt aan het werkgeversimago gebouwd en hard gedanst rondom de steeds schaarser wordende afstudeerder, terwijl via LinkedIn en andere sourcingskanalen studenten ook steeds vaker worden gehunt. Maar mis je zo juist ook niet heel veel studenten? Want hoe zit het hier met de meer praktisch opgeleide mbo-starters?

Bijna 2 keer zoveel mbo’ers zeggen nog nooit benaderd te zijn dan hbo’ers of academici.

Van de laatstejaars en starters tot 2 jaar werkervaring op de arbeidsmarkt (verder geduid als: starters) worden van de wo-masters bijna 2 op de 3 (62%) minimaal 1 keer per kwartaal benaderd door een werkgever of (bureau)recruiter. Dat geldt ook voor meer dan de helft van de hbo-starters. Maar voor de mbo-starters is het nog niet een derde (32%). Sterker nog, bijna de helft van de mbo-starters zegt nog nóóit benaderd te zijn door een werkgever of recruiter. Dat is (bijna) 2 keer zoveel als hbo- en wo-starters.

Veel schaarser

Natuurlijk, dit kan een logisch gevolg zijn van vraag op de arbeidsmarkt. Misschien zijn de theoretisch opgeleiden nu eenmaal meer gewild. Zeker bij bijvoorbeeld de consultancy-bedrijven die vaak actief zijn op de campus is dit bijvoorbeeld het geval. Maar het is zeker ook een gevolg van het feit dat de sourcingsinstrumenten die recruiters gebruiken gewoon niet aansluiten bij de mbo-doelgroep. Praktisch opgeleide starters zijn in veel deelgebieden op de arbeidsmarkt, zoals in de techniek, immers ook al langer veel schaarser dan hoger opgeleiden.

Het grote verschil tussen mbo-starters die benaderd zijn door werkgevers en recruiters en studenten op hbo- en wo-niveau heeft een naam, en heet:  LinkedIn. Waar het overgrote gedeelte van de hoger opgeleide starters via LinkedIn is benaderd (68% hbo, 78% wo) ligt dit bij mbo-starters op 31%. De adoptie van LinkedIn onder mbo-starters en in het bijzonder de studenten is erg laag. De meeste recruiters gebruiken daarentegen primair LinkedIn om te sourcen. Anders gezegd: recruiters zoeken mbo-starters nog altijd op een plek waar ze in tegenstelling tot andere studenten nauwelijks zitten.

Wil je mbo-starters vinden, dan zul je je dus moeten richten op andere sourcingskanalen.

Overigens is het voor hbo- en wo-starters ook geen vanzelfsprekendheid om op LinkedIn aanwezig te zijn of een vindbaar profiel te hebben, maar onder deze doelgroep is het in ieder geval substantieel meer en beter dan onder mbo-starters. Wil je mbo-starters vinden, dan zul je je dus moeten richten op heel andere sourcingskanalen, zoals:

  • Via bekenden/netwerk (referral)
  • Via huidige en oud-werkgevers
  • Met een cv in een jobboard, zoals nationalevacaturebank.nl of werk.nl
  • Op straat/promotieteams
  • Via het UWV en/of uitzendbureaus

Via al deze kanalen geven praktisch opgeleide starters meer aan benaderd te worden dan hun meer theoretisch opgeleide evenknieën

‘Blue ocean’ 

De bovenstaande data laten interessante patronen zien. Hoog opgeleide starters zelf benaderen doen recruiters primair via LinkedIn. De andere sourcingskanalen zetten ze nauwelijks in, terwijl die wel effectief blijken voor de praktisch opgeleide mbo-starters die veel minder bereikbaar zijn via LinkedIn. Stages, het eigen netwerk, referralactiviteiten, open dagen, promotieteams, cv-databanken, werk.nl, UWV, uitzendbureaus, social media, regionale samenwerkingen en banenbeurzen zijn bij uitstek sourcingsmethodieken om starters te benaderen die geen LinkedIn gebruiken. De ‘blue ocean’ voor recruiters om schaarse starters te vinden.

Bijna 1 op de 4 afgestudeerden wordt nooit benaderd.

Dat zoveel mbo-starters (nog) nooit gehunt worden, is deels te verklaren doordat de vraag nog niet zo groot is en het ook nog ongebruikelijk is, maar ook deels omdat recruiters geen idee hebben hoe ze deze groep moeten benaderen – buiten LinkedIn om. Maar LinkedIn is hier de red ocean. Dit geldt trouwens voor alle starters. Dus niet alleen voor de praktisch opgeleide, maar ook die van het hbo en de universiteiten. Bijna 1 op de 4 van deze groep wordt nooit benaderd en dat komt niet omdat deze groep geen talent heeft, maar omdat ze niet via de juiste kanalen en manieren worden benaderd.

Meer weten?

Bovenstaande data komen uit het grootse Nationaal Campus Recruitment Onderzoek, dat begin 2025 wordt gepresenteerd en waar deze weken via deze site al enkele resultaten van naar buiten komen. Op 1 oktober van 10:00 tot 11:00 is er ook al een webinar waarin Intelligence Group meer informatie geeft over het zogeheten Campus Dashboard.

Webinar

Lees ook

Foto boven

Entrepreneur en investeerderbij o.a. Intelligence Group (Giant), Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, en RecruitAgent.ai

Geert-Jan Waasdorp

Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners