‘Je hoeft geen militair te zijn om bij Defensie te werken.’ Dat is de boodschap die we als Defensie breed willen uitdragen, niet in het minst omdat er veel verschillende vacatures voor niet-militairen zijn die we willen vervullen. Om die onder de aandacht te brengen hebben we ervoor gekozen om die boodschap zichtbaar te maken aan een breed publiek. Met de variëteit aan vacatures voor medewerkers van de Defensie Materieel Organisatie als uithangbord.
Op een wat rebelse manier was Defensie twee weken zichtbaar op Utrecht CS.
‘Vind in vijf minuten je baan’ en ’Defensie to Go’. Op een wat rebelse ‘Defensie-manier’ waren we met een opvallende pop-up store twee weken zichtbaar en aanspreekbaar op het station Utrecht CS. Anders gekleurd dan anders, maar herkenbaar en goed georganiseerd. Intern breed gecommuniceerd om de betrokkenheid te vergroten. Extern goed geregeld met een goede opvolging voor de kandidaten.
Belangstellenden, mogelijke kandidaten en (oud-)medewerkers voelden zich welkom in de store, betrokken dan wel gehoord of geïnformeerd. Dat we er hebben gestaan was nog lang onderwerp van gesprek!
‘Dat we er hebben gestaan was nog lang onderwerp van gesprek!’
Er zijn gedurende alle 13 dagen veel informatieve en inhoudelijke gesprekken gevoerd door de dagelijkse ‘personele bezetting’ van de store. Die hebben zo’n 270 serieuze contacten opgeleverd en tot op dit moment zijn daar 12 mensen van aangenomen en zitten er nog 24 in het sollicitatie/selectie-proces.
De door medewerkers zelf geïnitieerde en verspreide social media campagne zorgde snel voor ‘lawaai’ en commentaren en voor bezoek. Voor wat betreft de ‘zichtbaarheid’ en het uitdragen van de boodschap weten we dat veel mensen die dagelijks Utrecht CS passeren (250.000) de boodschap hebben gezien. Wordt in ieder geval vervolgd!
Wat was de impact van de case?
Als we kijken naar het ‘resultaat’ (voor zover meetbaar) zijn er gedurende alle dagen veel informele en informatieve gesprekken gevoerd door de dagelijkse ‘personele bezetting’ van de store. Die hebben dus zo’n 270 serieuze contacten gelegd en tot op dit moment zijn daar 12 mensen van aangenomen en zitten er nog 24 in het sollicitatie/selectie-proces.
Veel mensen hebben op Utrecht CS de boodschap gezien.
Voor wat betreft de ‘zichtbaarheid’ en het uitdragen van de boodschap hebben veel mensen die dagelijks Utrecht CS passeren (250.000 per dag!) de boodschap gezien wat leidde tot interessante ontmoetingen en ‘gesprekken’ op social media.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De Pop-up store is een klassiek voorbeeld van het recruitment credo: in beeld komen – ontmoeten – werven. We zijn er als team werving van Defensie Materieel Organisatie (DMO) in geslaagd om een ongebruikelijk initiatief binnen de organisatie te realiseren en te laten zien dat dat kan en werkt!
En dat in een relatief korte tijd met een beperkt aantal medewerkers.
Soms met lak aan geldende conventies hebben we een mooie actie kunnen doen.
Door goede interne communicatie, betrokkenheid van een aantal gekwalificeerde medewerkers en soms met lak aan de geldende conventies hebben we een mooie actie kunnen doen met een goed resultaat.
Credits case
- Defensie Materieel Organisatie, Team Werving: Tommy Termont en Anton Gathier.
- Defensie, Team Arbeidsmarktcommunicatie: Leontine Messaoudi
- Defensie Materieel Organisatie: verschillende lijnmanagers, de medewerkers van het Team Werving en medewerkers van P&O
- Vormgeving: Steam, uitvoering fa. van Empel
- NS: Merkactivatie en Pop-up: Mirjam Steen
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.