Wervingsteksten die de sollicitanten het verhaal laten beleven rondom het openbaarvervoersbedrijf van Rotterdam, dé RET. Lees de hele case van RET die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.
Case RET
Omschrijving van de case
De RET, het openbaarvervoersbedrijf en een van de grootste werkgevers van Rotterdam, streeft er naar om de beste talenten aan te trekken om ‘Aardig Onderweg’ te zijn. Dit gaat natuurlijk niet zomaar. Vandaar dat in oktober 2015 besloten is om aan te slag te gaan met employer branding en dan specifiek de candidate experience. ‘En waar begint deze ervaring?’ ‘Juist ja, bij het meest gebruikte middel binnen de arbeidsmarktcommunicatie: de wervingstekst.’ Een wervingstekst die de sollicitanten het verhaal laat beleven rondom het openbaarvervoersbedrijf van Rotterdam, dé RET.
Samen sta je sterk
Voor de vliegende start van de candidate experience schakelde de RET de hulp in van tekstbureau ‘Voor Tekst’, specialist in arbeidsmarktcommunicatie. Met uitzicht op de Rotterdamse Maas zaten de RET-medewerkers van de afdelingen Recruitment en Communicatie samen met Voor Tekst om de tafel om de uitstraling en gewenste resultaten met elkaar af te stemmen. Deze vruchtbare overleggen resulteerden in de conclusie dat de statisch geschreven wervingsteksten plaats moesten maken voor doelgroepgerichte, belevende teksten. Teksten die niet alleen de functie-inhoud juist verwoorden maar waar de lezer al tijdens het lezen van de tekst de RET-werkcultuur kan beleven. Teksten met een Rotterdams ‘accent’ die worden geschreven voor de ideale kandidaat.
De recruiters, hiring managers en medewerkers van de RET leverden per vacature een authentieke, heldere briefing waar de vragen: ‘waarom kiest iemand voor deze baan bij de RET?’ & ‘wie is de ideale kandidaat?’ centraal stonden. Aansluitend maakten de copywriters van Voor Tekst de vertaling naar de wervingsteksten ‘nieuwe stijl’. Onderaan is een goed voorbeeld te zien van een (stukje) herschreven wervingstekst.
Wat was de impact van de case?
De complimenten vlogen in het rond. Zo ontving de RET veel positieve reacties van sollicitanten – de doelgroep voor deze teksten – die ook nog eens een duidelijk(er) beeld hadden van de vacature en van de RET als werkgever, voordat zij op sollicitatiegesprek kwamen. Maar ook niet-sollicitanten belden spontaan met de RET om het bedrijf te complimenteren voor de pakkende, inspirerende wervingsteksten. Het aantal views van de vacatures en het aantal keer dat de vacatures via de diverse social media worden gedeeld, is enorm toegenomen.
Ook intern hebben de nieuwe wervingsteksten voor een positieve vibe gezorgd. Vacatures worden ook intern actief gedeeld en in de wandelgangen leveren de teksten veel gespreksstof op. Er leek soms een interne competitie te ontstaan welke afdeling de ‘leukste’ wervingstekst had. De copywriters van Voor Tekst zagen de input en de originaliteit van de wetenswaardigheden over de functie, de afdeling en het team keer op keer toenemen. Hierdoor konden de nieuwe wervingsteksten nóg authentieker worden geschreven.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze case is het perfecte voorbeeld hoe je met aandacht voor je wervingstekst je bereik (intern én extern) enorm kunt vergroten en tegelijkertijd je werkgeversmerk flink kunt versterken.
Waar onlangs nog uit onderzoek bleek dat 53% van de vacatureteksten als te vaag wordt ervaren en dat 24% (sterk stijgend: dit stond in 2014 nog op 18%) van de sollicitanten een mismatch met de cultuur als deal breaker beschouwt, zijn deze (schokkende) percentages zeker niet van toepassing op de wervingsteksten van de RET. Een onderscheidende tone-of-voice, een beeldende functieomschrijving en ‘een kijkje achter de schermen’ van de RET als werkgever zorgt ervoor dat de lezer snel weet of hij/zij een match is met de vacature. Prettig voor de sollicitanten én voor de afdeling recruitment die de kwaliteit van de respons zag toenemen (en dus betere kandidaten ontmoet en minder afwijzingen hoeft te versturen).
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
• De afdeling Recruitment en Communicatie van de RET;
• De tekstschrijvers van Voor Tekst, het tekstbureau voor arbeidsmarktcommunicatie.