Gemiddeld 32 uur per week. Dat is wat generatie Z doorbrengt op platforms als TikTok en Instagram. Geen wonder dat ze visueel ingestelde content dus veel sneller verwerken dan geschreven tekst, zegt Kevin van Houten. Dit maakt het volgens hem ook cruciaal om vacatures op een visuele manier aan te bieden ‘Als Gen Z zoveel tijd per week content tot zich neemt op TikTok en Instagram, dan is het eigenlijk toch ook niet gek dat ze op die platformen ook naar banen zoeken? Ze zoeken naar werk, ze zoeken over werk. En dan sturen we ze uiteindelijk naar een Indeed of een andere platform. Best gek toch?’
Maar het is heus niet alleen Gen Z die baat heeft bij visuele communicatie, zegt Van Houten als gast in de nieuwste aflevering van de podcast Werving van A tot Gen Z. Het is een trend die volgens hem álle generaties raakt. Het vermogen van een organisatie om zichzelf authentiek en visueel aantrekkelijk te presenteren, kan een doorslaggevende factor zijn in het aantrekken van talent. ‘Traditionele vacatureteksten zijn vaak clichématig en vertellen niet het volledige verhaal van een organisatie. Wij zijn ervan overtuigd dat als je het visuele combineert met tekst, door het hypervisuele wat Gen Z heeft, je een gouden combinatie hebt.’
Realistischer beeld schetsen
Door meer gebruik te maken van beelden en video’s, kunnen bedrijven een realistischer beeld schetsen van hun werkcultuur en waarden, aldus Van Houten. Met collega Mitch Gielen heeft hij daarvoor recent Nutzy in het leven geroepen, een platform dat inspeelt op de visuele voorkeuren van Gen Z door vacatures visueel aantrekkelijker te maken. Hij adviseert recruiters daarbij vooral om authentieke en ongepolijste content te creëren die een eerlijk beeld geeft van de werkvloer. Dit sluit aan bij de behoefte van Gen Z aan transparantie en echtheid.
‘Waar wij millennials iets zoeken op Google, doet een Gen Z’er dat op TikTok.’
Een onderwerp dat daar onlosmakelijk aan verbonden is, is natuurlijk het gebruik van TikTok als wervingsplatform. Van Houten legt uit dat Gen Z TikTok niet alleen gebruikt voor entertainment, maar ook als zoekmachine voor van alles. En dus ook voor informatie over bedrijven en carrièremogelijkheden. ‘Waar wij millennials iets zoeken op Google, doet een Gen Z’er dat op TikTok. Dus daar kijken ze bijvoorbeeld hoe je over een salaris onderhandelt. Ze zoeken er ook hoe bedrijven zich presenteren. Dát is het verschil. Dus als je ze daar weet te vangen, dan ben je binnen!’
Vooroordelen en misvattingen
In de podcastaflevering ontkracht Van Houten ook meteen enkele hardnekkige vooroordelen over Gen Z, zoals het idee dat zij alleen maar thuis willen werken. Hij benadrukt dat Gen Z juist op zoek is naar authentieke werkplekken en dat ze bereid zijn om op kantoor te werken als de cultuur hen aanspreekt. ‘Nogmaals, ik ben millennial. Dus ik kan echt niet 100% vertellen hoe een Gen Z’er denkt en voelt en doet. Maar wat ik zie gebeuren in de markt is dat ze zich anders oriënteren op banen en op werk. Ze zoeken andere dingen, ze willen meer authenticiteit. Ze bereiden zich veel beter voor.’
‘Ze zoeken andere dingen, ze willen meer authenticiteit. Ze bereiden zich veel beter voor.’
De nieuwe aflevering van de podcast Werving van A tot Gen Z biedt recruiters weer waardevolle inzichten in hoe ze hun strategieën kunnen aanpassen om beter aan te sluiten bij de behoeften van Gen Z. Door in te spelen op visuele communicatie en authenticiteit, kunnen organisaties niet alleen Gen Z aantrekken, maar ook een breder scala aan talent aanspreken. De podcast benadrukt het belang van een authentieke presentatie en het begrijpen van de unieke kenmerken van elke generatie op de werkvloer.
00:00 – Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Ben jij corporate of bureau recruiter en wil je jezelf beter op de kaart zetten en je kennis uitbreiden? Bekijk dan de recruitmenttrainingen van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. De trainingen variëren van het schrijven van vacatureteksten tot employer branding en van A.I. tot recruitment marketing automation.
01:09 De wereld van Gen Z en werk – Marieke van Heek
In deze podcast dompelen wij je onder in de wereld van Gen Z. En dan met name de wereld van werk. Wat maakt GenZ nou zo anders dan andere generaties?
En wat is er ook vooral heel leuk aan het werven van GenZ? En bij ons aan tafel vandaag, Kevin van Houten.
01:28 Nutzy: De nieuwe community voor Gen Z – Marieke van Heek en Kevin van Houten
Marieke: Als ik Nutzy zeg, wat zeg jij dan?
Kevin: Ja, dat wordt vanaf september dé community voor GenZ, of GenZee, hoe je het wil noemen, om banen en stages te gaan zoeken.
02:39 Het belang van visuele vacatures – Kevin van Houten
Daarom gaan wij Nutzy in de markt zetten om juist dat gat tussen dat visuele, waar ze de hele dag mee bezig zijn, om te zetten in visuele vacaturen. En dat laten we op elkaar aansluiten.
05:37 TikTok als wervingsmiddel – Marieke van Heek – Kevin van Houten
Marieke: TikTok is het medium om gen-zetters te werven.
Kevin: 100 %. Sorry
Marieke: ik kan het niet eens afmaken
15:48 Authenticiteit en kwetsbaarheid in recruitment – Kevin van Houten
Wees authentiek. Laat het echte beeld zien. Ik blijf daarbij, zelfs niet eens alleen maar voor Gen Z, ook voor millennials, ook zelfs voor babyboomers.
19:53 Afsluiting en Laatste Tips – Marieke van Heek en Kevin van Houten
Marieke: Dit is een mooie afsluiter van vandaag. Employer friending.
Kevin: Ja, employer friending Dus zorg dat je werknemers je vrienden maakt.
Lees ook
- Stagiairs sleutel tot succesvolle werving van generatie Z
- Generatie Z op de Werkvloer: meer dan alleen een leeftijdsverschil
Meer weten?
Wil je meer weten over generaties? Dan is het Werf& Generatie event echt iets voor jou! We bespreken onder andere het belang van verschillende generaties op de werkvloer en staan stil bij de meest besproken generatie: de Gen Z’ers. Wat vinden de verschillende generaties belangrijk en hoe kun je ze het beste bereiken en benaderen? Dit zal allemaal aan bod komen tijdens het Generatie event op 12 november 2024. Klik hier om je aan te melden.
Generatie evenement