Middels een wervingscampagne zoekt de Nationale Postcode Loterij twee Internationaal Goede Doelen Ambassadeurs. De ambassadeurs reizen gedurende een half jaar de wereld rond en bezoeken verschillende goede doelen die de Nationale Postcode Loterij steunt. Via diverse media doen ze vervolgens verslag.
Actiematige website
Op de website Internationaalambassadeur.nl kunnen kandidaten meer lezen over de vacature. Vervolgens moeten kandidaten zoveel mogelijk mensen optrommelen via Facebook, Twitter en overige sociale media om op hen te stemmen. Tot en met 6 maart kunnen geïnteresseerden alleen of als duo solliciteren op deze functie. Via onderstaande videofilm worden kandidaten een beeld gegeven van hun werkzaamheden voor 9 maanden.
De campagne heeft veel raakvlakken met eerdere wervingscampagnes voor ‘droombanen’, waar Werf& in april 2010 over schreef.
Sollicitatieprocedure
De vijf (teams van) kandidaten met de meeste stemmen gaan automatisch door naar de selectieprocedure. Daarnaast selecteert de Postcode Loterij vijf andere (teams van) kandidaten. De geselecteerde tien (teams van) kandidaten voeren in de selectieronde diverse sollicitatiegesprekken en vervullen opdrachten bij goededoelenorganisaties in Nederland. Op 31 maart is bekend welke twee personen de baan krijgen.
Wereldreis langs goede doelen
Na een inwerktraject in Nederland begint de reis op 1 juni en eindigt op 30 november. Gedurende deze periode bezoekt het duo ongeveer tien goededoelenprojecten in verschillende werelddelen. De Goede Doelen Ambassadeurs gaan naar projecten van onder andere Stichting Vluchteling, SOS Kinderdorpen, Greenpeace, Stichting Doen, Wereld Natuur Fonds en Plan Nederland en reizen daarvoor naar Thailand, Brazilië, Zuid-Afrika, Ghana, Bulgarije en het Caribische gebied.
Campagne
De wervingscampagne zal met name via social media worden gevoerd en verspreid door kandidaten die aan hun vrienden vragen om te stemmen. Verder wordt middels free publicity aandacht gevraagd en worden er enkele advertenties geplaatst.