Omschrijving van de case
Als een van de grootste techniekbedrijven in Nederland loopt Croonwolter&dros al jaren voorop in intelligente technologie. Maar hiervoor is wel nieuw technisch talent nodig. Er is een dringende behoefte aan nieuwe (service)monteurs en -technici (werktuigbouwkunde of elektrotechniek). Een enorme uitdaging gezien de krapte op de arbeidsmarkt en een nijpend tekort aan vakbekwaam personeel in de gehele bouwsector. Daarom wordt PROOF gevraagd een onderscheidende campagne te ontwikkelen die Croonwolter&dros neerzet als toonaangevende werkgever én een bijdrage levert aan de werving van 90 monteurs.
PROOF ontwikkelde voor Croonwolter&dros het concept ‘werken bij een topclub’.
Onderzoek wijst uit dat een groot deel van de wervingsdoelgroep niet actief op zoek is naar (ander) werk. Door de schaarste maken arbeidsvoorwaarden vaak het verschil en bepalen of iemand overstapt. Ook toont onderzoek dat de wervingsdoelgroep een bovengemiddelde interesse heeft in voetbal. Deze inzichten vormen de basis voor de strategie. PROOF ontwikkelt het concept ‘werken bij een topclub’. Want werken bij Croonwolter&dros betekent werken bij de absolute top. Van het werken op projecten op het hoogste niveau tot unieke extra’s zoals een studiefonds voor kinderen.
Monteurmakelaar
Om het begrip ‘topclub’ tot leven te brengen bij monteurs, geven we oud-voetballer en voetbalanalist Theo Janssen een hoofdrol als ‘Monteurmakelaar’. In de campagne spreekt hij in voetbaljargon de wervingsdoelgroep direct aan. Sta je open voor een transfer? Dan regelt de Monteurmakelaar een topcontract voor je. Je hoeft alleen je 06 achter te laten en je wordt gebeld om direct zaken te doen.
Sta je open voor een transfer? Dan regelt de Monteurmakelaar een topcontract voor je.
Intern trappen we de campagne af met een oproep van Theo Janssen om geschikte kandidaten aan te dragen en zo in aanmerking te komen voor een aanbrengbonus. Extern zetten we de campagne breed neer via radiocommercials, out-of-home, en social advertising. Potentiële kandidaten worden geleid naar de campagnewebsite monteurmakelaar.nl. Monteurs die willen meespelen op het hoogste niveau krijgen een topcontract!
Wat was de impact van de case?
Croonwolter&dros scoort met de campagne. De campagnewebsite wordt tussen de start op 4 oktober 2021 en 2 februari 2022 bezocht door 30.536 unieke bezoekers. In die periode vullen 2.337 mensen de test in, waarvan 75% tot de doelgroep hoort.
Door de campagne neemt ook het bereik van de eigen corporate/werkenbij-site toe; ruim 35% ten opzichte van de 4 maanden ervoor. Media inzet: Display, Social, YouTube en Google Ads met een boodschap die in het oog springt. Die, getuige de interactie op alle kanalen, conform of boven benchmark scoort, met social (140%) en Google Ads (125%) als positieve uitschieters, kunnen we stellen dat er op een succesvolle manier invulling is gegeven aan het vraagstuk.
Het belangrijkste resultaat van de campagne: 50 monteurs hebben tot nu toe getekend.
Ook pikken een aantal media (vakspecifiek en voetbal interest) de campagne op wat resulteert in mooie free publicity met artikelen op online contentplatforms in de bouw- en voetbalwereld. Het belangrijkste resultaat van de campagne: 50 monteurs hebben tot nu toe getekend (35 in dienst via campagne, 15 in dienst via referral) en 3 zijn nog in onderhandeling.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Croonwolter&dros zoekt mensen in een beroepsgroep die de afgelopen jaren ‘minder sexy’ geworden is en waar de schaarste gigantisch is. Door de inzet van influencer Theo Janssen met het unieke concept van Monteurmakelaar spreken we de doelgroep op een verrassende manier binnen hun interessegebied aan. De campagne gebruikt de voetbalwereld om Croonwolter&dros als topclub tot leven te brengen. Maakt glashelder wat de ‘topdeal’ bij het bedrijf inhoudt, met unieke incentives. En spreekt monteurs rechtstreeks aan als topspelers, die mee willen spelen in de topdivisie van hun vakgebied.
Met Theo Janssen als Monteurmakelaar spreken we de doelgroep op een verrassende manier aan.
Op de site hoef je alleen een 06 nummer achter te laten om direct zaken te doen. Activerend, opvallend en eenvoudig. Door het inzetten van een voor de doelgroep aansprekend persoon voor de werving van nieuwe medewerkers is zowel het werkgeversmerk als het corporate merk geladen. En liggen we, na 4 maanden campagne, voor op de gestelde doelstelling in de werving van 90 (service)monteurs. Daar zijn we trots op!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Opdrachtgever: Croonwolter&dros:
- Daisy van den Brand,
- Harold Vreeburg,
- Elselinda Groot-D’Hondt,
- Jorn Trousselot
Bureau: PROOF
- Sascha Becker, Camille van de Loo (strategie),
- Ingrid Mostert, Gonneke van Zutphen (account),
- Marije Rebel, Rob van Netburg, Martijn de Vreeze (creatie)
In samenwerking met:
- Influencers of Sports,
- ZIGT Media & Performance,
- Towel Media Group,
- NoProtocol
Lees meer
Bekijk hier alle inzendingen van de Werf& Awards van 2022.