Gemeente Purmerend wil mensen zonder werk en uitkering (NUG’ers) activeren om deel te nemen in de maatschappij. Om zo te voorkomen dat deze mensen in een sociaal isolement terecht komen. Middels de wervingscampagne Meedoen Werkt! moet deze groep worden verleid tot participatie.
Door en voor NUG’ers
Meedoen Werkt! wordt gerund door mensen uit de doelgroep zelf, de NUG’ers. Maatschappelijk communicatiebureau RadarCommunicatie ontwikkelde, samen met 11 ambassadeurs, een wervingscampagne. De ambassadeurs legden in twee korte workshops de basis voor de huisstijl, slogan en wervingscampagne. Daarnaast zijn ze letterlijk ‘het gezicht’ van de campagne. Ze figureren op de diverse uitingen met persoonlijke quotes en foto’s.
Multimediaal en gericht
Gerichte communicatie is een belangrijk onderdeel van dit project. Zo is sinds december 2009 de website Meedoeninpurmerend.nl in de lucht. Op deze site staan ervaringsverhalen van ambassadeurs en kunnen mensen zich aanmelden om mee te doen. Daarnaast maken maandelijkse e-zines, een brochure, campagnekleding, straat- en voorlichtingscampagnes onderdeel uit van de communicatiemix.
Halverwege januari is de postercampagne van start gegaan. De ambassadeurs hebben de posters, waar zij zelf op figureren, opgehangen op verschillende zichtbare plekken in Purmerend, zoals in winkels, zorgcentra en gemeentelijke loketten. De ambassadeurs weten winkeliers en managers te enthousiasmeren voor het project, waardoor deze graag de posters ophangen en folders neerleggen. Dat had in de eerste twee weken al drie nieuwe deelnemers opgeleverd.
De eerste resultaten
In de periode oktober 2009 – februari 2010 zijn met dit project 78 niet-uitkeringsgerechtigden (NUG’ers) bereikt. Van deze groep is het grootste gedeelte (40) gevonden door de ambassadeurs. Daarnaast zijn er ook NUG’ers ingestroomd via het UWV (18), Bureau Werk (8), Werk en Welzijn (7) of overig (5). Inmiddels zijn met 50 NUG’ers een intakegesprek gevoerd en zijn er 25 gestart met een traject. De meerderheid van de klanten die gestart is zit in traject bij Bureau Werk (15). Daarnaast hebben er drie een Waterlandbaan (ambassadeurs met coördinerende taken) volgen enkele klanten een cursus of taaltraining.
In april is de tweede campagneronde gestart en de 3e ronde staat in juni gepland.
Bronnen: Meedoen Werkt | RadarCommunicatie