Omschrijving van de case
Arbeidsmarktvraagstuk: dreigend personeelstekort kinderopvang
Najaar 2019: Als we niets doen ontstaat er de komende jaren een tekort van ruim 8.000 medewerkers in kinderopvang: een groot probleem voor kinderopvangorganisaties, kinderen en ouders.
Uitdaging:
Bedenk een imago- en wervingscampagne die nieuwe mensen werft voor de kinderopvang, de beroepstrots van bestaande medewerkers laat groeien én het betekenisvolle werk van de kinderopvang voor de ontwikkeling van kinderen laat zien.
Doelgroepen en doel
- Scholieren: kiezen voor een opleiding richting kinderopvang
- Studenten: gaan naast hun studie al werken in de kinderopvang
- Herintreders: kiezen opnieuw voor werken in kinderopvang
- Zij-instromers: maken, als ze een match zijn, de keuze om naar kinderopvang over te stappen
- Huidige medewerkers: zijn trots op hun betekenisvolle werk en dragen dit ook naar anderen uit
Concept:
- We geven een andere lading aan het woord ‘opvang’
- We laten het betekenisvolle werk zien en werken hiermee aan een beter imago van kinderopvang
- We vergroten de beroepstrots – dankzij jou.
Zoveel meer dan opvang alleen
Kinderopvang is goed voor de ontwikkeling van kinderen. En zoveel meer dan opvang alleen. Kinderopvang is dé plek met een hart voor kinderen, oor voor hun verhalen en oog voor hun mogelijkheden. Kinderen vangen hier zelf ook enorm veel op: nieuwe woorden, interesse voor sport, hoe ze zelf een probleem kunnen oplossen en hoe ze kunnen samenwerken. Dankzij de pedagogisch medewerkers.
‘Liv vangt op hoe ze zichzelf blijft’; ‘Jip vangt zijn interesse in techniek op.’
‘Liv vangt op hoe ze zichzelf blijft’; ‘Jip vangt zijn interesse in techniek op’. Vanuit het concept zijn herkenbare campagnemiddelen ontwikkeld zoals posters, banners en (corona)bedankkaarten en video’s. Deze zijn in een promotieportaal beschikbaar voor alle organisaties. Geïnteresseerden kunnen een test doen om te kijken of kinderopvang bij hen past. En op de website kan je ook direct naar de vacaturezoeker, waar je alle vacatures bij kinderopvanglocaties in heel Nederland vindt.
Wat was de impact van de case?
De impact: het is gelukt! Ruim 31 miljoen keer is de online campagne getoond aan de verschillende wervingsdoelgroepen (scholieren, studenten, herintreders en zij-instromers). We kregen een half miljoen unieke websitebezoekers binnen een jaar na lancering van de nieuwe website. De vacaturezoeker is meer dan 27.000 keer gebruikt, de test om te kijken of werken in kinderopvang bij je past is 28.000 keer gedaan en de 8 campagnevideo’s zijn 300.000 keer bekeken. Met resultaat: De kinderopvangbranche is het afgelopen jaar 6.000 pedagogisch medewerkers rijker geworden! Het aantal werknemers is namelijk gestegen naar 108.000.
‘Kinderopvang heeft een heel belangrijke plek in onze maatschappij. Voor kinderen én ouders’. Dit zegt voormalig staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken & Werkgelegenheid) bij aftrap van de campagne in een videoboodschap. De campagne in combinatie met actuele onderzoeken over personeelstekorten in kinderopvang haalt meerdere malen de landelijke media. Van Trouw en Radio 1 tot Vrij Nederland, de Telegraaf en Hart van Nederland.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het woord opvang een nieuwe betekenis geven. Daar was kinderopvang al heel lang mee bezig. En met dit concept is dat gelukt! Het campagneconcept is sterk en wendbaar en draagt bij aan drie doelen: werving, behoud en een beter imago. Naast de combinatie van online en offline zichtbaarheid is het bewijs dat de campagne echt heeft bijgedragen aan werving.
Het afgelopen jaar is duidelijk gebleken dat kinderopvang onmisbaar is.
Er zijn sinds de start van de campagne 6000 mensen in kinderopvang gaan werken. En kinderopvangmedewerkers zijn weer trots op hun vak! Kinderopvang kreeg positieve aandacht en waardering in de media. Het afgelopen jaar is duidelijk gebleken dat kinderopvang onmisbaar is. Zowel minister-president Rutte als staatssecretaris Bas van ‘t Wout benadrukten dat meerdere keren. Nederland vangt de maatschappelijke waarde van kinderopvang op, dankzij deze campagne!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Projectleider: Davina Koudijs, kinderopvang werkt!
-
Senior communicatieadviseur: Miriam de Kort, Kinderopvang werkt!
-
Platform Kinderopvang werkt!:
– Brancheorganisatie Kinderopvang
– Branchevereninging Maatschappelijke Kinderopvang
– FNV Zorg & Welzijn
– CNV Zorg & Welzijn - Bureau Goals
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Of bekijk eerst alle inzendingen.