Gem. leestijd 5 min  36x gelezen

Werving van luchtverkeersleiders naar het volgende niveau (inzending LVNL)

Een strategische wervingscampagne voor luchtverkeersleiders levert recordaantal sollicitanten op, met volle klassen voor de komende jaren! Lees de hele case van LVNL, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Werving van luchtverkeersleiders naar het volgende niveau (inzending LVNL)

Elke dag zorgen de luchtverkeersleiders van LVNL voor een veilige en efficiënte afhandeling van duizenden vluchten. Maar slechts de kwalitatief beste kandidaten komen in aanmerking voor deze uitdagende en bijzondere functie. De opleiding tot luchtverkeersleider is intensief en kent daarom dan ook een een strenge selectieprocedure welke bestaat uit zes selectierondes, een medische keuring en een veiligheidsonderzoek. Hierdoor blijven alleen de kwalitatief best geschikte kandidaten over en wordt de hoogste kwaliteit gegarandeerd.

Elk jaar hebben slechts 36 talenten de kans om te starten met de intensieve 4-jarige opleiding.

Met een slagingspercentage voor het doorlopen van de gehele selectie van slechts 1 op de 80 sollicitanten moeten we jaarlijks ruim 3.000 ambitieuze en talentvolle mensen tussen de 17 en 30 jaar werven om de opleiding tot luchtverkeersleider te vullen. Elk jaar hebben slechts 36 talenten, verdeeld over drie klassen van 12 trainees, de kans om te starten met de intensieve vierjarige opleiding.

luchtverkeersleiders lvnl

De uitdaging? Het identificeren en aantrekken van uitzonderlijk talent: stressbestendige en analytisch sterke kandidaten die onder hoge druk snelle en nauwkeurige beslissingen kunnen nemen. Zij moeten het in zich hebben om het complexe luchtruim boven Nederland veilig en efficiënt te beheersen.

Geen standaard vacatureteksten, maar een meeslepende ervaring.

De sleutel ligt in een volledige en strategische wervingscampagne die talent niet alleen bereikt, maar ook raakt en daadwerkelijk laat solliciteren. Een campagne die hen motiveert, hun nieuwsgierigheid aanwakkert en hen laat beseffen: luchtverkeersleider worden is echt iets voor mij! Geen standaard vacatureteksten, maar een meeslepende ervaring en inzicht in het werk die hen bij wijze van al in de toren of tussen de radarbeelden en radioverkeer plaatst.

Een strategische wervingscampagne voor luchtverkeersleiders levert recordaantal sollicitanten op, met volle klassen voor de komende jaren! Lees de hele case van LVNL, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

LVNL stond voor een grote uitdaging: het vinden en enthousiasmeren van voldoende geschikte kandidaten voor de intensieve opleiding tot luchtverkeersleider. Met deze ambitie lanceerden we in de periode van 19 mei 2024 tot 1 maart 2025 2 strategische wervingscampagnes, waarbij storytelling en beleving centraal stonden. We produceerden twee videoseries om de doelgroep op een boeiende en toegankelijke manier mee te nemen in de wereld van luchtverkeersleiding. De serie Op de Radar gaf een vloggend kijkje achter de schermen op verschillende werkplekken, waardoor kandidaten een realistisch beeld kregen van de functie.

De tweede videoserie legde beknopt het volledige selectietraject, de opleiding en de uiteindelijke werkplek uit, waardoor potentiële kandidaten gemotiveerd werden voor de selectie en opleiding en hier goed voorbereid ingingen.

In totaal leidde de campagne tot een recordaantal van 3.411 sollicitaties.

De campagne was een groot succes. In de eerste periode, waarin vooral Op de Radar werd ingezet, lag de nadruk op het enthousiasmeren en overtuigen van kandidaten en de tell- en sell-fase. Dit resulteerde in een recordaantal van 666 sollicitanten in mei 2024. In de tweede periode, waarin de informatieve videoserie werd gebruikt om kandidaten te begeleiden in hun keuze, volgden in oktober nog eens 414 sollicitanten. In totaal leidde de campagne van mei 2024 tot 1 maart 2025 tot maar liefst een recordaantal van 3.411 sollicitaties – meer dan een verdubbeling ten opzichte van het jaar na corona (1.600 sollicitanten). Hierdoor hebben we nu al 2 jaar op rij volle opleidingsklassen en is er zelfs een sterke kandidatenpijplijn voor dit jaar en de toekomst.

Meer dan alleen sollicitaties

De impact van de campagne ging verder dan alleen sollicitaties. De bekendheid van de functie groeide aanzienlijk, wat terug te zien is in de websitecijfers. De sollicitatiepagina werd 72.110 keer bezocht, waarvan 36.883 keer door nieuwe bezoekers. Ook de verdiepende ‘Word luchtverkeersleider’-pagina trok 57.356 unieke bezoekers, van wie 42.314 nieuw waren. De engagement rate van 70,19% en een sessieduur van bijna twee minuten laten zien dat bezoekers actief op zoek gingen naar informatie en echt betrokken raakten bij de inhoud.

Door een combinatie van storytelling, een slimme online strategie en sterke content hebben we niet alleen meer sollicitanten bereikt, maar ook de juiste kandidaten weten te overtuigen. Het resultaat: een succesvolle instroom, een structureel verbeterd wervingsproces en de basis voor hopelijk een toekomst zonder tekort aan luchtverkeersleiders

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient de Werf& award door de uitzonderlijke resultaten in het aanpakken van het langdurige tekort aan luchtverkeersleiders. Door een strategische wervingscampagne werden maar liefst 3.411 sollicitanten geworven, vergeleken met slechts 1.600 na corona. Dit gebeurde terwijl LVNL nu ook verantwoordelijk is voor de werving van luchtverkeersleiders voor de militaire vliegvelden, naast de civiele. De cijfers zijn bijzonder: websitebezoeken verdubbelden, met een engagement rate van 70,19% en een sessieduur van bijna 2 minuten.

De campagne heeft niet alleen het aantal sollicitanten verhoogd, maar ook het wervingsproces structureel verbeterd.

De campagne heeft niet alleen het aantal sollicitanten verhoogd, maar ook het wervingsproces structureel verbeterd. De instroom van gekwalificeerd talent is voor de komende jaren flink versterkt, wat essentieel is voor de veiligheid van zowel civiele als militaire luchtvaart. Door deze successen hebben we al 2 jaar op rij volle opleidingsklassen en zal dit volgens de cijfers ook komend jaar het geval zijn. Daarom verdient deze campagne een Award!

Credits case

Het team achter de succesvolle wervingscampagne bestond uit een diverse groep professionals:

  • Desmond Opmeer, Arbeidsmarktcommunicatie & Recruitment Specialist, vervulde de rol van campagnemanager en was verantwoordelijk voor de werving van luchtverkeersleiders. Hij kreeg hierbij ondersteuning van
  • Wendy Nordemann, Sr. Employer Branding Specialist, en
  • Annemiek Lenting, Content & Arbeidsmarktcommunicatie Specialist, beiden vanuit LVNL.
  • Media Monks ontwikkelde de vlogserie Op de Radar, die een realistisch kijkje achter de schermen bood.
  • Voor de productie van de explainer-video’s werkte het team samen met DSPH, dat zorgde voor heldere en informatieve video’s over het selectie- en opleidingsproces.
  • Mediabureau Initiative was verantwoordelijk voor de betaalde media-inzet.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners