Gem. leestijd 3 min  653x gelezen

Werven van zorgpersoneel in de lastigste tijd ooit (inzending Kennemerhart)

Werven van zorgpersoneel in de lastigste tijd ooit (inzending Kennemerhart)

Ans (83) zoekt zorgzaam type om samen de bloemetjes buiten te zetten. Ervaring in de zorg? Luisterend oor? Ik ontmoet jou graag! Lees de hele case van Kennemerhart die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.

Case Kennemerhart

Omschrijving van de case

De noodklok is geluid, het personeelstekort in de zorg blijft stijgen. Er zijn schreeuwende tekorten. Hoe kom je dan aan goed zorgpersoneel en hoe behoud je je mensen als ze worden verleid met allerlei mooie aanbiedingen van concurrenten? Doel: werven 96 FTE, verhogen naamsbekendheid, interne trots verhogen.

Oplossing:

Anders durven zijn. Dan moet je als (recent gefuseerde) ouderenzorgorganisatie naast alle andere initiatieven (zij-instromers, anderstaligen, opleiden, zorgpersoneel uit het buitenland werven e.d.) je echt onderscheidend en anders durven opstellen om nieuwe medewerkers te trekken en huidige personeel te behouden. Dus geen saaie wervingscampagnes. Breng een verhaal wat raakt en dat past bij wie je bent als organisatie. Kennemerhart biedt liefdevolle zorg vanuit het hart. Uit diepte-interviews met onze eigen medewerkers werd duidelijk dat zij elke dag hun bed uit komen voor de band die ze hebben met de client.

Concept

Inzicht: Voor vrijwel alle medewerkers van Kennemerhart draait hun werk in de ouderenzorg primair om de band met cliënten.
Gedachte: Wat als we deze bijzondere band centraal zetten en communiceren in een taal en vorm die iedereen herkent?

De organisatie zoekt niet goed zorgpersoneel, nee de cliënten zelf willen graag vaste, goede en vertrouwde gezichten. In onze campagne staat de client centraal, maar dat is nog niet onderscheidend genoeg. Nee, het draait om de band, de relatie, de verbinding, de match tussen medewerker en client. Dus wie werft? De client zelf! En dat dan op een manier die past bij de verschillende doelgroepen. Met het thema: Kennemerhartjeouderen. Hoe werf je op een onderscheidende manier, met humor en lef én die past bij de organisatie nieuw zorgpersoneel?
Leer niet ons, maar onze cliënten kennen. En dat kan via ‘tinder’, via ouderwetse contactadvertentie print, via vlogs en via Valentijn.

Wat was de impact van de case?

Er zijn vier top vacatures benoemd: Helpende +, Verzorgende IG, Verpleegkundige en Specialist Ouderengeneeskunde).
De totale campagne is verdeeld in vier flights:
Flight 1 en de Valentijnsflight liepen van half november 2018 t/m 1 maart 2019.
Flight 2 start half mei 2019 en flight 3 start in half september 2019.
Retargeting loopt continu door.
Ingezet: Social (FB, YT, Insta, LinkedIn, display, Indeed, Skipr, Google analytics, print (owned, earned, paid media).

Flight 1 is verdeeld in een see, think, do fase.
Impressies: 3164286
Clicks 20239
1578 bezoeken aan de werkenbijpagina

Valentijnsflight is verdeeld in een see, think, do fase.
See fase: bereik 490.000 (FB en Insta) en 270.000 (YT)
Think fase: Clicks 600 clicks (FB en Insta) met een CTR van 1,58 op FB. FB scoort een stuk beter dan Insta en budget van Insta overgeheveld naar FB.
DO fase:
573 clicks
121 leads en 75 aanwezigen op het event.

Flight 1 en Valentijnsflight
Vanaf 12 november tot 1 maart kwamen er 186 sollicitaties van zorgpersoneel binnen en in totaal aangenomen in de zorg (afdelingsassistent tot verpleegkundige) 49,45 FTE (103 medewerkers).
We hebben dan niet de bijvangst (niet zorgvacatures) meegenomen, zoals restaurantmedewerkers, secretaresses e.d.

Veel positieve feedback op de campagne gekregen van sollicitanten en aanwezigen op het Valentijnsevent.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Werven via ‘tinder’, via ouderwetse contactadvertentie print, via vlogs en via Valentijn.
De cliënt werft! Waarbij Valentijn wordt uitgelicht omdat deze dag van de liefde naadloos aansluit bij de liefde die medewerkers hebben voor onze cliënten. Een campagne die zowel intern als extern raakt. Intern; Medewerkers ontvingen twee weken voor Valentijnsdag een kaart van een client (namens alle clienten) om te bedanken voor de goede zorgen.

Op Valentijnsdag ontvingen medewerkers een vlog van de onze clienten met allemaal bedankwensen. Extern: een ‘slow’date’ Valentijnsevent op 12 februari. Dit event was ook aangekondigd op de Valentijnskaart voor medewerkers, met een afscheurmogelijkheid die medewerkers in hun netwerk door konden geven met een wervingsbonus mogelijkheid voor zowel de huidige medewerkers als de nieuwe medewerker. Het event werd georganiseerd om werken bij Kennemerhart op een laagdrempelige manier te ontdekken. Een event waar juist clienten aanwezig waren!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Marianne Ostendorf, Senior Marketingcommunicatieadviseur Kennemerhart (opdrachtgever)
  • Lamia Azaaj, HR Adviseur Kennemerhart
  • Eva Lunshof, Marketingcommunicatieadviseur Kennemerhart
  • Maximum
  • Mediabureau Abovo

Ook kans maken op een Werf& Award 2019?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners