Iedere zorginstelling staat te springen om nieuwe medewerkers. Net zoals de Haagse Wijk- en Woonzorg. Dat is geen verrassing. Wat wel verrassend is? HWW zorg komt echt overal en bij iedereen in Den Haag. Dat maakt HWW zorg anders dan haar concurrenten. En omdat je overal komt, maak je nogal wat mee. Toegezongen worden door een bewoner in zijn favoriete jurk? Een diepgaand gesprek voeren met een cliënt, maar dan wel alleen in ruil voor muntdrop? Of denken dat er vaak klassieke muziek gedraaid wordt, maar ineens de hardrock uit de speakers horen knallen? Je maakt het mee. Net als een begrafenis regelen voor een bewoner en samen met een collega op de uitvaart zijn. Als enige aanwezigen…
Toegezongen worden door een bewoner in zijn favoriete jurk? Bij HWW zorg kun je het meemaken.
‘Maak het mee’ is de kern van de campagne: een uitnodiging om samen te bouwen aan de toekomst van de zorg, in een omgeving die iedere dag verrassend anders is. Dat komt door de mensen aan wie je zorg verleent. Unieke mensen met een eigen verhaal en allemaal met een andere afkomst. Daarom is de campagne gevoerd in het Nederlands, plat Haags, maar ook in het Hindoestaans en Turks. HWW zorg speelt daarmee in op het feit dat 36% van de 65+’ers in 2025 een migratieachtergrond heeft. En dat vraagt om een grote diversiteit onder medewerkers.
In de branche wordt volop geworven. En overal zie je de geijkte plaatjes van lachende ouderen samen met een zorgmedewerker. Dé reden om een campagne te maken, waarin dat wat je meemaakt gevangen is in iconische beelden. Een strakke beeldtaal met korte headings en de opvallende kleuren van Den Haag. Duidelijk en helder. Precies zoals HWW zorg is. Zondah dollûh.
Wat was de impact van de case?
De arbeidsmarktcommunicatie was onderdeel van een transformatie traject dat HWW zorg samen met 0to9 heeft doorlopen. Doel was om naast personeel te werven, ook de trots en unieke kracht van HWW zorg terug te brengen in de organisatie. De campagne ‘Maak het mee’ heeft dan ook niet alleen concrete resultaten behaald in termen van instroom, maar ook een diepgaande impact gehad op de betrokkenheid binnen het hele team van HWW zorg. Dat zette online ook door, want opmerkingen zoals “Wow wat een mooie inclusieve post” waren geen uitzondering.
De campagne heeft online gedraaid van week 46 t/m 52 op onder andere Facebook, Instagram en mobile display. Hierbij liepen de CPM mooi terug (€1,82) en werden 120% meer impressies op FB/IG vertoond dan verwacht. De CPC vielen 2.2x lager uit. Er werden 123% meer clicks (6.082) gegenereerd dan verwacht. In week 46 en 49 liep de OOH-campagne in supermarkten met 400.000 impressies. Waar Albert Heijn normaal gesproken geen niet-Nederlandse advertenties toelaat, kreeg deze inclusieve campagne een uitzondering.
Waar Albert Heijn normaal gesproken geen niet-Nederlandse advertenties toelaat, kreeg deze campagne een uitzondering.
Conclusie: een zeer geslaagde campagne die een brede groep, bij zowel medewerkers als cliënten, een warm gevoel rond HWW zorg heeft gegeven. Daarnaast heeft de campagne sterk bijgedragen aan de werving van zorgpersoneel met verschillende achtergronden.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
HWW zorg gaat onvoorwaardelijk voor iedereen. Dit laten zij zien in een gedurfde aanpak die niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Hindoestaans en Turks te zien is, want iedereen telt. Uitingen waarbij juist geen cliënt te zien is of lachende medewerkers, maar elementen die laten zien dat wij jou begrijpen als client. En dat wij dit durven te geven, ook buiten de protocollen of wat noodzakelijk is: wij zijn echt inclusief en warm. De wervingscampagne zet in op de verbinding die wij niet alleen tussen medewerkers en cliënt voelen, maar ook met elkaar.
Wij vinden de lef en inclusiviteit die HWW zorg hiermee uitstraalt uniek in de markt en hiermee Award-winning.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Vanuit HWW Zorg:
- Greetje de Grooth (Raad van Bestuur)
- Amanda Doerbali-van den Arend (communicatieadviseur)
- Dirk van Gemert (Sr. Strategisch communicatieadviseur)
- Marlies van Weeren (Adviseur Werving en Selectie)
Vanuit 0to9 Values-Driven Creativity:
- Anthony van der Zwan (design)
- Floor Soeters (account)
- Joost van Gorsel (creative director)
- Maarten van Muijen (art director)
- Rik Haenen (strategie).
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets